10 991 läst ·
43 svar
11k läst
43 svar
Behöver värmesystemet, rör osv bytas ut?
Medlem
· västra götaland
· 1 014 inlägg
så AMAs text stämmer inte? Det står ju svart på vitt "Beräkningstrycket är lika med högsta tillåtna drifttryck"
Då det är valet av säkerhetsventilens öppningstryck som är högsta tillåtna drifttryck borde väl det räknas som beräkningstryck?
Att du inte har hittat något som är annorlunda säger ju ingenting.
Då det är valet av säkerhetsventilens öppningstryck som är högsta tillåtna drifttryck borde väl det räknas som beräkningstryck?
Det är lämpligt att den svagaste komponenten i systemet bestämmer öppningstrycket på säk.
Ofta är det pannor och tankar mm. som är svagast. Brukar vara 1,5 bar på säk när pannor och tankar är aktuella.
Ibland går det att läsa på typskyltarna på pannor och tankar vad det ska vara för högsta tryck.
Jag undrar hur jag hade gjort om jag var i ts kläder? Svår fråga faktiskt. Ska man byta rör när man ändå har golven öppna?
Ofta är det pannor och tankar mm. som är svagast. Brukar vara 1,5 bar på säk när pannor och tankar är aktuella.
Ibland går det att läsa på typskyltarna på pannor och tankar vad det ska vara för högsta tryck.
Jag undrar hur jag hade gjort om jag var i ts kläder? Svår fråga faktiskt. Ska man byta rör när man ändå har golven öppna?
Allvetare
· västkusten
· 125 inlägg
Mitt problem med det tomma systemet är att det är ett gammalt öppet system. Mitt hus kommer bara att se ut som en val på land
när vattnet spruter upp.
Men det var ett bra test på trycksatta system. Jag tror inte jag kommer åt att mäta vattennivån heller. Men det vore nog ett för trubbigt test, många liter skulle rinna ut innan jag märkte det.
Men det var ett bra test på trycksatta system. Jag tror inte jag kommer åt att mäta vattennivån heller. Men det vore nog ett för trubbigt test, många liter skulle rinna ut innan jag märkte det.
Tryck i öppet system beroende på antal våningar/plan:
enplanshus ~= 0,2-0,3 bar
tvåplanshus (källare=ett plan) ~= 0,4-0,5 bar
treplanshus (källare=ett plan) ~= 0,7-0,8 bar
Edit:
Ett våningsplan inkl ovanliggande bjälklag (till våningen över eller till vinden) är ca 2,7 m högt, det ger ca 0,27 bar (ca 2,7 mvp (meter vattenpelare)).
Manometern på pannan brukar sitta 1-1,5 meter över golv ((-)0,1-0,15 bar).
Expansionskärlet (vattenytan) brukar sitta 0,5-1 m över vindens "golv", det ger 0,05-0,1 bar.
X*0,27-0,1+0,05 =>
Ett plan = 1*0,27-0,1+0,05=0,22 bar
Två plan = 2*0,27-0,1+0,05=0,49 bar
Tre plan = 3*0,27-0,1+0,05=0,76 bar
enplanshus ~= 0,2-0,3 bar
tvåplanshus (källare=ett plan) ~= 0,4-0,5 bar
treplanshus (källare=ett plan) ~= 0,7-0,8 bar
Edit:
Ett våningsplan inkl ovanliggande bjälklag (till våningen över eller till vinden) är ca 2,7 m högt, det ger ca 0,27 bar (ca 2,7 mvp (meter vattenpelare)).
Manometern på pannan brukar sitta 1-1,5 meter över golv ((-)0,1-0,15 bar).
Expansionskärlet (vattenytan) brukar sitta 0,5-1 m över vindens "golv", det ger 0,05-0,1 bar.
X*0,27-0,1+0,05 =>
Ett plan = 1*0,27-0,1+0,05=0,22 bar
Två plan = 2*0,27-0,1+0,05=0,49 bar
Tre plan = 3*0,27-0,1+0,05=0,76 bar
Redigerat:
Alla produkter som används i ett sekundärt värmesystem är märkta med minst PN6(nominellt tryck). Det är det värdet som används vid provtryckningar, alltså 1,43x6Bar. Läs krillemans inlägg.roke skrev:
Den svagaste komponenten i systemet bestämmer inte säkens öppningstryck. Det har att göra med höjd, systemvolym, exp.kärl m.m
Högsta tillåtna drifttryck i sekundärt värmesystem är 6Bar, det har inget med säken att göra.blackadder skrev:så AMAs text stämmer inte? Det står ju svart på vitt "Beräkningstrycket är lika med högsta tillåtna drifttryck"
Nu börjar diskussionen från TS inlägg glida helt ut i OT.injonil skrev:
Men det är faktiskt fel. Ett nytt värmesystem ska provtryckas med beräkningstryck x 1,43! Och beräkningstrycket är och kommer förbli 6bar.
Det var ett tvärsäkert inlägg.toto1 skrev:Alla produkter som används i ett sekundärt värmesystem är märkta med minst PN6(nominellt tryck). Det är det värdet som används vid provtryckningar, alltså 1,43x6Bar. Läs krillemans inlägg.
Den svagaste komponenten i systemet bestämmer inte säkens öppningstryck. Det har att göra med höjd, systemvolym, exp.kärl m.m
Från det ena till det andra: Hur tycker du ts ska göra med sina rör? Tycker du han ska byta dem?
Kan du inte komma med ett lika tvärsäkert utlåtande när det gäller det?
Tvärsäkert för att det är korrekt!roke skrev:
Fram till inlägg #9 har det skrivits om flera fina alternativ & råd!
Medlem
· västra götaland
· 1 014 inlägg
Då är det säkert inget problem att ordna fram lite källhänvisnig så den som vill läsa lite själv kan fördjupa sig.
För att återgå lite till TS ursprungliga fråga skulle jag där hålla med de som rekommenderat lite okulär kontroll inuti rören på några ställen, det visar sig säkert att de är helt opåverkade och i princip bättre att låta vara än byta till nytt som inte tillför något. Vad man ser på bilden verkar det vara utfört som tidigast -50 talet och troligen lite senare ändå, det ser ju även ut att vara fint utfört och väl skött där.
Det som kan vara en svagpunkt är isf själva radiatorerna men de är ju enkla att hålla under uppsikt även senare och berör inte golvjobben. Så se hur det verkar när du river upp golven då får man en bra bild i helhet och jag tror inte det hittas något att anmärka på där heller. Inte mycket som är mer robust och lämpligt för en värmeanläggning än gängade järnrör finns ingen anledning att byta ner sig för sakens skull tycker jag.
Och vill man ha kvar de gamla ventilerna är det ju enkelt att ta isär, rengöra och packa om dem kanske tom blanka upp också.
Provtryckningsdelen ger jag mig inte in i men skulle vara intressant om de insatta kunde tekniskt motivera faktorn 1.43 sånt kan vara bra att känna till om man ev ska fuska eller argumentera i frågan.
Det som kan vara en svagpunkt är isf själva radiatorerna men de är ju enkla att hålla under uppsikt även senare och berör inte golvjobben. Så se hur det verkar när du river upp golven då får man en bra bild i helhet och jag tror inte det hittas något att anmärka på där heller. Inte mycket som är mer robust och lämpligt för en värmeanläggning än gängade järnrör finns ingen anledning att byta ner sig för sakens skull tycker jag.
Och vill man ha kvar de gamla ventilerna är det ju enkelt att ta isär, rengöra och packa om dem kanske tom blanka upp också.
Provtryckningsdelen ger jag mig inte in i men skulle vara intressant om de insatta kunde tekniskt motivera faktorn 1.43 sånt kan vara bra att känna till om man ev ska fuska eller argumentera i frågan.