Vilken köksbelysning (framförallt bänk) rekommenderar ni? Kommer sitta i vägguttag, inte i väggen och tändas med strömbrytare på väggen.

Tips på lampor armatur i övrigt mottages också!

Inte snål, undviker det allra dyraste.

Hyllorna är Ikea Kungsfors spånskivor.

• Kök med öppna Ikea Kungsfors hyllor, vit kakelvägg, träbänkskiva och vit spis/autoexponerad
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökshörna med fönster, spis och ingen installerad belysning, blommigt tapet, förberedd för belysningsråd.
    Skapa konto
  • Lång kök med Ikea Kungsfors hyllor, utan belysning över diskbänk och vita skåp, behov av bänkbelysning.
    Skapa konto
  • Ritning av kökslayout med markerade eluttag och bänkytor för planering av belysning.
    Skapa konto

Bästa svaret

När vi gjorde om vårt kök blev vi rekommenderade att sätta en skena med vita spotlights i taket samt infällda spottar i köksskåpen och jag har varit nöjd med det. Jag trodde först att det skulle se hemskt ut med spottar på en skena, men väljer man en vit med diskreta spottar så tänker man inte på det. Det är viktigt med mycket och bra ljus i köket.

Så här kan det se ut (inte vårt kök), en bild från ett hus till salu hos Fjelkners.

Modernt kök med vita skåp, spotlights på skena i taket och infälld belysning, trägolv och köksö.
Skapa konto

Vit takskena med diskreta spotlights mot vit bakgrund, exempel på belysning i kök. Vit skenskena med fem diskreta spotlights för takmontering, isolerad på en vit bakgrund.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
Skaffa liknande fast IKEA då jag tänkte det var billigast. Hänger avlånga LED i fönstret, snyggt blev det. Tog markslöjd connect till bänkbelysning och det kan jag också varmt rekommendera.

Avlång LED-lampa med varmt ljus och skruvsockel på vit bakgrund.
Skapa konto

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Så här kan det se ut (inte vårt kök), en bild från ett hus till salu hos Fjelkners.
Det där arrangemanget på bilden är väl inte så lyckat?
skenan sitter så långt bak att personen som jobbar i köket kommer att skugga arbetsytan framför sig.

• Gilla
Cordim
  • Laddar…
Och så här gjorde vi.
En armatur med tre spotlights i hörnet mellan arbetsbänk och diskbänk.
(Inga väggskåp i vägen där)
Spotlightsarmatur monterad i hörn över köksbänk med knivlist och hängande köksredskap.
Skapa konto

De har infällda spottar rakt över diskbänken också, kanske svårt att se om man inte förstorar bilden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.