Ska sätta in en bergvärmepump på ett nybyggt hus, det är ca 400m2 uppvärmd yta, effekt vid -25grader är 11.5kW. Årsbehovet bedöms till ca 30.000kWh värme samt varmvatten. Huset har 3 lägenheter och ca 30 bäddplatser vilket gör att varmvattenbehovet under högsäsong kan vara rejält...

Jag har tagit in 3 offerter och fått lite olika förslag som jag har svårt att värdera gentemot varandra. Avstånd till berg är ca 15-20m på grannens tomt som har borrhål utfört 2015.

Anbud 1: IVT GEO 616 med extern 300L beredare, aktivt borrdjup 330m (2st hål i praktiken) ca 340.000kr

Anbud 2: Nibe S1256-13 med extra 200L beredare i serie, ett borrhål på 240m (230m aktivt vid 6m foderrör så troligtvis behövs närmare 250m). Kostnad ca 320.000kr

Anbud 3: Thermia Atlas 12 med separat 500L beredare och hetgasvärmning av varmvatten, 2x200m borrhål. 400.000kr

Frågorna är följande:
1. Behövs 2 hål eller räcker det med 1 för att plocka ut 12kW och 30000kWh per år? Verkar vara lite olika utsagor här från olika firmor som ändå är lokala
2. Vilken pumplösning? Spontant känns Thermia Atlas som en riktigt het kandidat med tanke på varmvattenbehovet. Det är också en fördel att den kan producera varmvatten parallellt med värme.

Du ska tänka borrhålsdjup efter W/meter hål. Så VP:s avgivna effekt med kompressorn dividers med 3, kvoten X 2 ( expl. 9 kW VP / 3 = 3 kw X 2 = 6 kW som är det som ska hämtas från hålet/en.
6000 / max 30 W ( per meter hål ) = min 200 meter hål. Nu finns en osäkertsfaktor med i det hela, så lägg till 25 % på längden hål, gärna mer för att komma ner mot 25 W per meter hål. Då ostar inte borrning så mycket extra och är en engångskostnad. Klart om det är mycket vatten så kan det vara svårt att borra djupt och det blir 2 hål.

Är inte energiuttaget av relevans? I just detta fallet är det ju också frågan om ett eller 2 hål, då det är 20m ner till berg så är foderrör en inte oväsentlig del av kostnaden. Så ska man ha 1 eller 2 hål blir ändå skillnad, tomten är också 39x32m så är inte superbra med plats för 2 hål med tanke på att huset upptar 10x24m av tomten.

Ett frimärke till tomt då. Hur är det med hus på sidorna, har även dom BV eller tänker dom borra. Är det så djupt till berg så stiger kostnaden rejält, med tanke på ca 300 kr meter foderrör.
Det med att plocka ut 12 kW är det inte, det är bara 2/3 delar som ska tas från hål/en, för att få en bra verkningsgrad på VP. Så min 250 meter rakt ner är ett minimum och ger mellan 30 - 35 W /meter.
( mellan 7,5 - 8,5 kW ) - Allt beroende på vad det blir för minusgrader på KB.

Tomten bredvid har Bergvärme (1 hål 240m) och tomten åt andra hållet är bara en liten stuga. Övriga 2 sidor är kraftledning och skog/skidspår så kommer troligtvis inte bebyggas. Kostnad för foderrör är 750kr ex moms, fjällenpriser...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.