Byggahus.se
A alexcrusty skrev:
Jag har mailat med tillverkarna av boxer i Sverige. Han sa att det även kommer ta sådant gräs man vill ha kvar i gräsmattan, typ rajgräs o rödsvingel. Vad har ni för erfarenhet av det? Stämmer det?
Då det är en så kallad "pre-emergent" hindrar den alla typer av fröer från att gro, inkl ädelgräs. Men den påverkar inte o/gräs som redan grott.
 
A alexcrusty skrev:
Jag har mailat med tillverkarna av boxer i Sverige. Han sa att det även kommer ta sådant gräs man vill ha kvar i gräsmattan, typ rajgräs o rödsvingel. Vad har ni för erfarenhet av det? Stämmer det?
Vitgröe är ju ettårigt medan de andra sorterna väl är fleråriga?
Skillnaden borde ju därför vara markant.
 
R Robbalove skrev:
Ok.

Verkar få ge mig på att maila på Polska med andra ord :thinking:

Jaja, nån gång ska ju vara den första för allt ;)

Tack!

Någon annan som hittat någon smidig sida som fungerar??
Lyckades du beställa?
 
M mossmasaker skrev:
Lyckades du beställa?
Jag har inte tagit mig för att beställa ännu men jag har haft mailkontakt med dem och det ska inte vara några problem. Först mailade jag på polska med hjälp av Google translate men sedan visade det sig att det gick bra med engelska också.

När jag först försökte beställa betalade jag med kort och de drog ett par hundra från kontot. Det visade sig dock att det pris jag betalade inte räckte för att skicka till Sverige. De vill nu att resten ska betalas via PayPal istället för med kort vilket jag inte tagit mig för.

De verkar dock seriösa och hjälpsamma så det bör inte vara några problem.
 
Bor du i skåne? Man kanske kan köpa en skvätt av dig om du inte ska ha allt själv. Det är väl rätt bra koncentrerat om jag förstått det rätt.
 
Nu har min flaska med Boxer anlänt. Hur har ni som använt det blandat? Har inte googlat fram instruktionerna ännu. Antar att man ska köra vår och höst?
 
  • Flaska med Boxer ogräsmedel står på gräs i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mossmasaker skrev:
Nu har min flaska med Boxer anlänt. Hur har ni som använt det blandat? Har inte googlat fram instruktionerna ännu. Antar att man ska köra vår och höst?
Jag antar att det handlar om att få ut det medlet innan poa annua-fröna gror, vilket enligt uppgift sker när jordtemperaturen faller under cirka 20 grader. Gör man det långt efter det så har fröna redan grott och medlet har ingen verkan. Så funkar, såvitt jag förstår, alla pre-emergents.
 
N noupe skrev:
Jag antar att det handlar om att få ut det medlet innan poa annua-fröna gror, vilket enligt uppgift sker när jordtemperaturen faller under cirka 20 grader. Gör man det långt efter det så har fröna redan grott och medlet har ingen verkan. Så funkar, såvitt jag förstår, alla pre-emergents.
Ja precis, men så vitt jag vet så fröar Vitgöe av sig fler gånger per år.
 
Fröar av sig gör det nog, men frågan är när fröerna gror. Ser man tex här http://ipm.ucanr.edu/PMG/PESTNOTES/pn7464.html så konstaterar de:

Annual bluegrass is a cool-season grass weed that starts germinating in late summer or fall as soil temperatures fall below 70°F. It continues to germinate throughout winter, allowing several flushes of germination at any one site throughout the season.

Samtidigt finns det två typer av poa annua, en ettårig och en perenn. Skillnad med tanke på när de gror är oklar. Men sidan ovan tycks inte segregera dem i det avseendet.
 
Mossamasakers gräsmatta ser ju inte ut att behöva någon Pre-emergent. Men jag följer tråden noga och är spänd på resultatet. För min egen del hoppas jag att det ettåriga gräset dör under vintern och att jag kan så i nytt gräs där.
 
@alexcrusty Det finns vissa andra områden där jag har Vitgröe. Inga enorma mängder efter att jag på de mest utsatta ställena har skalperat av mattan och sått om. Det kom tillbaka varje år och var mest synligt en gång på sommaren och en på hösten. Även om det dör på vintern så har det nog frlat av sig så hopplöst att bli av med utan skalpering eller pre-emergent.
 
Vad blir din plan med Boxern då och vad har du för teori om vitgröes grodd-egenskaper?

Hur länge har Boxer effekt? Med prodiamine tex så får man ju ta på en given mängd beroende på hur länge man vill ha skydd, som samtidigt inte ska överskrida en viss mängd per år för att inte skada gräset.
 
M mossmasaker skrev:
Jag har idag beställt 1 l Boxer från [länk]. Gick lös på 45 EUR inkl. frakt. Frakten var det som kostade.
Hur lyckades du beställa? Jag kan inte ställa in annat land.
 
M multimeter skrev:
Hur lyckades du beställa? Jag kan inte ställa in annat land.
Man måste kontakta dem och beställa via e-post. Betalning via PayPal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.