Skall installera TV mottagningsutrustning i vårt hus från "scratch".
Hade tänkt att installera stjärn nät eftersom jag har förstått att det är det "bästa"?
Men:Finns det egentligen någon anledning att installera TV mottagning med mark antenn? Finns inte "allting" på satellit nuförtiden?
Jag såg att t.o.m. regionala sändningar, som ex.vis Skånes Lokal TV sänds via satellit.
Så, återigen: Har man satelit mottagning: Behövs markantenn då egentligen??
Även radioprogrammen från bl.a. SR går väl via satelit?

Allt beror väl på vad man kollar på, men även vad man vill betala för det.
i många fall kan man nöja sig med att bara ha tillgång till grundutbudet via det marksända på vissa apparater, och då kanske det är lite overkill med en SAT enbart för det?
Dessutom saknar jag möjligheten i SAT boxarna att specifiera vilken region jag bor i. Det är knappast roligt att behöva använda separata kanallistor eller favoritlistor för att se de regioner man vill. Är faktiskt mer intresserad av att se lokalt väder osv.
Däremot, slopa tv-licensen helt och låt mig betala för det jag tittar på istället så blir jag nöjd...

Har en möjlighet att göra favoritlistor i den gamla nokian och på så sätt tar jag bara ned min region :)

Min 5 år gamla Samsung digital satelit mottagare har inga problem med att "göra" favoritlistor.
Är dagens satellitmottagarna så begränsade i dag så det inte går? Inte är dom väl regionbegränsade? Regionen med en satellitmottagare är ju i princip alla satelliter man kan ta in. Det är ganska många. Med min Samsung kunde jag ta in hundratals kanaler! Vad har hänt de senaste 5 åren med mottagarna då om man börjar att prata om regioner??
Det finns ju hundratals fria kanaler att titta på via SAT?
Eller vad är det jag missar?

Dom okrypterade Sat kanalerna minskar i antal.
Oftas väljer man ju en Svensk Sat Operatör CD/ViaSat. (ViaSat är kanske inte så mycket att hänga i granen).
CD saknar tex TV6 samt att du inte har alla regionalsändare.
Som det skrevs ovan, kan vara bra att inte behöva ha abo plus satbox till varje TV i huset. mao den lilla merkostnaden för en antenn och en kabeln till switchen är peanuts.

Jag hade absolut sett till att det finns en bra markantenn som bas. Om man sedan vill så kan man ju komplettera med ett betalutbud per satellit (kanske främst Canal Digital) om man tycker betalutbudet på marken är för tunt.

I det markbundna kan Du var som helst i antennätet koppla in en mottagare. De flesta nya TV-apparater har dessutom digitalmottagare inbyggd, och då har Du direkt 7-10 gratiskanaler i TV:n utan krångel.

Kör Du satellit skall varje TV ha sin egna mottagare. Alla behöver någon form av kort, inga av de svenska "vanliga" kanalerna är gratis. Dessutom - och detta är ofta stökigt - skall varje mottagare ha sin egna koaxialkabel upp till LNB:t i parabolen. Korten är dessutom "parade" till exakt mottagarexemplar (undantaget äldre CD-abonnemang). Vill man ha filmkanaler tillfälligt i sovrummet går det inte bara flytta programkortet, utan kortet måste paras om till mottagaren. Detta går enligt Viasat och CD snabbt, men kan i praktiken ta många timmar. Sedan skall kortet "paras tillbaka", vilket kan lika lång tid. Igen.
Med ett Boxerkort väljer Du själv. Det går att flytta tillfälligt till vilken markmottagare som helst, och fungerar direkt.

Visserligen kan man modulera upp satellitkanalen som en mottagare tar emot på en UHF-kanal på TV-antennkabeln i huset, och analogt ta in den i en annan TV. Men då behöver Du dels en digitalmottagare med RF-modulator (eller komplettera med en yttre) och framförallt behöver Du också ha just ett fungerande koaxnät i huset (ok kanske inte TV-antennen dock).

CD och Viasat har tillsammans idag mindre än 20% av digitalTV-marknaden i Sverige. Det finns en anledning - de har gjort det så förtvivlat krångligt med sina "godkända mottagare", låsta kort och annat som tvingar kunden att sitta i deras knä. Viasat godkänner t ex inte att Du använder en mottagarmodell där Du också kan ta in Canal Digital och tvärtom.Det gick förr, men vid nytecknande nu så skall Du helt och fullt hänge Dig till det ena eller andra bolaget. Det tycker inte kunderna om, vilket dock är sekundärt i kampen mot "den andre".
Under tiden tar "den tredje" (och Comhem) marknadsandelar medan de andra sitter i sandlådan och tjafsar. Låt vara att de nyligen utbytt TV3 och Femman mellan varandra.

jag löste just TV6 genom ett par billiga boxerboxar som står fast stälda på 6:an då den är/var klartext på marknätet

Nimajneb skrev:
(ViaSat är kanske inte så mycket att hänga i granen).
Tja, Viasat Sport, Viasat Fotboll, Viasat Motor, TV6 och att man får en PVR-box gratis när man tecknar abonnemang är inte fy skam. Har varit inställda på Canal Digital hela tiden, men just PVR-boxen vore inte dumt att få. Känns inte som att Canal Digital har så hima många viktiga exklusiva kanaler. Skulle vara Eurosport och Discovery Channel i sånt fall.
Övertyga mig gärna, det står verkligen och väger nu.

Saknar verkligen möjligheten att se elitserien på viasat, men för övrigt kollar jag knappt på tvn längre. Eller förlåt, jag kollar på tvn, men innehållet kommer från datorer eller andra enheter...

ThomasLindgren skrev:
Tja, Viasat Sport, Viasat Fotboll, Viasat Motor, TV6 och att man får en PVR-box gratis när man tecknar abonnemang är inte fy skam. Har varit inställda på Canal Digital hela tiden, men just PVR-boxen vore inte dumt att få. Känns inte som att Canal Digital har så hima många viktiga exklusiva kanaler. Skulle vara Eurosport och Discovery Channel i sånt fall.
Övertyga mig gärna, det står verkligen och väger nu.
ViSat har F1, NFL o Golf och fotboll danska, tyska o franska ligan samt CL som specialitet
Dom har även en intressant nylanserad VOD tjänst
Men sedan är det stopp.

CD har Allsvenskan, Elitserien, Italienska ligan ,(spanska??)
Vidare så är HD utbudet mycket större på CD, inte bara tack vare TV4HD och BBC_HD men dom ska visst sända typ 5000timmar HD i månaden.

TV6 tar man ju ner via marknätet i CD boxarna.

den enda anledningen jag ser att välja ViaSat är om man lever för F1, Golf o CL.
CD väljer man för ett bredare utbud samt att dom har en mycket större och billigare HD utbud.

Viasat Motor har mycket mer motorsport nu och kommande säsong. Sen så jämför jag utan de stora (TV1000 och Canal+) som jag inte kommer skaffa. Så då tappar Canal Digital en hel del igen.

Övertyga mig på de grunderna tack. :)

jag tycker det är smart av viasat att satsa hårt på nischsporter för att locka kunder då dom pga av sändningrättigheter på bredare utbud inte kommer åt CD. Skulle inte fövåna mig om dom åxå satsar på nischfilmer typ bollywood eller ryska klassiker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.