Som ämnesraden säger, behöver badkaret ha ett eget vattenlås när det finns en golvbrunn?

Bakgrund:
Vi har nyss flyttat in i en ny lägenhet, där förra ägaren lät totalrenovera badrummet för två år sedan. De lät bygga in ett badkar i badrummet och vi upptäckte ganska omgående att vattnet rinner ut jättelångsamt. Duschar man en vanlig dusch så står man i 1 dm smutsigt vatten mot slutet. /:

Min misstanke var att avloppet behövde rensas, men när jag gjorde det så behövdes det inte. Jag kommer inte åt att se, men vad jag kunde känna så verkade avloppsröret inte vara igenkorkat. Golvbrunnen är av en sån där modern typ där man lyfter upp själva vattenlåset, så det är lätt att rengöra. Badrumsvasken har inte heller några problem med att släppa ut vattnet.

Däremot tror jag det är badkarets eget vattenlås som inte släpper igenom vattnet. Jag har inte lyckats plocka isär det, för jag tror inte jag kan få ihop det igen (pga platsbrist, se bilden).

Jag undrar om man kan bara ta bort badkarets vattenlås och ersätta det med ett rakt vattenrör (av något slag)?

• Underifrånvy av badkarets vattenlås och rör vid en golvbrunn i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behövs inte.

Bästa svaret

Ja du kan ta bort det. Eftersom det finns vattenlås i golvbrunnen så behövs inte det andra.

Prova att rensa avloppet med en ”ruggsuck”/vaskrensare, håll för (tejpa för) breddavloppet, sätt vaskrensare över avloppsröret, fyll på ca 5cm vatten i badkaret, tryck/dra vaskrensaren fram-å-tillbaka, ”stoppet” släpper och skiten åker upp i badkaret.

Ska det vara någon vits med extra vattenlås/hårfällor så ska de ju vara superenkelt åtkomliga uppifrån utrymmet. Typ som man brukar ha i duschkabiner, man lyfter upp en kassett och rensar på 2 minuter och slipper rensa golvbrunnen mer eller mindre - eller väldigt mer sällan iaf. Mellan denna ”kassett” eller vad vi ska säga, och golvbrunnen ska det inte vara något annat än ett rakt rör.

Tanken med badkarets vattenlås är att badkaret ska direktanslutas till avloppet å inte till en golvbrunn.

• Gilla
Reyhn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.