12 765 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Beräkna bärighet för stor vägghylla?
Vi ska sätta upp väggskenor med konsoller och hyllplan för förvaring av böcker. Men jag är osäker på hur man beräknar bärigheten.
Vi har träskivor bakom gipset. Osäker på om reglarna är av trä eller metall, ska försöka ta reda på det.
Väggen är 3,30 meter lång.
Planen är att ha väggskenor från golv till tak med 7-8 hyllplan i melamin.
Hur tätt måste vi sätta väggskenorna för att det ska hålla?
Enligt Elfa väger en hyllmeter med böcker ca 20 kg.
Så här beräknar de bärigheten, men jag fattar inte:
Laster och vikter
Tumregel för elfa® väggskena
Använd följande tabell för att beräkna maxlasten som en hyllsektion klarar om du inte använder någon bärlist. Tag vikten i tabellen för det aktuella väggmaterialet och multiplicera med det antal skruvar som används till en hyllsektion så får du fram maxlasten som sektionen klarar.
Så mycket väger det
I tabellen kan du avläsa vad olika saker väger. Använd den för att beräkna ungefärlig vikt hyllorna utsätts för.
Spånskiva ca 40 kg
Träregel ca 65 kg
Om vi har träreglar antar jag att vi fäster väggskenorna i dem och att allt är frid och fröjd då (?) Men om vi måste fästa bara i väggen?
Vi har träskivor bakom gipset. Osäker på om reglarna är av trä eller metall, ska försöka ta reda på det.
Väggen är 3,30 meter lång.
Planen är att ha väggskenor från golv till tak med 7-8 hyllplan i melamin.
Hur tätt måste vi sätta väggskenorna för att det ska hålla?
Enligt Elfa väger en hyllmeter med böcker ca 20 kg.
Så här beräknar de bärigheten, men jag fattar inte:
Laster och vikter
Tumregel för elfa® väggskena
Använd följande tabell för att beräkna maxlasten som en hyllsektion klarar om du inte använder någon bärlist. Tag vikten i tabellen för det aktuella väggmaterialet och multiplicera med det antal skruvar som används till en hyllsektion så får du fram maxlasten som sektionen klarar.
Så mycket väger det
I tabellen kan du avläsa vad olika saker väger. Använd den för att beräkna ungefärlig vikt hyllorna utsätts för.
Spånskiva ca 40 kg
Träregel ca 65 kg
Om vi har träreglar antar jag att vi fäster väggskenorna i dem och att allt är frid och fröjd då (?) Men om vi måste fästa bara i väggen?
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Det håller utan problem att hänga i bara OSB.
Använd ordentliga skruv, gärna helgängade och förslagsvis 5x60 eller 6x60mm.
Edit: Är det skenor som hänger endast i toppskenan? eller dem som skruvas utmed hela "väggskenan"?
Använd ordentliga skruv, gärna helgängade och förslagsvis 5x60 eller 6x60mm.
Edit: Är det skenor som hänger endast i toppskenan? eller dem som skruvas utmed hela "väggskenan"?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
OSB klarar mer än en spånskiva så om du räknar på spånskiva så har du bra marginal.
En skruv i spånskiva klarar alltså av 2 meter böcker. Om det är en meter mellan väggskenorna behöver du alltså en skruv i väggskenan per hyllplan och då räknat på att en väggskena bär upp hyllor åt båda hållen.
Sen är frågan hur bra hyllplanen klarar av vikten, normalt brukar man inte göra bokhyllor bredare än 80 cm eftersom hyllplanen böjer sig nedåt med tiden vid den bredden när de är fulla av böcker.
En skruv i spånskiva klarar alltså av 2 meter böcker. Om det är en meter mellan väggskenorna behöver du alltså en skruv i väggskenan per hyllplan och då räknat på att en väggskena bär upp hyllor åt båda hållen.
Sen är frågan hur bra hyllplanen klarar av vikten, normalt brukar man inte göra bokhyllor bredare än 80 cm eftersom hyllplanen böjer sig nedåt med tiden vid den bredden när de är fulla av böcker.
Det är lodräta skenor med flera skruvhål. Antar att det håller bättre än en toppskena med hängskenor?P Patrik Lidstedt skrev:
BirgitS skrev:
OSB klarar mer än en spånskiva så om du räknar på spånskiva så har du bra marginal.
Jag har googlat för att försöka bli klokare. De bilder jag har sett på den här lösningen för böcker har andra satt skenor och konsoller tätt, ca 40 cm mellan. Tycker att det verkar lite overkill, så jag funderade på 50 cm emellan. Då lär inte hyllplanen bågna alltför mycket heller.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Å andra sidan är ju bärlistens (toppskenans) skruvhål väldigt tätt så det blir många skruvar i stället.Najjs skrev:
60 cm bredd med böcker brukar normala spånskivor klara av ut utan att bågna särskilt mycket. I alla fall så länge som det inte är riktigt tunga uppslagsverk.Najjs skrev:
BirgitS skrev:
Tack för svar! De riktigt tunga pjäserna får vila på golvet
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Program för att beräkna ekonomi nytt boende
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur beräknar jag ut träffyta på vägg för spotlight
Belysning -
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Beräknad tid för att gräva?
Grund & Markarbeten -
Bärighet på bro inom vägförening - vems ansvar?
Juridik