Hej.
Hur kan jag räkna ut om min IPE balk storlek 180 (”stående”profil som IPE balk) kan klara en punktlast mitt på en 5000 mm lång balk infäst i två punkter i vardera ända.
Fråga, hur mycket kan en sådan balk klara i punkt last i kN?
Hur kan jag räkna ut om min IPE balk storlek 180 (”stående”profil som IPE balk) kan klara en punktlast mitt på en 5000 mm lång balk infäst i två punkter i vardera ända.
Fråga, hur mycket kan en sådan balk klara i punkt last i kN?
Tillvägagångsättet, förenklat beskrivet, är att först bestämma vilket tvärsnittsklass balkens delar tillhör. Det finns 4 st olika klasser. Därefter behöver du kontrollera momentkapaciteten, skjuvkapaciteten (med hänsyn till skjuvbuckling om det är aktuellt) och kontrollera deformation. Tillvägagångsättet är annorlunda beroende på tvärsnittsklass.R Rolf007 skrev:
Jag gjorde en snabb beräkning och tvärsnittet tillhör Tvärsnittsklass 1 och jag antog stål kvalité S275 samt fritt upplagd mellan ändarna. Maximal punktkraft i mitten begränsas av momentkapaciteten och då blir maximal punktlast 36.52 kN observera då att utnyttjandegraden är 100% i detta fall, det är bra med en säkerhetsmarginal. För denna punktlast blir motsvarande deformation ca 35 mm.
Hej tack för det ser att det inte blir mycket last så jag måste tänka om. Jag kan bekräfta att stålkvaliten är S235.
om jag skall klara 60kN fördelat på två punkter, 1/3 in ifrån varje sida vilken IPE balk blir det då?
Längden 5000 mm och Max nedböjning 3 mm
om jag skall klara 60kN fördelat på två punkter, 1/3 in ifrån varje sida vilken IPE balk blir det då?
Längden 5000 mm och Max nedböjning 3 mm
Hmm, intressant. Kan det vara skillnader i profildefinitionen? Jag körde bara med den inbyggda IPE-balken ("europeisk standard") i appen. Kan inte se böjtröghetsmomentet explicit. Vilket böjtröghetsmomentet använde du? Skulle också kunna skilja i elasticitetsmodul, men den varierar väl inte mycket mellan stålsorter.S scorp1on skrev:
Tillägg: Måste gjort något fel förra gången. Nu får jag 3,0 mm nedböjning med IPE400 (inklusive egentyngd). 2,2 mm för IPE450. Fortfarande mer än dina 2,6 mm, men det verkar som att IPE400 räcker.
Redigerat:
En IPE400 räcker, vill duR Rolf007 skrev:
R Rolf007 skrev:
Böjtröghetsmoment: 23130 x 10^4 mm4, hämtad från Tibnor konstruktionstabeller.E Erik Lindroos skrev:Hmm, intressant. Kan det vara skillnader i profildefinitionen? Jag körde bara med den inbyggda IPE-balken ("europeisk standard") i appen. Kan inte se böjtröghetsmomentet explicit. Vilket böjtröghetsmomentet använde du? Skulle också kunna skilja i elasticitetsmodul, men den varierar väl inte mycket mellan stålsorter.
Elasticitetsmodul: 210 GPa
Det kan också skilja sig i lösningsmetoden då de flesta appar inte använder sig av en analytisk metod utan en approximativ via finita element metoden.
Du kan t ex använda en online som heter https://clearcalcs.com/freetools/beam-analysis/au, observera dock att de använder sig av finita element metoden. Så det är inte en exakt lösning men väldigt nära.R Rolf007 skrev:
Ja, det är nackdelen med appar, man vet ju inte riktigt vad som är under huven. Bättre att ta fram den gamla läroboken och formelsamlingenS scorp1on skrev: