13 944 läst ·
12 svar
14k läst
12 svar
Behöver råd om spisköp.
Måste köpa ny spis.
Ställde nyss frågan om Asko var bra kvalitét, men det verkar inte vara många som har Askospis.
Vad ska jag köpa för spis?
Vill ha induktion. Bra kvalitét och service.
Har Elonbutik i stan.
Elux har en modell som ser ganska bra ut, 60950, men då hamnar det på ca:16000:-
Kanske är värt det, men kan läsa här på forumet att många varnar för Elux och Husqvarna.
Det är en snärjig djungel.
Erfarenheter och tips mottages tacksamt.
Ställde nyss frågan om Asko var bra kvalitét, men det verkar inte vara många som har Askospis.
Vad ska jag köpa för spis?
Vill ha induktion. Bra kvalitét och service.
Har Elonbutik i stan.
Elux har en modell som ser ganska bra ut, 60950, men då hamnar det på ca:16000:-
Kanske är värt det, men kan läsa här på forumet att många varnar för Elux och Husqvarna.
Det är en snärjig djungel.
Erfarenheter och tips mottages tacksamt.
Undvik induktion från Cylinda, använder du mer än en platta i varje fas fungerar den endast som vattenkokare... Vi fick byta vår efter ett år mot ett annat märke
Medlem
· Skåne
· 45 inlägg
Vi körde först Miele i tron att de var alltid bäst, men både ugnen och hällen var ganska kortlivad...
Har hört att flera är näjda med Siemens induktion. Själv kör vi bara gas nu
Har hört att flera är näjda med Siemens induktion. Själv kör vi bara gas nu
Electrolux och Husqvarnas Sverigetillverkade spisar håller mycket hög kvalité. Därtill räknas EKD60950. Annars är Siemens/Bosch lite dyrare spisar också fantastiska, jag kan dock känna att man inte alltid får lika mycket för pengarna. Är du uppe och rotar i den prisklassen kan det även vara värt att ta en titt på SMEG.
Hej TS,
när du pratar om 60 cm breda spisar är svensktillverkade spisar att föredra. När du pratar 90 cm breda finns det endast ett fåtal att välja på. Smeg, Ilve, Bertazzoni och några till. Här har även Smeg ansträngt sig lite mer och erfarenheten för 90 spisarna är bra. Det som är nackdelen med 60 varianterna från Smeg är priset på spisen kontra mot vad du får och skiftande kvalité på induktions spolen under hällen.
Om du bor i Sthlm rekommenderar jag att du besöker Smegs showroom(Artellerigatan 55) och Bertazzonis showroom(Torsgatan 5A).
när du pratar om 60 cm breda spisar är svensktillverkade spisar att föredra. När du pratar 90 cm breda finns det endast ett fåtal att välja på. Smeg, Ilve, Bertazzoni och några till. Här har även Smeg ansträngt sig lite mer och erfarenheten för 90 spisarna är bra. Det som är nackdelen med 60 varianterna från Smeg är priset på spisen kontra mot vad du får och skiftande kvalité på induktions spolen under hällen.
Om du bor i Sthlm rekommenderar jag att du besöker Smegs showroom(Artellerigatan 55) och Bertazzonis showroom(Torsgatan 5A).
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Vi har en 80cm Cylida och det är inget problem alls.
Sen det där med Svensktillverkat skulle vara så bra tror jag inte alls på. (oavsätt vad jag har själv).
Undrar varför inte alla i hela världen har svensktillverkat om det är så himla bra
Vi valde pga att den var lagom stor/lagom pris och inte någon j-vla stål/alu dekorkant som samlar sk-it.
Och sen Vitvaruhandlaren: Dom har redan köpt en så du behöver inte tipsa om din "arbetsplats".
Sen det där med Svensktillverkat skulle vara så bra tror jag inte alls på. (oavsätt vad jag har själv).
Undrar varför inte alla i hela världen har svensktillverkat om det är så himla bra
Vi valde pga att den var lagom stor/lagom pris och inte någon j-vla stål/alu dekorkant som samlar sk-it.
Och sen Vitvaruhandlaren: Dom har redan köpt en så du behöver inte tipsa om din "arbetsplats".
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Sorry om det inte är så man har man det namnet så kan man inte låta bli att tänka så. Sen var det inte just märket jag anmärkte på utan det verkade mer en återförsäljare.
Sen är det ju också lite konstigt att man har så mycket erfarenhet från olika märken och modeller då man inte byter spis så ofta hemma.
En kock kan ha lite mer erfarenhet men igen så byter man inte arbetsplats såååå ofta.
Sen är det ju också lite konstigt att man har så mycket erfarenhet från olika märken och modeller då man inte byter spis så ofta hemma.
En kock kan ha lite mer erfarenhet men igen så byter man inte arbetsplats såååå ofta.
Klicka här för att svara