10 677 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
Beräkna driftkostnad för frånluftsfläkt
Efter en ganska kort sökning på google utan att finna vad jag söker så ställer jag istället frågan här där jag är ganska säker på att få ett svar.
Om min frånluftsfläkt på 70W går konstant 24/7 med en spänning på 80V, vad kostar det då per dygn?
Blir det någon skillnad i strömförbrukning om fläkten får 130V?
Hur räknar man?
Om min frånluftsfläkt på 70W går konstant 24/7 med en spänning på 80V, vad kostar det då per dygn?
Blir det någon skillnad i strömförbrukning om fläkten får 130V?
Hur räknar man?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Så det räcker inte med att man vet att fläkten är på 70W och alltid får minst 80V 24/7? Drygt. Det hade varit intressant att veta hur mycket extra det kostar att ha mekanisk frånluft nämligen.
Det är mycket möjligt, men obefintligt självdrag är ju inte heller bra, så det är ändå intressant att veta driftkostnaden.Demmpa skrev:
Fläkten sitter nu i vårt BRF-radhus som vi sålt, vi har köpt ett hus med självdrag, det funkar förmodligeb hyfsat bra nu på vintern men jag är van vid mekanisk frånluft så jag vill försöka bygga om till det när vi får tillträde. Då blir det såklart en modern fläkt som förmodligen inte är lika strömslukande som den nuvarande 40-åriga som sitter i radhuset.
Tja, en ordentlig frånluftsfläkt drar väl kanske runt 100 W eller så för en villa. Din fläkt där bör nog inte dra mer än något 10-tal W max med så låg effekt och spänning.
Du kommer definitivt att få en fläkt med högre effekt, eftersom flödet idag dimensioneras mycket högre än tidigare.
Kan kanske tillägga också, dessa effekter är nog dock typ en 10:del av vad du kan räkna med i förlust från utventilerad värme om du inte använder dig av en värmeväxlare.
Du kommer definitivt att få en fläkt med högre effekt, eftersom flödet idag dimensioneras mycket högre än tidigare.
Kan kanske tillägga också, dessa effekter är nog dock typ en 10:del av vad du kan räkna med i förlust från utventilerad värme om du inte använder dig av en värmeväxlare.
Om det är en fläkt avsedd att gå på 230V och då dra 80W så kan man med hjälp av affinitetslagarna gissa lite.
Ska den då stegas ned till 70V så borde fläkten snurra i ca 30% av full fart. Vid den driftpunkten bör energiåtgången att driva impellern vara endast 2,5W.
Troligen blir förlusterna i motorn och transformatorn det som drar energi här och inte själva kraften att dra runt impellern. Det behöver mätas på för att veta.
Ska den då stegas ned till 70V så borde fläkten snurra i ca 30% av full fart. Vid den driftpunkten bör energiåtgången att driva impellern vara endast 2,5W.
Troligen blir förlusterna i motorn och transformatorn det som drar energi här och inte själva kraften att dra runt impellern. Det behöver mätas på för att veta.
Det beror av motortyp. Är det en induktionsmotor blir det typ kvadraten på spänningssänkningen, är det en allströmsmotor blir det linjärt med minskningen. Det är dock mycket sannolikt att det inte blir något att tala om kvar.
Intressanta svar!
Vi ponerar att jag köper denna fläkten https://soliduct.se/takflakt-salda-400-c-ec-svart.htm. Finns infon som krävs i länken för att räkna ut vad det kostar att driva den på full effekt 24/7?
Nu kommer den ju inte gå för fullt men det är väl lättare att räkna då, så om man sänker farten så blir det ju billigare.
FTX är inget alternativ just nu, kanske i framtiden. Till att börja med måste jag ha en bättre ventilation än självdrag.
Vi ponerar att jag köper denna fläkten https://soliduct.se/takflakt-salda-400-c-ec-svart.htm. Finns infon som krävs i länken för att räkna ut vad det kostar att driva den på full effekt 24/7?
Nu kommer den ju inte gå för fullt men det är väl lättare att räkna då, så om man sänker farten så blir det ju billigare.
FTX är inget alternativ just nu, kanske i framtiden. Till att börja med måste jag ha en bättre ventilation än självdrag.
Beror på vilken du väljer, men multiplicera effekten (i kW såsom angiven i databladet) med 365*24 så får du ut hur många kWh den förbrukar. Normalt brukar man sätta priset per kWh till 1-1,5 kr/kWh, så multiplicera med vad du anser vara lämpligt värde så får du hur mycket den kostar per år.
Den minsta var på 84 W, så den kostar runt 1000 pix på ett år
Den minsta var på 84 W, så den kostar runt 1000 pix på ett år
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Program för att beräkna ekonomi nytt boende
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur beräknar jag ut träffyta på vägg för spotlight
Belysning -
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Beräknad tid för att gräva?
Grund & Markarbeten -
Hur beräknar jag ersättning för eget arbete till försäkringsbolaget?
Bostadsrätt