Har bytt ut hydropressen och samtliga rör och kopplingar.
Nu får jag ett svajigt tryck vid hydropressen.
Det sjunker tillbaks, trots att inget vatten förbrukas.

Kan det vara så att jag behöver en backventil före hydropressen?
Eller är det vid pumpen i den djupborrade brunnen som åtgärd mycket bättre ska vidtas?

Inte plockat isär det gamla, men det sitter någon grunka där som kanske är en backventil.

B
Det behöver ju finnas nånstans. Min sitter vid pumpen, men så länge det är före hydropressen borde det vara lugnt.

Det kan ju kommit något skräp i din existerande backventil som gör att den inte stänger helt. Om du inte precis plockat ihop systemet så skulle jag nog kolla där. Trasslar det för mycket, så hade jag nog lagt in en ny bv vid hydropressen.

L leif123 skrev:
Har bytt ut hydropressen och samtliga rör och kopplingar.
Nu får jag ett svajigt tryck vid hydropressen.
Det sjunker tillbaks, trots att inget vatten förbrukas.

Kan det vara så att jag behöver en backventil före hydropressen?
Eller är det vid pumpen i den djupborrade brunnen som åtgärd mycket bättre ska vidtas?

Inte plockat isär det gamla, men det sitter någon grunka där som kanske är en backventil.
Du har fel lufttryck i hydropressen.

B BSOD skrev:
Det behöver ju finnas nånstans. Min sitter vid pumpen, men så länge det är före hydropressen borde det vara lugnt.

Det kan ju kommit något skräp i din existerande backventil som gör att den inte stänger helt. Om du inte precis plockat ihop systemet så skulle jag nog kolla där. Trasslar det för mycket, så hade jag nog lagt in en ny bv vid hydropressen.
Verkar besvärligt att plocka upp pumpen, så lättare att sätta en före hydropressen.
Plockade nu isär de gamla kopplingarna och hittade en där (som inte passar ihop med nya systemet).
Hittar ingen på Amazon

A AG A skrev:
Du har fel lufttryck i hydropressen.
Det har jag inte, det har jag koll på, utan det är något annat som händer

B
L leif123 skrev:
Verkar besvärligt att plocka upp pumpen, så lättare att sätta en före hydropressen.
Plockade nu isär de gamla kopplingarna och hittade en där (som inte passar ihop med nya systemet).
Hittar ingen på Amazon
Om du berättar vad du har för diameter och typ av rör kanske du kan få förslag på bv. Det borde finnas på amazon, men även andra nätbutiker

B BSOD skrev:
Om du berättar vad du har för diameter och typ av rör kanske du kan få förslag på bv. Det borde finnas på amazon, men även andra nätbutiker
Jag har hittat nu, men inte varianten med hane in och hona ut.
Det är R25, dvs entum

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.