17 896 läst ·
29 svar
18k läst
29 svar
Belysning i eran verkstad?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Lyfter denna tråd lite!
Funderar som bäst på vad jag ska ha för belysning i mitt kommande snickeri. Drygt 23 kvadratmeter invändigt med en takhöjd på i snitt 3 meter.
Har lutat åt 9st av den största Airam Faro ledarmatur. Det ger (på pappret) 56700 lumen. Dock blir det lite pengar (nästan 6000kr).
https://www.elbutik.se/product.html/airam-faro-ip65-industriarmatur-led?category_id=1542
Sen såg jag att biltema har dessa (som jag antar är relativt nya):
https://www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/taklampor/led-lampa-ip65-2000041178
12 sådana ger (återigen på pappret), 52800 lumen för 4656kr . 15 ger 66000 lumen för 5697kr. Lite billigare än Airam armaturerna. Men vilka är bäst, någon som har praktisk erfarenhet av någon av dessa?
Funderar som bäst på vad jag ska ha för belysning i mitt kommande snickeri. Drygt 23 kvadratmeter invändigt med en takhöjd på i snitt 3 meter.
Har lutat åt 9st av den största Airam Faro ledarmatur. Det ger (på pappret) 56700 lumen. Dock blir det lite pengar (nästan 6000kr).
https://www.elbutik.se/product.html/airam-faro-ip65-industriarmatur-led?category_id=1542
https://www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/taklampor/led-lampa-ip65-2000041178
12 sådana ger (återigen på pappret), 52800 lumen för 4656kr . 15 ger 66000 lumen för 5697kr. Lite billigare än Airam armaturerna. Men vilka är bäst, någon som har praktisk erfarenhet av någon av dessa?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag förstår inte hypen med LED i en verkstad när vanliga lysrör ger samma lumen/watt för en betydligt billigare peng. Dessutom har lysrör ett brett ljusspektrum medan LED har ett smalt, med LED är det svårt att se vad man håller på med oberoende hur många lumen man belyser med.
Jag har bara erfarenhet av lysrörsarmaturer och trodde kanske att LED hade kommit längre nu. Främsta problemet med lysrörsarmaturer tycker jag är att de tappar styrka relativt fort (ja lysrören då, inte armaturen). Sen ogillar jag kvicksilver i gasform som är ett krossat lysrör bort från att sugas in i mina lungor.F Finndjävel skrev:
Men är det verkligen så som du säger så kör jag på lysrör. Jag tvivlar dock lite. Skulle önska mer praktiska erfarenheter.
Jag tycker snarare att LED verkar ha betydligt bredare färgåtergivning än de få väl avgränsade färger som ett lysrör avger?F Finndjävel skrev:
http://www.vetenskaphalsa.se/olika-sorters-ljus-ger-olika-spektrum/
https://www.quora.com/Why-are-LED-headlights-more-visible-than-classic-headlights-under-sunlight
https://gogusco.com/led-technology/
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag har för mig att LED till största delen består av blått ljus som inte är nån höjdare om man behöver se detaljer. Åtminstone själv upplever jag att det är svårare att få "skärpa" när man pillar med småsaker under LED. Men det kan ju vara egna fördomar som spökar också.
Har för mig att Masses här på forumet utrustade sin näst senaste verkstad med LED-armaturer och var nöjd med dem. Han kanske har en del info att komma med — han verkar veta vad han köper och varför.
//Ronnie
//Ronnie
Biltemaarmaturerna som du länkar till är sannolikt samma som Jula nyligen sålde.V vectrex skrev:Lyfter denna tråd lite!
[länk]
[länk]
https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-003025/
Det finns en annan tråd som handlar om dem.
Jag slängde ut vår T5 armatur i tvättstugan och satte in en sådan, väldigt nöjd, så det blev en i förrådet också.
Detta stämmer inte generellt. Jag har bytt ut all halogenbelysning i verkstaden mot LED och det fungerar väldigt bra. Viktigt att välja lampor med bra RA-värde och varmvitt ljus (2700K), det ger ett behagligt ljus med bra färg- och detaljåtergivning.F Finndjävel skrev:
Jag bytte ut lysrören i garaget mot LED främst för att jag blev så less på upptändningstiden på lysrören. Nu är det fullt ljusflöde omedelbart. (Springer in och ut i garaget rätt ofta då vi blå har återvinningsförvaribg därute)
Kolla databladen!
Det finns ju både bra och dåliga lysrör(ink armatur) såväl som bra och dåliga LED-armaturer.
Enkelt sätt att få bra ljus är billig armatur med HF-don och sedan lämpliga lysrör med bra färgåtergivning.
Är nog svårare att hitta LED-armaturer med höga RA-värden än så länge.
Lysrör med HF-don tänds direkt (även om max styrka dröjer lite) och flimrar inte.
Fördelen med LED som jag ser det är att man sparar energi genom att inte lysa så mycket upp i taket då armaturen inte kan ta hand om allt det ljuset på optimalt sätt. Tänk på detta när ni jämför lumen. 60000 lumen varav kanske 45000 nyttiga lumen ska ställas mot "LED-lumen". Annars är lysrör med moderna drivdon också väldigt energieffektiva. Det finns LED-rör som är mindre effektiva än lysrör.
2700K tycker jag är alldeles för gult i en verkstad. Jag har 4000K.
Philips har en hel radda med "LED-lysrör" (CorePro Ledtube) i T5 och T8-utförande som ibland kan köpas till bra pris. En billig armatur med konventionellt drivdon och såna Philips-rör kan bli prisvärt och energisnålt. Men jag tror inte de har Ra 90 eller högee.
Det finns ju både bra och dåliga lysrör(ink armatur) såväl som bra och dåliga LED-armaturer.
Enkelt sätt att få bra ljus är billig armatur med HF-don och sedan lämpliga lysrör med bra färgåtergivning.
Lysrör med HF-don tänds direkt (även om max styrka dröjer lite) och flimrar inte.
Fördelen med LED som jag ser det är att man sparar energi genom att inte lysa så mycket upp i taket då armaturen inte kan ta hand om allt det ljuset på optimalt sätt. Tänk på detta när ni jämför lumen. 60000 lumen varav kanske 45000 nyttiga lumen ska ställas mot "LED-lumen". Annars är lysrör med moderna drivdon också väldigt energieffektiva. Det finns LED-rör som är mindre effektiva än lysrör.
Philips har en hel radda med "LED-lysrör" (CorePro Ledtube) i T5 och T8-utförande som ibland kan köpas till bra pris. En billig armatur med konventionellt drivdon och såna Philips-rör kan bli prisvärt och energisnålt. Men jag tror inte de har Ra 90 eller högee.
Tja, smaken är som bakenmartin43 skrev:
Kolla databladen!
Jag föredrar varmvitt sken, typ glödtråd/halogen, i verkstaden och då särskilt när jag jobbar med trä. Bytte nyligen ut en 30W kall LED ovan svetsbordet mot tre varmvita LED-spottar, färre lumen men så mycket skönare! Kan tänka mig att det är annorlunda för den som tex meckar bil. Jag föredrar också punktbelysning framför ”lysrör” men har några lysrörsarmaturer(led) också för att det är bekvämt.
Tack R, fast påståendet att jag vet vad jag håller på med, det vette tusanP Pysslarn skrev:
Jag köpte 12st Lysrörsarmaturer WORKS 18W LED IP65 och tycker dom var toppen!
Klicka här för att svara