Lite oklar info här. Är det en platta på mark med kantbalk det är tal om? Gissar att det är stålpelare i en trästomme också?
Det borde vara 82 kN/m2 och då är det ju betongen och armeringen som är avgörande. Men är det korrekt armerat så kommer de längsgående järnen att fördela ut kraften ifrån pelaren.
Det borde vara 82 kN/m2 och då är det ju betongen och armeringen som är avgörande. Men är det korrekt armerat så kommer de längsgående järnen att fördela ut kraften ifrån pelaren.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du har en betongpelare med en vertikal last på 82 kN och pelarens fotavtryck är 200x200 mm motsvarar det ett tryck på ca 2 MPa. Frågan är ju då först vilket tryck plattan tål? Det kan ju hända att trycket måste fördelas över en större yta. Blir bara pelarens upplagstryck acceptabelt klarar säkert plattan av att fördela lasten över hela konstruktionen (platta inklusive kantbalkar).
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Har du några ritningar eller skisser du vill bifoga? Som det låter kommer pelaren ner på kantbalken? Som nämnts ovan gäller det bara att armera kantbalken och sannolikt lite extra i närmaste delen av plattan. Belastningen i pelaren antar jag är 82kN och marken tål 70kN/m2 vilket innebär att lasten måste spridas på minst 1,2m2 för att marken ska klara sig. Cellplasten däremot kanske måste bytas ut till en högre kvalite än i de vanliga kantelementen. Förresten, hade du inte en konstruktör, eller hans insats kanske är färdig? 
Det
Det
pelaren kommer ner på en kantelement .
Han nämnde 1.3x1.3 men eftersom jag har den i kantelementen så måste man göra ett omvänt T.
Jag är ute efter om det finns andra lösningar
Där den prickar så kan jag gå med armeringen som ett + hjälper inte det?
Han nämnde 1.3x1.3 men eftersom jag har den i kantelementen så måste man göra ett omvänt T.
Jag är ute efter om det finns andra lösningar
Där den prickar så kan jag gå med armeringen som ett + hjälper inte det?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Förstår inte riktigt vad som menas med ett omvänt T..
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Är det din sockel eller bara ett exempel?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Vilken tur, annars såg den lite dåligt isolerad ut
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Har du både brott och långtidslasten från pelaren och vet du vilken cellplastkvalite du har?