Vi har bott i vårt hus i 1 år och i februari 2015 gjordes en överlåtelsebesiktning där man såg följande:

Mikrobiell påväxt förekommer på underlagstakets undersida, se kommentar.
Fuktfläckar förekommer på underlagstak, vilket bör kontrolleras regelbundet för att fastställa om åtgärdsbehov föreligger.
Takfotsventilation är igensatt på flera platser.
Delar av vind är ej besiktningsbar, landgång saknas.
Rikligt med mossa på tak, mossa medför reducerad livslängd på takpannorna.
Insektsnät saknas vid ventilationsöppningar i takfot. Läckagspår förekommer i skarvar på hängrännor.

Är det här standard för tak från -79 med betongpannor (Myresjöhus)? Eller bör vi se till att byta tak och hängrännor snart?

Kommentaren om mikrobiell påväxt:
Mikrobiell påväxt förekommer på yttertakets insida i begränsad omfattning. Det kan ej bedömas om detta är ett pågående problem eller av äldre ursprung. Yttertakets insida bör därför kontrolleras regelbundet.

Liknande kommentarer på besiktningsprotokoll är tämligen vanliga.
Det indikerar att klimatet på vinden inte är riktigt bra, vilket ofta beror på bristande ventilation.
Är det undertak av plywoodkonstruktion utan papp?
Igensatt takfotsventilation är ju lätt att åtgärda, och löser i många fall problemen.

Taket är ju 37 år, och dess livslängd börjar ju gå mot slutet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Så här ser taket ut på vinden....lite små svarta prickar och så. Pannorna har ingen beläggning kvar och har börjat vittra sönder i kanter och så.

Det ser inte alls dåligt ut för att vara 37 år. Sett många betydligt sämre, inklusive vårt egna före bytet.

Så skulle det potentiellt kunna hålla 3-5 år om vi behandlar mossan och åtgärdar ventilationen? Vill ju gärna ha nytt tak för utseendets skulle men lägger inte gärna ut mer än 100' i onödan....

Problemet med våra takkonstruktioner är ju att pappen saknas, så läcker det genom pannorna så blir plywooden blöt. Och det kan ju ta ett bra tag innan man upptäcker att det läcker, och då kan det redan ha orsakat ganska stora skador. Och då gäller ju inte försäkringen..

Mossan tror jag varken gör till eller ifrån. Snarare är det väl risk att man förstör pannor när man ska åtgärda det.

Du har samma konstruktion på taket som jag har. Svarta prickar hade jag tidigt på plywoodens insida.
En regnig och kall höst så kände jag att plywooden var våt på insidan. Det måste vara kondens.
När jag sedan bytte takpannor och lade på papp så upptäckte jag att nockventilationen var igensatt av plastfilm. Nockventilationen var utförd som en spalt mellan plywoodskivan och nockbrädan. Denna spalt var igensatt. Takfotsventilationen var öppen.
Efter att jag öppnat nockventilationen har jag inte märkt av någon fuktig insida på plywooden.

När huset byggdes så såg vi att plywoodskivorna böjde sig på mitten så att takfotsventilationen blev mycket liten. Då monterades en kil mellan väggen och plywoodskivan mellan varje takstol vilket höll ventilationen öppen. Kanske har dina skivor också sjunkit ner mot väggen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.