Vi har ett trevligt 30-talshus i Stockholm (egnahemshus), där vi håller på att renovera köket. Vi har fått fram en trevlig trävägg under masonit och papp och min fundering är om vi kan använda träväggen med bara någon form av ytbehandling (målning/lasering eller liknande), eller om vi måste lägga någon form av ångspärr och lägga på nytt ytmaterial? Två av köksväggarna är ytterväggar.
I taket lägger vi nytt material - ska man lägga ångspärr där och vilket material är i så fall bäst?
Ser tacksamt fram emot svar.

Vid nybyggnation eller renovering rekommenderas plast med risk för att hängas av alla plastfientliga på byggnadsvårdsforumet. Men å andra sidan har din vägg bevisligen klarat sig utan plast i alla år och har du inga fuktproblem så ser jag inga hinder för att du använder dig av den fina väggen du "hittat" på. Om taket är ett yttertak så rekommenderar jag helt klart en 0,2 mm byggplast på den varma sidan gömd under din nya takbekädnad.
Mvh Tommy

Nej det behövs ingen ångspärr i köket. Ta du fram din vägg och gör fint och använd absolut inte någon jäkla PLAST >:( ;)

Hur blev det med ångspärren? Har själv precis flyttat till ett egnahemshus i Stockholms södra förorter, och funderar på att dra in elen i väggarna, och samtidigt ångspärra kåken. Har inte hittat några klara besked på om man ska ångspärra eller inte.
Själv misstänker jag att idag så kan det vara bra med ångspärr när man har varmare i husen vintertid än på 50-talet, då huset byggdes.

Men å andra sidan så verkar det inte finnas några fuktproblem idag..

//Zaxter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.