Hej.

Hur kan jag räkna ut om min IPE balk storlek 180 (”stående”profil som IPE balk) kan klara en punktlast mitt på en 5000 mm lång balk infäst i två punkter i vardera ända.

Fråga, hur mycket kan en sådan balk klara i punkt last i kN?

Beror väl på vilken nerböjning man accepterar?

Med vänlig hälsning, fremax

Max 3mm

S
R Rolf007 skrev:
Hej.

Hur kan jag räkna ut om min IPE balk storlek 180 (”stående”profil som IPE balk) kan klara en punktlast mitt på en 5000 mm lång balk infäst i två punkter i vardera ända.

Fråga, hur mycket kan en sådan balk klara i punkt last i kN?
Tillvägagångsättet, förenklat beskrivet, är att först bestämma vilket tvärsnittsklass balkens delar tillhör. Det finns 4 st olika klasser. Därefter behöver du kontrollera momentkapaciteten, skjuvkapaciteten (med hänsyn till skjuvbuckling om det är aktuellt) och kontrollera deformation. Tillvägagångsättet är annorlunda beroende på tvärsnittsklass.

Jag gjorde en snabb beräkning och tvärsnittet tillhör Tvärsnittsklass 1 och jag antog stål kvalité S275 samt fritt upplagd mellan ändarna. Maximal punktkraft i mitten begränsas av momentkapaciteten och då blir maximal punktlast 36.52 kN observera då att utnyttjandegraden är 100% i detta fall, det är bra med en säkerhetsmarginal. För denna punktlast blir motsvarande deformation ca 35 mm.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
S
R Rolf007 skrev:
Max 3mm
Såg ditt inlägg nu. För den deformationen gäller max 3 kN motsvarande 300 kg.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Hej tack för det ser att det inte blir mycket last så jag måste tänka om. Jag kan bekräfta att stålkvaliten är S235.

om jag skall klara 60kN fördelat på två punkter, 1/3 in ifrån varje sida vilken IPE balk blir det då?

Längden 5000 mm och Max nedböjning 3 mm

R Rolf007 skrev:
Hej tack för det ser att det inte blir mycket last så jag måste tänka om. Jag kan bekräfta att stålkvaliten är S235.

om jag skall klara 60kN fördelat på två punkter, 1/3 in ifrån varje sida vilken IPE balk blir det då?

Längden 5000 mm och Max nedböjning 3 mm
Enligt min "balk-app" krävs det rejäla doningar: IPE450. Då blir nedböjningen 3 mm. God marginal mot sträckgränsen då maxspänningen blir runt 45 MPa.
Skärmdump av balkberäkningsapp visande godkänd nedböjningsstatus och reaktionskrafter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Tack för det, denna balk app är det något man kan ladda ner för att räkna själva? Tacksam för forumets inlägg.

R Rolf007 skrev:
Tack för det, denna balk app är det något man kan ladda ner för att räkna själva? Tacksam för forumets inlägg.
Det finns flera, sök på t. ex. "beam calculator". Den jag har heter SkyCiv. Inte särskilt intuitiv, men jag har haft användning av den (har ej provat andra).

• Gilla
Rolf007
  • Laddar…
S
E Erik Lindroos skrev:
Enligt min "balk-app" krävs det rejäla doningar: IPE450. Då blir nedböjningen 3 mm. God marginal mot sträckgränsen då maxspänningen blir runt 45 MPa.
[bild]
En IPE400 räcker, nedböjningen blir då 2.6 mm.

S scorp1on skrev:
En IPE400 räcker, nedböjningen blir då 2.6 mm.
Hmm, intressant. Kan det vara skillnader i profildefinitionen? Jag körde bara med den inbyggda IPE-balken ("europeisk standard") i appen. Kan inte se böjtröghetsmomentet explicit. Vilket böjtröghetsmomentet använde du? Skulle också kunna skilja i elasticitetsmodul, men den varierar väl inte mycket mellan stålsorter.

Tillägg: Måste gjort något fel förra gången. Nu får jag 3,0 mm nedböjning med IPE400 (inklusive egentyngd). 2,2 mm för IPE450. Fortfarande mer än dina 2,6 mm, men det verkar som att IPE400 räcker.

Redigerat:
  • Gilla
scorp1on
  • Laddar…
S
R Rolf007 skrev:
En IPE400 räcker, vill du
R Rolf007 skrev:
E Erik Lindroos skrev:
Hmm, intressant. Kan det vara skillnader i profildefinitionen? Jag körde bara med den inbyggda IPE-balken ("europeisk standard") i appen. Kan inte se böjtröghetsmomentet explicit. Vilket böjtröghetsmomentet använde du? Skulle också kunna skilja i elasticitetsmodul, men den varierar väl inte mycket mellan stålsorter.
Böjtröghetsmoment: 23130 x 10^4 mm4, hämtad från Tibnor konstruktionstabeller.
Elasticitetsmodul: 210 GPa

Det kan också skilja sig i lösningsmetoden då de flesta appar inte använder sig av en analytisk metod utan en approximativ via finita element metoden.

• Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
S
R Rolf007 skrev:
Du kan t ex använda en online som heter https://clearcalcs.com/freetools/beam-analysis/au, observera dock att de använder sig av finita element metoden. Så det är inte en exakt lösning men väldigt nära.

S scorp1on skrev:
En IPE400 räcker, vill du

Böjtröghetsmoment: 23130 x 10^4 mm4, hämtad från Tibnor konstruktionstabeller.
Elasticitetsmodul: 210 GPa

Det kan också skilja sig i lösningsmetoden då de flesta appar inte använder sig av en analytisk metod utan en approximativ via finita element metoden.
Ja, det är nackdelen med appar, man vet ju inte riktigt vad som är under huven. Bättre att ta fram den gamla läroboken och formelsamlingen :-)

S
E Erik Lindroos skrev:
Ja, det är nackdelen med appar, man vet ju inte riktigt vad som är under huven. Bättre att ta fram den gamla läroboken och formelsamlingen :)
Precis :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.