Jag har en enplans stuga i trä med plåttak byggd i mitten av 1970-talet med måtten 12x6-8 meter enligt bifogad skiss. OBS! Inte skalenlig.
Grundläggningen har en del att önska om man säger så.
Den vilade tidigare på plintar bestående av kreosotindränkta telefonstolpar som i sin tur vilade på betongplatta om 50x50 cm och ca 10 cm hög.
Med tiden har en del av stolparna kanat lite på sniskan samt börjat ruttna då de i samband med snösmältning hamnat i vatten.

Jag har därför de senaste åren ägnat mig åt att byta ut telefonstolparna mot betongstenblock samt rätat upp underliggande betongplatta. Nu lär huset stå i 50 år till. :)
Det är dock lite snett och vint. Med så många olika stödpunkter som alla har satt sig i sin egen nivå blir det ett himla pyssel att få allt i våg.

Jag har därför haft en tanke om att med hjälp av någon form av järnbalkar, på skissen ritade i rött, räta upp huset. Strecken är utplacerade på ett ungefär.
Får jag det bara i våg i bakkant borde det vara enklare att lyfta med en domkraft i framkant och då få hela sträckan att bli rak. Idag är det nog både hängmatta och banan. ;-)

Frågan är bara hur man beräknar vilken balk och vilken dimension på balk som krävs. Det är egentligen vid själva lyftet som bärkraften är viktig. När jag är klar med respektive del kommer det vara lika många stödpunkter som idag. Max avstånd mellan stödpunkterna (när jag är klar) kommer att vara 3 meter. Då det är väldigt trångt vore det trevligt att slippa krypa in under huset och hantera en domkraft under själva lyftet. Har funderingar på att hyra luftkuddedomkraft som kan fjärrmanövreras att stötta med på mitten av balken under lyftet om det skulle underlätta.

Dimensionen på balken är avgörande för om projektet är genomförbart, både praktiskt och ekonomiskt.
Så min fråga är om det finns någon som kan beräkna vilken sorts balk som krävs och dimension?

• Schmatisk skiss av enplans stuga med mått och rödmarkerade järnbalkar för stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där låter onödigt dyrt och omständigt. Lyft där det är lägst och kila under. Gå runt huset gång på gång och lyft litet i gången. Det är så man brukar göra. Då behövs inga balkar.

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Ett laservattenpass och din skiss är bra att använda.
Märk ut var plintarna är på skissen.
Mät med hjälp av lasern hur högt de olika plintarna skall höjas.
Tillverka en massa småbitar av exempelvis board.
Kryp in med domkraft boardbitar och din skiss och börja lyfta och lägga dit dina förverkade distanser.
Prova på några ställen och se vad som händer så du blir säker på vad du gör.
Kostnad för detta? Tja i princip gratis :-)

Lycka till
/W

Tack för svar.
Ja jag är medveten om att balklösningen är dyr och omfattande. Samtidigt tror jag att det är den metod som över tid blir stabilast.

Jag har via forumet fåt en kontakt som ska hjälpa mig att räkna. Får se vad det resulterar i för dimensioner och därmed kostnad.

Hur som helst kommer jag om en månad när snön smält åka upp och gräva ut under huset för att överhuvudtaget kunna krypa under det på alla ställen.

Sedan får jag besluta vilken metod jag ska försöka mig på.

richardtenggren
Stål har ökat mycket i pris senaste tiden och även med balkarna så kommer du fortfarande ha problem om inte uppläggen är stabila.

Jag skulle hellre lagt krut på uppläggen och köpt en eller fler vevdomkrafter för att rikta upp stugan. :)

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.