jag har råkat fräsa av en fiber kabel!!
jag hyrde en stubbfräs för att fräsa bort en relativt stor stubbe som stod ända ut på tomtgränsen ut mot gatan .
slog mej aldrig att jag skulle kolla upp ev el/tele kablar då jag endast skulle fräsa ner stubben 50mm under marken.
så jag börja fräsa och allt gick fint tills fräsen fastna i en kabel tyvärr alldeles för sen skadan var redan gjort jag körde av en fiberkabel som låg 40- 50mm undermarken alldeles utanför min tomt, skadan är redan åtgärdad av firma som kom ut på jour skarva på 10m kabel och laga lite i elskåpet.
men nu har jag helt ont i magen att jag ska få en saftig nota från kommunen killen som kom ut för att laga fiberkablen sa att kabeln låg helt fel fördetförsta skulle den ligga på minst 450mm djup sen så skulle där vara ett varningstejp över röret med, men inget av detta fanns!
Så nu till min fråga tror ni att jag kommer ryka på denna kostnaden?
kan man bestrida den och har man en chans att vinna i en ev rättegång?
skadan kommer ligga på ca 35 tusen
kan man ta det på hem försäkringen?
jag kan tycka att detta får kommunen stå för själva för att dom lagt kabeln alldeles för grunt men det är ju bara vad jag tycker, ska även tillägga att kabeln låg teoretiskt inte nergrävd i trottoaren dom hade bara lagt den åvan på för att sedan lägga stenmjöl över
tacksam för svar / Marcus

Låg kabeln så nära stubben?
Jag har jobbat som teletekniker med fiber och som sagt brukar det ligga ca halvmetern djupt. Såvida inte man dragit in fiberkabeln till huset själv, ex på tomten för det brukar husägarna ofta göra själva och då ligger det allt mellan 0-50 cm djupt...
Var det fiber in till ditt hus eller fiber för hela kvarteret?
Om det var till flera och det är en riktig ledning ska den vara nedgrävd och märkt men du ska också ansvara för att få utmärkning om du ska gräva eller liknande. Men ligger den som du säger är det felaktigt, såvida det inte är din egen då för det ansvarar man oftast själv för, när den går på tomten.

• Gilla
jogis
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Låg kabeln så nära stubben?
Jag har jobbat som teletekniker med fiber och som sagt brukar det ligga ca halvmetern djupt. Såvida inte man dragit in fiberkabeln till huset själv, ex på tomten för det brukar husägarna ofta göra själva och då ligger det allt mellan 0-50 cm djupt...
Var det fiber in till ditt hus eller fiber för hela kvarteret?
Om det var till flera och det är en riktig ledning ska den vara nedgrävd och märkt men du ska också ansvara för att få utmärkning om du ska gräva eller liknande. Men ligger den som du säger är det felaktigt, såvida det inte är din egen då för det ansvarar man oftast själv för, när den går på tomten.
hej och tack för dit svar ja den låg ca 100mm från min tomtgräns om inte närmare och det var huvudledningen för hala gatan

IMAG0666.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG0663.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fanns ett tidigare case om det, det där ska du hantera som en reklamation.
Den är så dåligt lagd att det är förvånande att de ens grävde ned den, de kunde lika gärna lagt den på marken och rullat ut gräsmatta över samma effekt.

Fanns ett liknande case någon hade felanmält hos sin leverantör och de hanterade det som en reklamation.
De har oftast en annan firma som de köper tjänsten av betrf att förlägga kabel.

Det är inte reklamation om det är någon annans kabel på annans mark.

Däremot så ligger givetvis helt klart kabeln för grunt, och det beror säkert på att den som lade kanalisationen inte orkade sticka slangen under stubbens rötter.

Kommer det en faktura, vilket verkar otroligt, så bestrid denna och förklara orsaken till det inträffade. Kabelägaren ska då rätteligen i stället kräva entreprenören som lagt kabeln för grunt.

Det är inte reklamation om det är någon annans kabel på annans mark.

Däremot så ligger givetvis helt klart kabeln för grunt, och det beror säkert på att den som lade kanalisationen inte orkade sticka slangen under stubbens rötter.

Kommer det en faktura, vilket verkar otroligt, så bestrid denna och förklara orsaken till det inträffade. Kabelägaren ska då rätteligen i stället kräva entreprenören som lagt kabeln för grunt.

okej vad skönt då är det inte bara jag som tycker att jag ska slippa betala notan för detta =)
som ni ser på bilderna så låg den till o med ovanför marken när jag väl tagit bort grusen som låg ovan på röret

Det där åker du nog på.
Jag tror att man är skyldig att begära kabelanvisning innan man får börja gräva om det finns misstankar om att det kan finnas kablar.
Vad jag vet finns det inga regler för på vilket djup tele/datakablar ska ligga
Fredrik

Fredrik Å skrev:
Det där åker du nog på.
Jag tror att man är skyldig att begära kabelanvisning innan man får börja gräva om det finns misstankar om att det kan finnas kablar.
Fredrik

Jag hoppas du har fel =) teknikern som var här sa att ett godkänt djup är på minimum 45cm under mark men ska helst ligga på 70cm

Fredrik Å skrev:
Det där åker du nog på.
Fredrik
Alla kommersiella operatörer föreskriver ett visst djup. Skanova kräver 60 cm i gatumark, 40 cm i tomtmark.

Jag får snällt vänta och se om där kommer en faktura från kommunen då :-\ men saken är klar jag kommer bestrida en ev faktura. Men undra hur min hemförsäkring ställer sej till ett sådant här ärende?

Nu såg jag dina bilder! Fy fasen vad dåligt gjort, får du faktura på det där ska du bestrida den. Kabeln ska definitivt ligga under jord, ca 40 cm iaf.
Det där hade kunnat hända vem som hellst som skyfflat snö efter gatan eller dyligt.
Säger dom att du ska ha en kabelanvisning innan du gör markarbeten så har dom rätt, men vad jag kan se har du inte gjort någon grävning eller liknande. det där kunde hända oavsett och den ligger felaktigt.
Nätägaren borde vara intresserad att få ner den djupare eller reklamera jobbet av dom som la ner den.

Jag hoppas och tror att du har rätt det är som du säger kunde lika gärna gjort det med min gräsklippare när jag skottar snö på vintern jag har inte grävt något alls har endast tagit bort en bula på gatan som jag var orolig att någon skulle snubbla över :confused:

Fler som sagt innan.. Om det går som det ska så kommer inte ens en faktura i närheten av dig, om det sitter idioter på något kontor så kanske du får en faktura. Hur som helst så är det under inga omständigheter ditt fel. Fibern är felaktigt förlagd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.