Hej,

Vi ska lägga klinker i hallen och köket i vår bostadsrätt med golvvärme under och den golvvärmeslinga (t2 quicknet) som vi tittat på kan läggas i klinkerfixet.

Vi har köpt klinkerplattorna redan och de är 30x60. Vi har öppnat ett paket och lagt ut på betonggolvet för att se hur det kommer se ut och då också märkt att de inte ligger helt plant på betongen utan "vickar" lite fram och tillbaka om man går på dem. Det är inga större gropar/skador i betongen men den är alltså inte helt i jämn nivå.

Behöver vi flytspackla detta eller kan man åtgärda det med fixet? Finns det någon bristande gräns på hur stor nivåskillnad det kan vara innan man behöver flytspackla? Och hur mäter man enklast nivåskillnaden rent praktiskt? Vi vill helst undvika att flytspackla då vi inte har någon tidigare erfarenhet av hur man gör samt att golvet redan kommer bygga högre än anslutande vardagsrumsgolv.

Är helt novis på ämnet så är mycket tacksam för hjälp!/Moa

S
så stora plattor är inte lätta att börja med.
jag skulle föreslå att ni flyter först. så något är slätt iallafall.

Menar du att det även kan vara själva klinkerplattorna som inte är helt jämna? Om vi kan ta hjälp av någon erfaren med själva läggningen av golvet kan vi undvika att flytspackla då?

Förstår att det är svårt att säga exakt men hur många millimeter skulle det gissningsvis behöva flytspacklas och hur lätt är det att få det exakt på millimeterna? Kan man t.ex. flytspackla de 3mm som golvvärmemattan ändå bygger eller är det för lite/för preciserat? Många funderingar :)

Klinkers i vår hall vickar lite och fogarna spricker. Ska göras om med flytspackel - så mitt tips är nog att flyta lite...

jag skulle ha smältlimmat fast kabeln i betongen och därefter spacklat med tex Ardex K39 eller K14 ca 5-8mm och piggrollat spacklet för att ytan jämn, därefter lagt plattorna i Ardex X78 som är ett flytfix för stora plattor.

Eftersom man ska använda flytfix till så stora plattor så är det väldigt svårt att bygga nåt med fixet (och det är inte alls något bra utgångsläge för plattsättning med ett ojämnt golv)

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
MoaIsabell skrev:
Och hur mäter man enklast nivåskillnaden rent praktiskt?
Lägg ut ett vattenpass/långpass/rätskiva och mät hur djupt "dalarna" går. Du får flytta runt passet för att hitta de värsta ställena.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har lagt t2 quicknet. Vet att t2 skriver i infon att man kan lägga det i fixet, men det skulle jag aldrig göra. Mycket smidigare att flyta över golvvärmenätet och sen lägga plattorna. Ett proffs kanske kan få till det med bara fix, men jag som är amatör hade aldrig kunnat få till det bra. Golvnät med fix hade varit för ojämnt underlag för mig.

S
men hur svårt kan det vara.
att sätta platterna i flytfix kunde ni gjort om ni inte hade haft värme golvet.
att sätta platterna i flytfix ovan på slingorna blir ett helvete.
flyt golvet först så att ni har en fin yta.

Tack för alla svar! Det blir att vi flytspacklar helt enkelt. Tack Alfredo för tipset om hur man mäter dalarna bäst, ska försöka hitta de värsta ställena, och antar skillnaden där är = antal mm som vi behöver flyta?

S
MoaIsabell skrev:
Tack för alla svar! Det blir att vi flytspacklar helt enkelt. Tack Alfredo för tipset om hur man mäter dalarna bäst, ska försöka hitta de värsta ställena, och antar skillnaden där är = antal mm som vi behöver flyta?
ni skall ju täcka värmeslingan också

Justja så då blir det största "dalen" + de 3mm som slingan bygger, och kanske någon millimeter till

En annan aspekt är om det befintliga betonggolvet är i våg eller lutar. Om det inte är i våg kanske du vill åtgärda det med flytspacklingen och då kan det gå åt mer än bara "dalar" och täcka slingan.

S
MoaIsabell skrev:
Justja så då blir det största "dalen" + de 3mm som slingan bygger, och kanske någon millimeter till
hur mycket slingorna vill ha brukar stå i bruksanvisning

Om vi antar att det även är lutning på golvet hur kan jag mäta den? så långt vattenpasset räcker förstår jag men det är ju en betydligt större yta än så (ca 20kvm), hur får man fram högsta och lägsta plushöjden?

Slingorna behöver enl. tillverkare inte ha någon pågjutning alls, kan teoretisk läggas i fixet. Men som Roundup tipsade om kan det vara svårt att lyckas få ett bra resultat med bara fix även om betongunderlaget varit helt rakt.. så om jag ändå ska flyta ser jag ingen anledning att inte flyta över slingorna, men nått speciellt täckskikt kan väl inte behövas

S
med ett pass. bara ligga på knä å kolla lutning.
har man horisontal laser så tar man den

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.