Hur bygger/fäster jag ben till den här bordsskivan på bästa sätt?
Bör de yttersta reglarna som går tvärsöver användas för att fästa dem på något vis? Vore ju toppen att slippa borra i själva bordet.
Långsidan är 164 cm och kortsidan 94 cm. Föredrar träben framför metall och gärna fyra raka ben, men stabiliteten är ju viktigare.
Bör de yttersta reglarna som går tvärsöver användas för att fästa dem på något vis? Vore ju toppen att slippa borra i själva bordet.
Långsidan är 164 cm och kortsidan 94 cm. Föredrar träben framför metall och gärna fyra raka ben, men stabiliteten är ju viktigare.
Om du stagar benen till varandra ordentligt kan det nog fungera att bara fästa de yttre reglarna till benen. Vad skall du ha det till? Om det är ett arbetsbord man skall stå vid är det enklaste att sätta ett par brädor mellan benen både längs och tvärs. Vill du kunna sitta vid det kan man sätta en bräda mellan benen på båda kortsidorna och sedan sätta en bräda i mitten av bordet mellan de två korta.
Har du några ledtrådar vad det använts till tidigare? Det ser ut som att det kan vara ett hemmabygge.
Har du några ledtrådar vad det använts till tidigare? Det ser ut som att det kan vara ett hemmabygge.
Det är ett hemmabygge ja, min bortgångne farfar som byggt så vore därför fint att ta tillvara på, kanske som matbord eller skrivbord.A Avemo skrev:Om du stagar benen till varandra ordentligt kan det nog fungera att bara fästa de yttre reglarna till benen. Vad skall du ha det till? Om det är ett arbetsbord man skall stå vid är det enklaste att sätta ett par brädor mellan benen både längs och tvärs. Vill du kunna sitta vid det kan man sätta en bräda mellan benen på båda kortsidorna och sedan sätta en bräda i mitten av bordet mellan de två korta.
Bra ide att stärka upp på kortsidorna. Var menar du att jag ska fästa benen i bordet?
Jag förstod det som att du frågade om benen kunde fästas i de tvärgående reglarna och svarade jakande på det. Men det går att göra på andra sätt också. Jag tror att den skivan i sin tidigare användning inte suttit fast i underredet. Har du sett bordet när det satt ihop?A Amanda R skrev:
Ursäkta slarvig läsning.A Amanda R skrev:
Ja precis, vill gärna kunna sitta vid det (typ matbord). Med en bräda på kortsidan mellan benen blir det väl bara (bekvämt) sittbart vid långsidorna?
Farfar hann inte klart så det har inte funnits ben till. Vet inte hur han hade tänkt sig…
Svårt att säga hur farfar tänkte…
Normalt sett är allmogebord konstruerade med en sarg som benen är fästade vid och sedan fäster man bordsskivan vid sargen.
Men här har vi några utanpåliggande tvärslåar av något slag, inte gradlister, som går så långt ut mot kanten att det inte finns något utrymme för en sarg. Kan inte låta bli att undra om farfar byggde något annat än ett matbord?
Hursomhelst är den enklaste lösningen att göra en sarg med uttag för tvärslåarna som man kan fästa både ben och skiva i. (Sargen sitter då någon decimeter in från skivans kant.)
Kan bli ett riktigt trevligt bord!
//Ronnie
Normalt sett är allmogebord konstruerade med en sarg som benen är fästade vid och sedan fäster man bordsskivan vid sargen.
Men här har vi några utanpåliggande tvärslåar av något slag, inte gradlister, som går så långt ut mot kanten att det inte finns något utrymme för en sarg. Kan inte låta bli att undra om farfar byggde något annat än ett matbord?
Hursomhelst är den enklaste lösningen att göra en sarg med uttag för tvärslåarna som man kan fästa både ben och skiva i. (Sargen sitter då någon decimeter in från skivans kant.)
Kan bli ett riktigt trevligt bord!
//Ronnie
Klicka här för att svara