Måste köpa ny spis.
Ställde nyss frågan om Asko var bra kvalitét, men det verkar inte vara många som har Askospis.
Vad ska jag köpa för spis?
Vill ha induktion. Bra kvalitét och service.
Har Elonbutik i stan.
Elux har en modell som ser ganska bra ut, 60950, men då hamnar det på ca:16000:-
Kanske är värt det, men kan läsa här på forumet att många varnar för Elux och Husqvarna.
Det är en snärjig djungel.
Erfarenheter och tips mottages tacksamt.

Undvik induktion från Cylinda, använder du mer än en platta i varje fas fungerar den endast som vattenkokare... Vi fick byta vår efter ett år mot ett annat märke

Vi körde först Miele i tron att de var alltid bäst, men både ugnen och hällen var ganska kortlivad...
Har hört att flera är näjda med Siemens induktion. Själv kör vi bara gas nu :-)

Tack för era svar. Om Cylinda är tveksamt borde det vara samma sak med Asko.:S
Ska titta närmare vad Siemens har att erbjuda.

Electrolux och Husqvarnas Sverigetillverkade spisar håller mycket hög kvalité. Därtill räknas EKD60950. Annars är Siemens/Bosch lite dyrare spisar också fantastiska, jag kan dock känna att man inte alltid får lika mycket för pengarna. Är du uppe och rotar i den prisklassen kan det även vara värt att ta en titt på SMEG.

Kör på Electroluxen. Bäst i test i Råd & Rön. Undvik Smeg induktionen. De gör bra gas

Det blev en Electrolux, 60405, Tack för svar och råd. Tror nog att jag blir nöjd.

Vitvaruhandlarn, Varför inte SMEG induktion? Är själv sugen på en 90 bred m två ugnar och induktion.

Hej TS,

när du pratar om 60 cm breda spisar är svensktillverkade spisar att föredra. När du pratar 90 cm breda finns det endast ett fåtal att välja på. Smeg, Ilve, Bertazzoni och några till. Här har även Smeg ansträngt sig lite mer och erfarenheten för 90 spisarna är bra. Det som är nackdelen med 60 varianterna från Smeg är priset på spisen kontra mot vad du får och skiftande kvalité på induktions spolen under hällen.

Om du bor i Sthlm rekommenderar jag att du besöker Smegs showroom(Artellerigatan 55) och Bertazzonis showroom(Torsgatan 5A).

P
Vi har en 80cm Cylida och det är inget problem alls.

Sen det där med Svensktillverkat skulle vara så bra tror jag inte alls på. (oavsätt vad jag har själv).
Undrar varför inte alla i hela världen har svensktillverkat om det är så himla bra
Vi valde pga att den var lagom stor/lagom pris och inte någon j-vla stål/alu dekorkant som samlar sk-it.

Och sen Vitvaruhandlaren: Dom har redan köpt en så du behöver inte tipsa om din "arbetsplats".

Tråkigt att du får den känslan TheStills. Inte min mening. Vill bara utifrån mina erfarenheter ge de råd jag kan. Ska inte uttala mig om märken igen.

Vitvaruhandlarn -- Bara prata på du. Kunskap är viktigt på forumet

Du gav ju både ris och ros för Smeg så inte är det någon smygreklam för något märke

P
Sorry om det inte är så man har man det namnet så kan man inte låta bli att tänka så. Sen var det inte just märket jag anmärkte på utan det verkade mer en återförsäljare.
Sen är det ju också lite konstigt att man har så mycket erfarenhet från olika märken och modeller då man inte byter spis så ofta hemma.
En kock kan ha lite mer erfarenhet men igen så byter man inte arbetsplats såååå ofta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.