Hej hej!

Har fyra meter förvaringsvägg som ska täckas med panelgardiner. Upphängningsanordningen för gardinerna tänkte jag dölja med en kornisch (ca 15-20 cm hög och 2 cm tjock). Min första tanke var att skarva ihop och måla MDF, men med tanke på längden på väggen och tjockleken på "brädan" så kom jag fram till att det blir onödigt tungt. Det vore skönt att hålla nere vikten så gott det går.

Har kollat runt på frigolitlösningar men hittar bara produkter med antik feeling, vilket inte är det jag vill åt. Det ska vara rakt och stilrent.

Någon som har nåt tips på andra lätta material (behöver så klart inte vara så extremt lätt som frigolit) som kan fungera för ändamålet? Misstänker att jag behöver skarva oavsett, eftersom det lär vara svårt att hitta något som är spikrakt i 4 meter...eller?

Tack på förhand!

Bra där. Frågan är hur strukturen på ytan blir vid målning. Får kolla upp det.

Precis efter jag skickade första inlägget kom jag på att kornischen faktiskt inte behöver vara massiv, så länge den ser ut att vara det. Kanske funkar med en profil av något slag. Typ så här http://www.bauhaus.se/norgips-primarregel-45.html, om vi bortser ifrån att dimensionerna inte alls stämmer. Funderar på om det går att jobba med nåt tunnare trämaterial för att uppnå samma illusion. Hmm....

framis skrev:
Bra där. Frågan är hur strukturen på ytan blir vid målning. Får kolla upp det.

Precis efter jag skickade första inlägget kom jag på att kornischen faktiskt inte behöver vara massiv, så länge den ser ut att vara det. Kanske funkar med en profil av något slag. Typ så här [länk], om vi bortser ifrån att dimensionerna inte alls stämmer. Funderar på om det går att jobba med nåt tunnare trämaterial för att uppnå samma illusion. Hmm....
Planhyvlad furu kanske?
http://www.bauhaus.se/planhyvlat-furu-15x118x2400mm.html

Annars kanske du kan sätta plåtreglar och klä med renoveringsgips och sedan spackla och måla?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.