Jag har sex st stående takreglar (60x150mm) i pannrummet / snickerboa på nedervåningen i suterängvilla, som gör att jag måste huka mig varje gång jag går där. Ist för att bila upp golvet så tänkte jag såga i reglarna.
Funderar på att ta sex eller tolv st 3 mm plattjärn, 100 mm breda o lika långa som reglarna (som pannrummet är brett). Bocka dom 90° längs mitten o så skruva fast i taket o med M8x80 rakt igenom plåt o regel, för att därefter såga bort trä i reglarna så jag kan gå raklång i rummet.
Vad tror ni om en sån idé?
Funderar på att ta sex eller tolv st 3 mm plattjärn, 100 mm breda o lika långa som reglarna (som pannrummet är brett). Bocka dom 90° längs mitten o så skruva fast i taket o med M8x80 rakt igenom plåt o regel, för att därefter såga bort trä i reglarna så jag kan gå raklång i rummet.
Vad tror ni om en sån idé?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det kommer inte att fungera. Enda möjligheten är att ersätta de befintliga bjälkarna med andra i bättre material (t.ex. limträ) och bättre dimensioner. Utan att känna till de nuvarande bjälkarnas spännvidd och hållfasthetsklass och lasten på bjälklaget, tror jag ändå att du kan komma ner i en balkhöjd på 100 mm. Om det sedan är värt det är en annan sak.
Lite annan idé.. same same kanske..
5-6 mm tjockt plattjärn, 75 mm högt o 2820 mm långa (bredden på rummet). Ett plattjärn med de måtten på vardera sidan av taktegel (totalt 12 st) o med M8x70 rakt igenom, 500 mm mellan varje, fyra 8 mm hål i varje regel.
Det är ju en hel del metall man förstärker med.. o man tycker ju att det borde motsvara träet man sågar bort..
5-6 mm tjockt plattjärn, 75 mm högt o 2820 mm långa (bredden på rummet). Ett plattjärn med de måtten på vardera sidan av taktegel (totalt 12 st) o med M8x70 rakt igenom, 500 mm mellan varje, fyra 8 mm hål i varje regel.
Det är ju en hel del metall man förstärker med.. o man tycker ju att det borde motsvara träet man sågar bort..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är materialmängden på höjden som är viktigast. Köp limträbalkar 140x225 (homogen kvalitet) och klyv dem på mitten och ersätt de befintliga så fungerar det.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Min bror har gjort något liknande, han tog bort de bärande väggarna i källaren helt, satte in stålbalkar på vinden och vajrar som håller upp bottenvåningen.R Rockhard Lindgren skrev:
Jag tror inte att det är en bra ide att blanda två olika material trä+metall, ingen konstruktör vill räkna på böjda plåtar OCH träbalkar.
Bästa lösningen är att ta bort träbalkarna helt och ersätta dem med I-balkar i stål.
Det är lätt för en konstruktör att översätta t.ex. en sexmeters träbalk till motsvarande I-balk.
Detta ger definitivt bästa takhöjd.
För att få in stålbalken på plats kan du antingen göra ett hål i ytterväggen och skjuta in på plats eller göra balkarna i 2 delar med ett bultförband i midjan.
/Claes
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur hållfasthetsberäkna planka?
Övrigt husrelaterat -
Beräkna hållfasthet på reglar vid öppning i yttervägg?!?
Byggmaterial & Byggteknik -
Beräkna hållfasthet betongtrappsteg
Byggmaterial & Byggteknik -
Beräkna hållfasthet på vägg för att sätta in fasadparti
Utbyggnad och tillbyggnad -
Stödmur i sluttning, hur beräkna höjd.
Trädgård allmänt