Jag har lämnat ut uppgifterna på mitt hus till en lokal firma som gjort en kostnadsberäkning på installation av värmepump och konvertering. Jag vill få lite mera skinn på benen inom området innan jag går och beställer något jag inte behöver.

Här är lite kopierad text från offerten:
Värmepumpen svarar för uppvärmning och tappvarmvatten i fastigheten. Befintliga elektriska varmvattenberedare bortkopplas i tvättstuga. I fastigheten dras med synliga rör matningsledningar till 16 stycken nya panelradiatorer med termostatventiler. 4 radiatorer i garage/förrådsdel, 9 stycken i bottenplan samt 3 stycken på vindsplan. Radiatorer i garage dimensioneras för 15 grader övriga för 20 graders inomhustemperatur. Värmepumpen hämtar sin energi från ett borrhål på fastigheten på minst 183 meter aktivt hål.

Värmepump IVT Greenline C9 är pumpen i fråga. Jag gjorde testet på IVT's hemsida och det visade sig att IVT PremiumLine skulle ha en billigare årskostnad men den kanske är svindyr? Eller så kör den på 80/60 istället för 55/45?
Finns de nå andra fabrikat en IVT som någon rekommenderar?
Bör nämnas att huset är ca 180m2 en plan med möblerad vind.
Tidigare uppvärmning är direktvärkande el och vedkamin. Kaminen kommer att bestå och användas under vinterhalvåret (inte så flitigt dock.) Huset är beläget i Västerbottens inland.
Byggår 1978.

Tack på förhand!
/Patrik
*

Det finns fler märken; Nibe, CTC, Bosch är ganska stora och kända. Vilket av dessa du väljer spelar ingen större roll, det viktigare är att du får förtroende för installatören. Du bör också ta in offerter från flera firmor (4-5 st) för att få en uppfattning om rimlig prisnivå. Det viktiga är att radiatorsystem, pump och borrhål är i balans, men var säker på att borrhålet inte är för grunt - det är bättre att lägga på 10-20 meter nu än att ångra sig framöve och betala dyr elpatron för att hålet inte räcker. Det kan vara en klokt att undersöka kostnaden så du får en värmepump som klarar 100% av ditt hus effekt och energibehov för att helt slippa eltillskott - men det är en avvägningsfråga.

Hur är det med grävning till huset från borrhål och återställning av mark etc? Ingår det i priset?

Ofta kan man komma ner en del i pris om man kan göra håltagning för rören själva. De brukar lägga på en bra slant för det arbetsmomenten eftersom det är osäkert hur lång tid det tar.

Kika även in på www.varmepumpsforum.com , där häckar sveriges värmepumpselit....

183 meter är minimum rekommenderat från VVS installatören sen är tanken att vi ska ta in en särskild offert för borrningen och jag hoppas de har bättre koll på exakta meter som krävs. Enligt länken du skickade kom jag fram till vattenfalls hemsida där de står följande "Investeringen uppgår till 110 000 – 170 000 kr (beror på storlek, installation, fabrikat med mera)." och i offerten så begär de 193 000 kr varav 73 000 kr för arbetet. Verkar skyhögt..
Synliga PEM 22 om jag minns rätt. Håltagningen i kåken skulle jag enkelt kunna fixa själv, tack för tipset. Jag ska spåna vidare lite på länkade sidan!

Räknar inte installatören fram hur djupt hål som behövs?
Borraren här, gjorde bara som installatören beställt.

Hål in i hus, samt kulvert mellan garage och hus blev klart idag.
Inväntar bara pumpen nu, en IVT HE E9 med 300L beredare.

FredrikR skrev:
Räknar inte installatören fram hur djupt hål som behövs?
Borraren här, gjorde bara som installatören beställt.

Hål in i hus, samt kulvert mellan garage och hus blev klart idag.
Inväntar bara pumpen nu, en IVT HE E9 med 300L beredare.
Hade inte du luftvärmepump? Funkar det att kombinera eller ska du kasta ut L/L-pumpen?

Känns som att man vill utnyttja bergvärmen till fullo iom investeringen.

Patrik84 skrev:
183 meter är minimum rekommenderat från VVS installatören sen är tanken att vi ska ta in en särskild offert för borrningen och jag hoppas de har bättre koll på exakta meter som krävs. Enligt länken du skickade kom jag fram till vattenfalls hemsida där de står följande "Investeringen uppgår till 110 000 – 170 000 kr (beror på storlek, installation, fabrikat med mera)." och i offerten så begär de 193 000 kr varav 73 000 kr för arbetet. Verkar skyhögt..
Synliga PEM 22 om jag minns rätt. Håltagningen i kåken skulle jag enkelt kunna fixa själv, tack för tipset. Jag ska spåna vidare lite på länkade sidan!
Om det är 183 meter minimum skulle jag borra minst 200 meter (det är aktiva meter vi talar om antar jag?) för att vara på den säkra sidan. Det kostar så lite i sammanhanget. För varje grad varmare vatten du får in ökar du effektiviteten på värmepumpen med omkring 5%. Om inte borraren också säljer pumpar så har han sannolikt inte koll på vilket djup som behövs eftersom detta bestäms av pumpen. Be folket på värmepumpsforum göra en beräkning åt dig, så får du en objektiv! Det är inte ovanligt med offerter med litet borrdjup för att få ner priset för att på så sätt få jobbet....

193 tkr tycker jag inte låter oskälígt dyrt, snarare tvärtom. Man brukar räkna på 6 tkr/radiator för konverteringen. Borrningen kostar minst 250 kr/meter plus 6 meter foderör som brukar ligga på 500 kr metern minst.
Radiatorer: 96 tkr
Borrning 183 meter: 47 tkr
Kvar till pumpen blir då 54 tkr

Har du dessutom fått med grävning och återställning i totalpriset så är det än bättre,

5.2 racing skrev:
Hade inte du luftvärmepump? Funkar det att kombinera eller ska du kasta ut L/L-pumpen?

Känns som att man vill utnyttja bergvärmen till fullo iom investeringen.
Jovisst, en i garaget och en i huset, dom har numera nya ägare genom Blocket. :)
Senaste vinterns apkyla gjorde att dom funkade o-bra i några veckor, elpannan gick för fulla muggar och elmätarn slog jackpot, typ. Övervåningen hade golvvärmeslang nerlagt men inte anslutet, när vi köpte huset för 3år sedan.
Varmvattnet räckte sällan till heller, när 2 vuxna frusna skulle duscha..
Så efter lite funderande och kalkylerande gjordes det slag i saken och valet föll slutligen på IVT och en installatör från grannbyn.

Ok.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.