Hej
Har börjat projektera för altanbygge i vår. Idag är det betongplattor som ska tas bort och ersättas med trädäck. Måtten kommer bli ca 11x5 m. Nu är frågan, är det enklast att ta bort den gamla betongtrappan enligt bifigad bild?
Eller ska jag försöka använda mig av trappan som en bärande del av konstruktionen? Altanen kommer fortsätta på andra sidan trappan och även en liten bit runt gaveln.
Trallen kommer att komma i jämnhöjd med nedersta trappsteget (för att jag vill hamna under ventilen som ni ser på bilden). Om trappen behövs tas bort, hur går jag enklast tillväga? Bilmaskin?
En annan fråga, som ni ser så är fasaden täckt med tegel men där bärlinan är tänkt att fästas i fasaden så täcker teglet ända ner bara längst ut till vänster. Restern blir det ett glapp på några cm innan betongen. Funkar det med att bara fästa distanser mellan bärlinan och betongväggen eller behöver jag göra något mer?
Till sist, gjuta eller köpa färdiga plintar och gräva ner?
/Staffan
Har börjat projektera för altanbygge i vår. Idag är det betongplattor som ska tas bort och ersättas med trädäck. Måtten kommer bli ca 11x5 m. Nu är frågan, är det enklast att ta bort den gamla betongtrappan enligt bifigad bild?
Eller ska jag försöka använda mig av trappan som en bärande del av konstruktionen? Altanen kommer fortsätta på andra sidan trappan och även en liten bit runt gaveln.
Trallen kommer att komma i jämnhöjd med nedersta trappsteget (för att jag vill hamna under ventilen som ni ser på bilden). Om trappen behövs tas bort, hur går jag enklast tillväga? Bilmaskin?
En annan fråga, som ni ser så är fasaden täckt med tegel men där bärlinan är tänkt att fästas i fasaden så täcker teglet ända ner bara längst ut till vänster. Restern blir det ett glapp på några cm innan betongen. Funkar det med att bara fästa distanser mellan bärlinan och betongväggen eller behöver jag göra något mer?
Till sist, gjuta eller köpa färdiga plintar och gräva ner?
/Staffan
Riv inte om du inte behöver, använd trappan som en del av bärande konstruktionen om du kan. Gjuta eller färdiga plintar är lite tycke och smak och hur man skall gå tillväga. Jag har slutat gjuta gjuta plintar för småprojekt. Hatar slabbet. Ibland är det lättare att få samma höjd på alla plintar om man gjuter, i ditt fall kanske det är det bästa om du inte skall ha staketstolpar som du kan fästa yttre bärlinana i, utan vill ställa den direkt på plintarna. Fast du har så låg höjd så det kanske tom funkar att bara lägga altanen på lecablock; gräv bort jorden, packa i med nåt lämpligt kross till rätt höjd. Måpnga altaner vilar bara på plattor. Du har ju gammal tomt och är det inte extremt tjälfarligt så funkar kanske det bra. Om du behöver bila bort trappan, hyr en tillräckligt stor bilmaskin, hyrfirman vet hur stor.
Om du bara vet att det fäster bra i grunden på huset och det bara handlar om ett par cm så skulle jag salat i mellan bärlinan och väggen med tryckt virke.
Om du bara vet att det fäster bra i grunden på huset och det bara handlar om ett par cm så skulle jag salat i mellan bärlinan och väggen med tryckt virke.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur kan jag koppla den nye brytaren utifrån hur den gamla var kopplad?
El -
Behövs genomföring yttervägg radonsug kondensisoleras?
Ventilation -
Andra strykningen två månader efter den första - behövs tvätt igen?
Fasad -
Hur många säkringar behövs och varför fungerar inte ugnen som den ska?
Vitvaror -
Hur byter man denna gamla dörr?
Fönster & Dörrar