Medlem
· Västernorrland
· 518 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg
Trädgårdsbelysning kan du googla på så hittar du massor. Men t.ex. En liknande denna: http://www.jula.se/catalog/el-och-b...elysning/tradgardsbelysning/spotlight-000926/
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Sätt lite påskfjädrar i grenarna också, så blir det något att belysa
När får ni lövsprickning där uppe i norr? Samtidigt med midnattssolen?
När får ni lövsprickning där uppe i norr? Samtidigt med midnattssolen?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag blir konfys.
Varför ligger Västernorrland i öster vid kusten?
Det är ju som om Västkusten skulle ligga vid Oskarshamn.
Varför ligger Västernorrland i öster vid kusten?
Det är ju som om Västkusten skulle ligga vid Oskarshamn.
Därför att Östernorrland ligger i Finland, så där ligger östernorrlandskusten i väster.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag hade för mig att detta endast gällde Österbotten och Västerbotten, men men...
Min reflektion här gällde ju, som kanske vissa förstod men inte alla, att det känns lite eljest att "fasadbelysa" ett träd utan löv. Ser lite risigt ut bara.
Och när bladen har slagit ut är det väl ljust nästan hela natten ändå.
Min reflektion här gällde ju, som kanske vissa förstod men inte alla, att det känns lite eljest att "fasadbelysa" ett träd utan löv. Ser lite risigt ut bara.
Och när bladen har slagit ut är det väl ljust nästan hela natten ändå.
Medlem
· Västernorrland
· 518 inlägg
Det känns som att det spårade ur lite här...
Jo, visst bor vi i norrland - men det lustiga är att halva landet återstår när ni passerat oss här
Jo jag har såklart googlat efter trädgårdsbelysning men så länge Rusta och andra skriver "lys upp din trädgård" och hänvisar till sina solcellslampor känns det vettigare att få tips på annat håll.
Så, frågan kvarstår. Hur kraftig led-lampa behövs för att ge någon effekt på en rejäl björk? Antar att det handlar om spridningsvinkel också.
Jo, visst bor vi i norrland - men det lustiga är att halva landet återstår när ni passerat oss här
Jo jag har såklart googlat efter trädgårdsbelysning men så länge Rusta och andra skriver "lys upp din trädgård" och hänvisar till sina solcellslampor känns det vettigare att få tips på annat håll.
Så, frågan kvarstår. Hur kraftig led-lampa behövs för att ge någon effekt på en rejäl björk? Antar att det handlar om spridningsvinkel också.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ja det stämmer, och det skäms jag inte förAlfredo skrev:
Men jag har gjort "lumpen" både i Östersund och i Boden, och varit ända bort i Rovaniemi.
Men om Västernorrland ligger vid kusten, varför heter då den "stora" staden väster därom Östersund?
Angående huvudfrågan här, kanske denna kan duga:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...ing/tradgardsbelysning/spotlights-led-000768/
Räcker inte effekten kan man ju sätta upp två.
Fast personligen tycker jag det verkar lite väl artificiellt att ha sådan här "fasadbelysning" av sina träd.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Ja, det blir ju lite mer tryck också.
Julas variant: 14W, 750 lumen, 90 graders spridningsvinkel och 12V. Krävs alltså en transformator.
Hide-a-lite s variant: 17W, 1027 lumen, 40 graders spridningsvinkel och 230 V. Mycket enklare installation m.a.o.
Får mer ljus och kan trycka ljuset högre upp i.o.m. den smalare spridningsvinkeln.
//Patrik
Julas variant: 14W, 750 lumen, 90 graders spridningsvinkel och 12V. Krävs alltså en transformator.
Hide-a-lite s variant: 17W, 1027 lumen, 40 graders spridningsvinkel och 230 V. Mycket enklare installation m.a.o.
Får mer ljus och kan trycka ljuset högre upp i.o.m. den smalare spridningsvinkeln.
//Patrik