Vi bor i ett souterränghus som vi flyttade in i för cirka två år sedan. Huset köpte vi av en målare och hans fru, som genomfört flera större renoveringar under de 16 år de bodde här (bland annat en totalrenovering av källarvåningen 2021).

För några månader sedan upptäckte vi bubblor i färgen på en av ytterväggarna i ett av rummen på källarvåningen. Väggen i fråga är "fri" (inte markbelagd) på utsidan, men står vinkelrätt mot en vägg som är mot mark. På utsidan av den bubbliga väggen har vi dessutom upptäckt en ganska lång spricka som tidigare spacklats igen, men som nu börjat synas på nytt.

Sedan en tid tillbaka har min fru fått kliande ögon när hon vistas på nedervåningen, och vi har båda fått eksem. Jag har haft eksem tidigare i livet, men för henne är det nytt.

Vi vet förstås inte säkert om besvären beror på sprickan och bubblorna, men misstänker ett samband.

Hur går man vidare i ett läge som detta? Jag har redan skickat en anmälan till försäkringsbolaget, men de vill ha mer underlag och en fastställd orsak till skadan innan de kan ta ställning. Ska man betala för en inomhusmiljöutredning avseende fukt/mögel på egen hand och hoppas att kostnaden täcks i efterhand om försäkringen godkänner ärendet? Hur skulle ni ha gjort i vårt läge?

• Spricka i en vitmålad yttervägg, markerad med röd cirkel, synlig inomhus vid en dörrkarm, nära utvändigt trappavsnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i väggens puts vid en trappa utomhus, trästaket intill.
    Skapa konto
  • Spricka i utsidan av en putsad yttervägg, delvis igenspacklad, med en träbalk synlig i vänster kant av bilden.
    Skapa konto
  • Spricka i väggens färg med ojämn yta, indikerar potentiellt strukturellt problem i källarvåningen av ett nyligen renoverat souterränghus.
    Skapa konto
  • Vägg med en ojämnhet eller buckla i ytan som behöver åtgärdas.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.