Tjena!
Nybliven husägare med en större tomt på dryg 6000kvm, nu när vintern är på G där jag bor så behöver jag lite tips på vad för maskin jag lämpligen kan köpa som klarar att hjälpa till med plogningen runt huset, garaget mm.
Tar gärna en maskin som kan göra annat också, t.ex klippa gräset, sanda etc.
Har inte råd med en traktor/hjullastare just nu och skulle säga att budget för maskinen ligger på ~50 000kr (exkl. ev redskap).
Tacksam för hjälp!
Nybliven husägare med en större tomt på dryg 6000kvm, nu när vintern är på G där jag bor så behöver jag lite tips på vad för maskin jag lämpligen kan köpa som klarar att hjälpa till med plogningen runt huset, garaget mm.
Har inte råd med en traktor/hjullastare just nu och skulle säga att budget för maskinen ligger på ~50 000kr (exkl. ev redskap).
Tacksam för hjälp!
Det beror ju på vart du bor. Jag som bor på västkusten skottar en gång för hand och klarar mig ned det, dagen efter eller kanske efter två så är ändå snön borta.A andrem skrev:Tjena!
Tacksam för hjälp!
Jo precis. Bor I norra lappland så vi får en hel del snö och det blir väldigt kallt. Maskinen kommer kunna stå i garage (kall)pacman42 skrev:
Jag tycker en fyrhjuling är värdelös på att skotta då den inte orkar trycka bort snön, visst går det bra första gången/gångerna men sen då....
En snöslunga är 9/10 gånger mycket bättre om än tråkigare men man måste gå på något lite rejälare om man vill att den ska orka med även när det är tung snö.
En snöslunga är 9/10 gånger mycket bättre om än tråkigare men man måste gå på något lite rejälare om man vill att den ska orka med även när det är tung snö.
Det är därför det finns snöslunga till fyrhjulingRickard.ag skrev:
Men då stannar man knappast på 50 000....
Skaffa en sådan här Stiga park åkräsklippare: https://www.hylte-lantman.com/stiga...ggregat?utm_source=prisjakt&utm_campaign=feed
Komplettera med klippaggregat och snöblad samt sopaggregat.
Komplettera med klippaggregat och snöblad samt sopaggregat.
Det blir tungt ja om man går på snöbladet direkt, därför man också kan skaffa ett sopaggregat som sopar bort det värsta och det bli mindre tungt, sent tar man det sista med ett snöblad.Rickard.ag skrev:
vätskefyllda däck & snökedjor så går det utmärkt med fyrhjulingRickard.ag skrev:
Köpte själv en liten midjestyrd Holder C240 Digital. Skottar med diagonalplog (väntar på vikplog till rätt pris). Fantastisk maskin! Finns även snöslunga till dem. Behöver jag flytta snö så har jag en liten skopa också.
Jag skulle säga att det största problemet kvarstår men jag försöker inte ändra någon syn utan bara säga vad jag tycker.skoge skrev:
En bra slunga är jäkligt effektiv och snabb men inte så sexig
Fy fan! Den såg ju jäkligt smidig ut, verkar dock svår att få tag påF Fluxor skrev:
Den lyfter bara 800kg på frontlyften, och det strax framför maskinen. Det är trepunktsfäste på dem. Kraftuttag fram, även bak på vissa.A andrem skrev: