Tjena!

Nybliven husägare med en större tomt på dryg 6000kvm, nu när vintern är på G där jag bor så behöver jag lite tips på vad för maskin jag lämpligen kan köpa som klarar att hjälpa till med plogningen runt huset, garaget mm.

Tar gärna en maskin som kan göra annat också, t.ex klippa gräset, sanda etc.

Har inte råd med en traktor/hjullastare just nu och skulle säga att budget för maskinen ligger på ~50 000kr (exkl. ev redskap).

Tacksam för hjälp!

A andrem skrev:
Tjena!

Nybliven husägare med en större tomt på dryg 6000kvm, nu när vintern är på G där jag bor så behöver jag lite tips på vad för maskin jag lämpligen kan köpa som klarar att hjälpa till med plogningen runt huset, garaget mm.

Tar gärna en maskin som kan göra annat också, t.ex klippa gräset, sanda etc.

Har inte råd med en traktor/hjullastare just nu och skulle säga att budget för maskinen ligger på ~50 000kr (exkl. ev redskap).

Tacksam för hjälp!
Det beror ju på vart du bor. Jag som bor på västkusten skottar en gång för hand och klarar mig ned det, dagen efter eller kanske efter två så är ändå snön borta.

pacman42 pacman42 skrev:
Det beror ju på vart du bor. Jag som bor på västkusten skottar en gång för hand och klarar mig ned det, dagen efter eller kanske efter två så är ändå snön borta.
Jo precis. Bor I norra lappland så vi får en hel del snö och det blir väldigt kallt. Maskinen kommer kunna stå i garage (kall)

Snöig väg med tydliga spår efter plogning genom skogig terräng, sett från en fyrhjulingsperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

köp en fyrhjuling med vikplog,det kommer du långt med.
finns det mesta i redskapsväg...gräsklippare,sandspridare m.m.

Redigerat:
Rickard.
Jag tycker en fyrhjuling är värdelös på att skotta då den inte orkar trycka bort snön, visst går det bra första gången/gångerna men sen då....

En snöslunga är 9/10 gånger mycket bättre om än tråkigare men man måste gå på något lite rejälare om man vill att den ska orka med även när det är tung snö.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag tycker en fyrhjuling är värdelös på att skotta då den inte orkar trycka bort snön, visst går det bra första gången/gångerna men sen då....

En snöslunga är 9/10 gånger mycket bättre om än tråkigare men man måste gå på något lite rejälare om man vill att den ska orka med även när det är tung snö.
Det är därför det finns snöslunga till fyrhjuling ;)

Men då stannar man knappast på 50 000....

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…

Det blir tungt ja om man går på snöbladet direkt, därför man också kan skaffa ett sopaggregat som sopar bort det värsta och det bli mindre tungt, sent tar man det sista med ett snöblad.

vätskefyllda däck & snökedjor så går det utmärkt med fyrhjuling

Köpte själv en liten midjestyrd Holder C240 Digital. Skottar med diagonalplog (väntar på vikplog till rätt pris). Fantastisk maskin! Finns även snöslunga till dem. Behöver jag flytta snö så har jag en liten skopa också.

• Gilla
skoge
  • Laddar…
Rickard.
skoge skoge skrev:
vätskefyllda däck & snökedjor så går det utmärkt med fyrhjuling
Jag skulle säga att det största problemet kvarstår men jag försöker inte ändra någon syn utan bara säga vad jag tycker.

En bra slunga är jäkligt effektiv och snabb men inte så sexig ;)

• Snöslunga i arbete på natten med upplyst snöhög framför.
    Skapa konto
En bra slunga är jäkligt effektiv och snabb men inte så sexig ;)
En modifierad snöslunga med stor HEMI-motor och anpassad avgassytem.
Skapa konto

åja...de kan vara riktigt sexiga :)

• Gilla
  • Haha
Joakim Ågren och 1 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Köpte själv en liten midjestyrd Holder C240 Digital. Skottar med diagonalplog (väntar på vikplog till rätt pris). Fantastisk maskin! Finns även snöslunga till dem. Behöver jag flytta snö så har jag en liten skopa också.
Fy fan! Den såg ju jäkligt smidig ut, verkar dock svår att få tag på :( Är det något specialfäste till den? Eller vet du på rak arm vad den pallar att lyfta? Tänkte om man kunde slänga på ett par gafflar också.

A
en bättre begagnad avant?
eller dess kopia vad de nu heter... :thinking:de är blåa iallafall...

A andrem skrev:
Fy fan! Den såg ju jäkligt smidig ut, verkar dock svår att få tag på :( Är det något specialfäste till den? Eller vet du på rak arm vad den pallar att lyfta? Tänkte om man kunde slänga på ett par gafflar också.
Den lyfter bara 800kg på frontlyften, och det strax framför maskinen. Det är trepunktsfäste på dem. Kraftuttag fram, även bak på vissa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.