Hej,

Jag har ett 70-tals hus med källare, konstruktionen är trästumme med tegelbekläd fasad. Uppvärmningen är Pellets och framledningstempen till elementen är vid -10 grader 70-75 grader. Det är huvudsakligen 1 element som pannan är ställd efter där det är allämnt svårt att få upp tempen, här ska jag nu byta element men behöver råd om vilket jag ska välja. Rummet har följande parametrar idag :

Bredd = 3.68 m
Längd = 3,87 m
Höjd = 2,39 m
Mindre och äldre 2 glas fönster(ca 70 brett)
Nyare altandörr med 3 glas fönster i övre del
Dubbelelement med storlek 70x50, 2 rörs
2 Ytterväggare
1 Ventil

Min beräkning säger 34m3 och 1361,5w om man räknar med 40w per m3. Eftersom man sätter ett större element så kommer rören få krånglas till en aning under elementet.

Jag hörde med Prumo men de ville inte hjälpa till med detta utan hänvisade till en VV:sare. Kanske någon här har några råd?

Om du vill ha en radiator med den effekten och för ett lågtemperatursystem 55°/45° så är det bara att titta under DT30 i tabellen: https://www.rinkabyror.se/artikel/purmo-compact-c22-6004/ Där ser man att det behövs Purmo Compact C22 som är 1600 mm långt och 600 mm högt, vilket ger 1365 W vid DT30. Vill man ha något mitt emellan hög- och lågtemperatursystem kan jag tänka mig att C22 1200×600 mm skulle passa bra.

Idag pumpar pannan ut hög temp ex 45 grader vid 10 grader utomhus. Genom att göra elementet effektivare i detta rum så hoppas vi kunna trycka ner utgående temp rejält på pannan så att det blir enklare att ersätta systemet med en luft/vatten pump. övriga element står oftast runt 6-7an.

Annars kanske ett trippel som detta hade kunnat göra jobbet : https://www.hornbach.se/shop/KORADO-Element-Compact-KC-33-5010/5135337/artikel-detaljer.html

Tyvärr hittar jag ingen tabell på det elementet och det står 75 grader på sidan så jag får anta att det är högteperatur.

Det ger: "Värmeeffekt vid framledningstemperatur på 55 grader Celsius (ΔT: 30) 1 046 W" så det skulle nog också fungera som ett mellanalternativ. Trippel-panel med konvektorplåtar ger dock ett riktigt tjockt element/radiator så man måste tänka efter hur det ser i rummet och möbleringen.

Med risk för trådkapning ställer jag liknande fråga.
Rum på övre plan. Isolerat bjälklag. Snedtak, 27 grader. Rummets golvyta är 16 kvadrat med väggliv på 130. Ett fönster (nytt, 3-glas Elitfönster) samt en ventil. Fönstret är 12*12. 145 isolering i väggar (dubbla skivor invändigt) samt 170 i tak. En vägg är gavelvägg, långsidorna gränsar mot kattvind och en vägg gränsar mot annat uppvärmt rum.
Hur stor radiator kan jag tänkas behöva? Den får vara max 1200 bred. Klarar jag mig på 1000*600, två paneler. Lågtemperatursystem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.