Jag ska göra avdrag för förbättringar i lägenheten efter försäljning och då jag bytt ut vitvaror, etc till bättre enheter när de gått sönder så undrar jag om prisskillnaden ska jämföras med nypris eller begagnat pris?

Exempel: äldre spis byttes mot ny med pyrolys. Ska jag jämföra nya spisens kostnad med en ny utan pyrolys eller en begagnad (fungerande) spis utan pyrolys?

Tack på förhand!

Bästa svaret

Du ska jämföra mot en ny utan.

• Gilla
Explorer45
  • Laddar…
Men är det alltså mer än 5 år sedan du gjorde dessa förbättringar? Om det är mindre än 5 år sedan så får du dra av 100% av kostnaden.

Sedan tror jag att de flesta drar av förbättringskostnader utan att jämföra mot (i det här fallet) spis utan pyrolys. Visserligen fel men...

D
E Explorer45 skrev:
Jag ska göra avdrag för förbättringar i lägenheten efter försäljning och då jag bytt ut vitvaror, etc till bättre enheter när de gått sönder så undrar jag om prisskillnaden ska jämföras med nypris eller begagnat pris?

Exempel: äldre spis byttes mot ny med pyrolys. Ska jag jämföra nya spisens kostnad med en ny utan pyrolys eller en begagnad (fungerande) spis utan pyrolys?

Tack på förhand!
Äsch. Det är väl hela kostnaden för förbättringarna du ska dra av, oavsett hur mycket bättre det blev.

Nej. Inte om du ska följa reglerna.
Att byta en gammal spis mot en ny, är inte en förbättring, utan är ett underhåll.
Men byta en spis mot en ny och "bättre" är en förbättring och man får dra av mellanskillnaden

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.