Hej

Jag har bytt tak (och råsponten) på stugan och ska måla om fasaden.

Jag har tänkt att måla undersidan av takfoten i samma färg som huset. När jag läst på Jotuns hemsida ska man använda grundolja på alla trädetaljer som tidigare är omålade.

https://www.jotun.com/se/se/b2c/how...59-64&area=tcm:28-4526-64&surface=tcm:28-2970

Frågan är: Gäller även det undersidan av takfoten?

Jag tänker att den sitter relativt skyddad från regn/snö och soljus i allafall om man jämför med fasaden.

Hur hade ni gjort?

Åsa Lund
Den är väl även delvis till för att färgen ska få fäste?
Jag hade oljat.

Ja man vill ju inte att det ska flaga, hatar att måla :mad:

R
M Mattsan33 skrev:
Ja man vill ju inte att det ska flaga, hatar att måla :mad:
För undersidan av råsponten hade jag valt en färg som kan andas om det ligger tät papp på råsponten.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ojdå RapidSledge, det hade jag inte tänkt på!

Men brukar proffs göra så? Enda rådet jag fått är att använda samma färg till takfoten som till fasaden eftersom när man vill måla om takfoten behöver man vara mindre noga med att täcka fasaden

Proffs brukar tyvärr inte göra hållbara lösningar i alla lägen... Är fasaden målad med plastfärg så tar dom samma färg överallt eftersom det blir enklast och billigast för kunden.

Du kan gott skippa grundolja på takfot. Kör en grundfärg och sedan täckfärg, det räcker gott och väl. Och ta ingen notis om att välja en färg "som andas" spelar liksom ingen roll då de flesta utvändiga färger är mer eller mindre diffusionsöppna.

J
S SpackelFredrik skrev:
Du kan gott skippa grundolja på takfot. Kör en grundfärg och sedan täckfärg, det räcker gott och väl. Och ta ingen notis om att välja en färg "som andas" spelar liksom ingen roll då de flesta utvändiga färger är mer eller mindre diffusionsöppna.
Är det inte att förenkla lite väl mycket och säga allt är mer eller mindre diffusionsöppet? Och att det inte spelar någon roll?
Ungefär som att säga att alla motoroljor är mer eller mindre syntetiska och man därmed kan skita i att kolla vad man ska ha och hälla i vad som helst... Matolja funkar nog mer eller mindre bra i en ny bmw.

Men takfoten ruttnar kanske också mer eller mindre om man målar den?

Jag körde endast täcklasyr. Fluggers oljefärg
Dock suger de mycket färg. Grundolja lär göra att det går åt mindre färg men kanske inte blir så mycket billigare.

Har en annan takfot som är mer exponerad för väder och där körde jag grundolja, grundfärg, två lager täckfärg. Var nog överdrivet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.