Jag har sex st stående takreglar (60x150mm) i pannrummet / snickerboa på nedervåningen i suterängvilla, som gör att jag måste huka mig varje gång jag går där. Ist för att bila upp golvet så tänkte jag såga i reglarna.

Funderar på att ta sex eller tolv st 3 mm plattjärn, 100 mm breda o lika långa som reglarna (som pannrummet är brett). Bocka dom 90° längs mitten o så skruva fast i taket o med M8x80 rakt igenom plåt o regel, för att därefter såga bort trä i reglarna så jag kan gå raklång i rummet.

Vad tror ni om en sån idé?

Takbjälkar i pannrum med lågt i tak, arbetsbänk och diverse verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fattar jag dig rätt, att du alltså vill få bort 50mm på takbjälkens höjd?

Då tror jag du kommer att få betydligt ökat svaj i golvet..

GoForIt GoForIt skrev:
Fattar jag dig rätt, att du alltså vill få bort 50mm på takbjälkens höjd?

Då tror jag du kommer att få betydligt ökat svaj i golvet..
Jag vill ta bort ca (75-)100 mm i reglarna men samtidigt ”säkra upp” med metallprofilerna som jag skrev.

Det kommer ju inte att fungera att ta bort 50-75% av bjälken och ersätta med platt/vinkeljärn..
Med tanke på bjälkarnas dimension så misstänker jag att de har en ganska rejäl spännvidd..

Det kommer inte att fungera. Enda möjligheten är att ersätta de befintliga bjälkarna med andra i bättre material (t.ex. limträ) och bättre dimensioner. Utan att känna till de nuvarande bjälkarnas spännvidd och hållfasthetsklass och lasten på bjälklaget, tror jag ändå att du kan komma ner i en balkhöjd på 100 mm. Om det sedan är värt det är en annan sak.

Lite annan idé.. same same kanske..

5-6 mm tjockt plattjärn, 75 mm högt o 2820 mm långa (bredden på rummet). Ett plattjärn med de måtten på vardera sidan av taktegel (totalt 12 st) o med M8x70 rakt igenom, 500 mm mellan varje, fyra 8 mm hål i varje regel.

Det är ju en hel del metall man förstärker med.. o man tycker ju att det borde motsvara träet man sågar bort..

Det är materialmängden på höjden som är viktigast. Köp limträbalkar 140x225 (homogen kvalitet) och klyv dem på mitten och ersätt de befintliga så fungerar det.

R Rockhard Lindgren skrev:
Jag har sex st stående takreglar (60x150mm) i.

Vad tror ni om en sån idé?
Min bror har gjort något liknande, han tog bort de bärande väggarna i källaren helt, satte in stålbalkar på vinden och vajrar som håller upp bottenvåningen.

Jag tror inte att det är en bra ide att blanda två olika material trä+metall, ingen konstruktör vill räkna på böjda plåtar OCH träbalkar.

Bästa lösningen är att ta bort träbalkarna helt och ersätta dem med I-balkar i stål.
Det är lätt för en konstruktör att översätta t.ex. en sexmeters träbalk till motsvarande I-balk.
Detta ger definitivt bästa takhöjd.

För att få in stålbalken på plats kan du antingen göra ett hål i ytterväggen och skjuta in på plats eller göra balkarna i 2 delar med ett bultförband i midjan.

/Claes

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.