F Fluxor skrev:
Den lyfter bara 800kg på frontlyften, och det strax framför maskinen. Det är trepunktsfäste på dem. Kraftuttag fram, även bak på vissa.
Tusan, det var inte så mycket, tänkte att lyfta av säckar med ved ifrån släpet men det lär den då inte palla. Men mycket smidig maskin verkar det vara, tack för tipset! Ska kolla närmare på dom.

Några kända fel eller dylikt på dom? Akilleshäl?

A andrem skrev:
Tusan, det var inte så mycket, tänkte att lyfta av säckar med ved ifrån släpet men det lär den då inte palla. Men mycket smidig maskin verkar det vara, tack för tipset! Ska kolla närmare på dom.

Några kända fel eller dylikt på dom? Akilleshäl?
Sägs att de är dyra att reparera, men vilken maskin är inte det?

F Fluxor skrev:
Sägs att de är dyra att reparera, men vilken maskin är inte det?
Exakt. Skruvar gärna själv i grejerna så blir väl förhoppningsvis lite billigare då. Hur är tillgången på reservdelar? Import eller finns det i Sverige?

Jag hade nog satsat på en äldre traktor. Tex en grålle! Dom är inte så dyra i inköp och inte svåra att hitta grejer till typ lastare osv. Fungerar fint med bakhängt snöblad och snökedjor på driven så klarar man sig långt

A andrem skrev:
Exakt. Skruvar gärna själv i grejerna så blir väl förhoppningsvis lite billigare då. Hur är tillgången på reservdelar? Import eller finns det i Sverige?
Tror det finns en generalagent. Har inte behövt köpa delar ännu.

För den budgeten får du till exempel en Ford 5000 eller Massey-Ferguson 165 eller Volvo 600 i toppskick. Då har du en bra traktor som gör mycket nytta när det har snöat.
Betydligt effektivare än en fyrhjuling och betydligt hållbarare.

H
J Joakim Ågren skrev:
Skaffa en sådan här Stiga park åkräsklippare: [länk]

Komplettera med klippaggregat och snöblad samt sopaggregat.
jag rekommenderar inte något sådant.
Kört Husqvarna rider med blad herregud va trist att ploga med om man inte har en liten asfalt uppfart.
Det litar på plog och maskin rätt hårt kan jag säga.
Och då ploga jag kanske 1-2 gånger om året.

sålde Husqvarnan och köpte en sådan här istället.
Balgripen har jag satt på själv men annars var det skopa och gafflar med.
Kosta 30000.
Har ett blad liggandes för plogning.
Så blir lättare i år.

• Äldre röd traktor med frammonterad balgrip utomhus på en grusgård med lantlig miljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.