T
Såg precis att någon på forumet köpt en 12v Bosch cirkelsåg.
Eftersom jag har några 12v maskiner från Bosch blev jag genast intresserad av att köpa en :-).

Kruxet är att jag precis köpt Makitas 18v sänksåg.

Så nu vill jag gärna ha några bra motiveringar till varför jag även behöver en 12V cirkelsåg :).

Och har någon riktigt bra motargument mot ett köp så kom med de också ;).

T Ejmelie skrev:
Eftersom jag har några 12v maskiner från Bosch blev jag genast intresserad av att köpa en :).

Så nu vill jag gärna ha några bra motiveringar till varför jag även behöver en 12V cirkelsåg :).

Du klarar dig bra med en såg. Använd den du köpt, om du sen upplever att den inte räcker till så kan du överväga att konsumera mera.

• Gilla
  • Haha
multix och 3 till
  • Laddar…
:cool::crysmile::crysmile:Man kan Aldrig ha för lite verktyg....

• Gilla
Golo06 och 1 till
  • Laddar…
Jag har köpt den.
Har en Bosch sänksåg som är ganska klumpig och då FSN skenorna även passar till min 12v så är det perfekt att ha en lätt batterimaskin för skivor, måttanpassa garderobsstommar etc.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Tänker att argumentet för en lätt batterisåg ska vara att det går enkelt att ta med och köra med när mindre saker ska göras. Problemet är ju att utan dammsugare blir det så förbenat dammigt. Och kopplar man ändå på dammsugaren så är det ju inte ett problem att köra med den sladddrivna sågen..

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Tänker att argumentet för en lätt batterisåg ska vara att det går enkelt att ta med och köra med när mindre saker ska göras. Problemet är ju att utan dammsugare blir det så förbenat dammigt. Och kopplar man ändå på dammsugaren så är det ju inte ett problem att köra med den sladddrivna sågen..
Ibland bygger man utomhus. Då är en battericirkel otroligt bra.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Om man inte vet vad man ska ha den till behöver man ju inte den. ;)

• Gilla
multix och 2 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Eftersom jag har några 12v maskiner från Bosch blev jag genast intresserad av att köpa en :).

Sänksåg och cirkelsåg har helt olika användningsområden och är därför inte jämförbara tycker jag.
Bosch 12 V-aren har nog rätt begränsat användningsområde, du har ju makitabatterier så kan ju skaffa en riktig battericirkel? De är inte stora de heller men klarar att tex klyva regelvirke :)

nanowire nanowire skrev:
Ibland bygger man utomhus. Då är en battericirkel otroligt bra.
Ja, men har man en batterisänksåg på 18v duger den ute med ;)

Sittställning
Jag har 18v cirkelsåg och 12v cirkelsåg. Dom fyller helt olika användningsområden om du frågar mig.

Den lille 12v hanterar man lätt med en hand men lämnar lite att önska på snittytorna, eller i mitt fall blev det perfekt efter som jag skulle ha en mer ruff yta innan målning. Sågade små lister till mitt uterum så en yta som matchar vanlig panel var att föredra.

Den har ett lågt varvtal men den kämpar på riktigt bra, den e perfekt att leka rundor med så där lite snabbt och lätt.

Edit: nu menar jag bosch maskiner dårå ! :heart:

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Ja, men har man en batterisänksåg på 18v duger den ute med ;)
Ja, på skena. Men inte med regel i ena handen och sågen i andra.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Perfekt om man är lat och vill kapa några smålister.
Eller som jag kan tänka mig, som någon skrev tidigare, lätt att såga råsponten på taket efter man lagt den. Kan man fixa en krok på den kan den ju hänga med hela dagen i bältet! (jag har en krok gjord för just 12V batterier, får testa)

• Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
När jag körde service var den toppen till att kapa passbitar, luckor etc men det är knappast ett verktyg man inte klarar sig utanför och har man inte ens en tanke på vad den ska fylla för syfte så lär man knappast behöva en.

J jonko skrev:
När jag körde service var den toppen till att kapa passbitar, luckor etc men det är knappast ett verktyg man inte klarar sig utanför och har man inte ens en tanke på vad den ska fylla för syfte så lär man knappast behöva en.
Villhöver... ;)

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
J jonko skrev:
Finns mycket man inte behöver fram tills man lärt sig använda prylarna, då är det ju ypperligt att ställa frågan. Kommer alltid bra tips som skapar ett behov :)

Tja en sladd istället för två är väl uppskattat, själv har jag batteri damsugare med så slipper man ens dra fram förlängningskablar osv.
Men detta beror helt på vart man jobbar, stationärt sladd absolut, runt om i huset eller världen batteri:cool::cool:

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.