Hej,

Bor i ett hus som är nästan u format. Jag bifogar med en ritning. Den röda pricken är där inkommande fiber är samt router. Jag behöver ha nätverkstäckning även där ringer vid den gröna markeringen är, vilket det inte är idag. Fågelvägen är det ca 20m dit.
Hur ska jag lösa detta på bästa sätt? Vi kommer placera barnens lekrum där med spelkonsol och datorer.

• Ritning av ett U-format hus med markeringar och pilar. Röd prick visar inkommande fiber vid en router, grön markering visar plats utan nätverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Test1234567 skrev:
Hej,

Bor i ett hus som är nästan u format. Jag bifogar med en ritning. Den röda pricken är där inkommande fiber är samt router. Jag behöver ha nätverkstäckning även där ringer vid den gröna markeringen är, vilket det inte är idag. Fågelvägen är det ca 20m dit.
Hur ska jag lösa detta på bästa sätt? Vi kommer placera barnens lekrum där med spelkonsol och datorer.
Hej! Jag skulle rekommendera dig att köra med meshroutrar. De sprider täckningen över hela kåken om du placerar de med ett taktiskt avstånd mellan varandra. Jag använder mig utav TP-links variant som heter Deco, där det finns en app till som du kan styra allt med!

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
R Rotkiv10 skrev:
Hej! Jag skulle rekommendera dig att köra med meshroutrar. De sprider täckningen över hela kåken om du placerar de med ett taktiskt avstånd mellan varandra. Jag använder mig utav TP-links variant som heter Deco, där det finns en app till som du kan styra allt med!
Tack för svar. Hur skulle du isåfall placerat noderna enligt min planlösning?
Kan man gå raka spåret över uteplatsen till det rummet eller ska man gå inomhus via korridoren?

T Test1234567 skrev:
Kan man gå raka spåret över uteplatsen till det rummet eller ska man gå inomhus via
T Test1234567 skrev:
Kan man gå raka spåret över uteplatsen till det rummet eller ska man gå inomhus via korridoren?
Om du väljer att köpa modellen jag har så ingår det 3st routrar och då hade jag placerat en i samband med fiberuttaget, en någonstans i mitten av huset och en vid din markering. Då kommer du få fin täckning överallt

• Gilla
Test1234567
  • Laddar…
Kan vara värt att tänka på att varje router behöver ett eluttag. Första routern drar du en kabel mellan fibern och routern bara

• Gilla
Test1234567
  • Laddar…
R Rotkiv10 skrev:
Kan vara värt att tänka på att varje router behöver ett eluttag. Första routern drar du en kabel mellan fibern och routern bara
Man ska bara ha en router. Resten av prylarna är accesspunkter.

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som provat mesh med acceccspunkter för utomhusanvändning ? En tanke som slog mig är att placera en nod på vägen på altan och sen en nod i rummet som är röd markerar. Det är ändå den närmaste vägen så borde vara störst chans att få bäst signal?

Alternativet är att dra en TP kabel uppe på vinden och placera en AP i närheten av rummet med röd markering och sen en AP nedanför taket som får skicka in signal i rummet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.