4 076 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Behöver nytt element, vad ska jag välja?!
Jo, det var lite dit jag ville komma från början...O Ovation skrev:Men för helvete köp en ny radiator och montera dit den. Den kostar kanske 1000 spänn. Ditt badrum ser bättre ut och du behöver inte oroa dig för att du inte svetsat tätt.. Ska du ha en röris att svetsa så kostar det lika mycket som ny radiator. Sen ska du ändå ta lös och sätta tillbaka skiten.
Ska du hyra en gassvets och svetsa själv utan erfarenhet så kommer det inte bli bra.
Och även om du får det tätt så blir det en otrygghetskänsla då resten av radiatorn kan börja läcka precis närsomhelst..
Tips på vad som passar eller vad jag behöver för att det ska passa?
Ovation har helt rätt enligt mig. Det är mer jobb än du tror att försöka laga det själv. Det är omöjligt att veta hur godset mår så det kan lika gärna börja läcka på nästa svaga punkt om ett år. Byt ut det helt enkelt. Vad står det gör storlek på termostatventilen? Alltså inte vredet utan ventilhuset. Om du har 25mm in så bör det stå DN25(1") på den. Nyare radiatorer har som du skriver ofta 1/2" ansl. Om du har möjlighet att tappa av systemet och så bör du sätta in nya ventiler(var inte dumsnål och behåll de gamla om du absolut inte måste, de kommer sätta igen efter ett tag). Se till att de har samma storlek som rören som kommer från golvet. Från dessa sätter du radiatorstolpar som är en övergång från radiatorns 1/2" till M22(om jag inte minns fel, var ett tag sen jag var röris) som kommer passa på dina nya ventiler.
Om du inte kan tappa av systemet, så kan du göra som andra nämnt att du stänger både termostatventilen och returventilen(den längst ned) och bara sätter in nya stolpar från ventilerna till den nya radiatorn. Har du fler frågor så lägg gärna upp fler bilder så du/vi kan hänvisa till bilderna!
Om du inte kan tappa av systemet, så kan du göra som andra nämnt att du stänger både termostatventilen och returventilen(den längst ned) och bara sätter in nya stolpar från ventilerna till den nya radiatorn. Har du fler frågor så lägg gärna upp fler bilder så du/vi kan hänvisa till bilderna!
Njae, du fyller ju inte på värmesystemet med syrefritt vatten direkt. Vid varje påfyllning så följer nytt syre med in och försvinner efter tag genom oxidering i systemet. Om radiatorn suttit där i 30-40 år så har det säkerligen blivit några påfyllningar. De flesta gamla radiatorer har rätt så tjockt gods så de håller länge men det finns ju alltid en svagaste punkt samt att det kan har varit en halvdålig radiator från början som inte håller lika länge som de andra. Eftersom ett värmesystem oftast är trycksatt lite över 1Bar så innebär det att du har ett övertryck gentemot atmosfärstryck vilket gör att om det läcker så kommer det inte att komma in syre, snarare trycks det ut. Om man däremot fyller med nytt vatten hela tiden så kommer det absolut att komma in mer syre, kanske var så du menade?Violina skrev:
Nja.. eftersom vattnet cirkulerar i ett värmesystem så kommer det ju även bli så att om det finns ett hål så kommer det "dra med sig" lite luft in vid den punkten.. (vet inte den exakta termen, men det blir som en ejektorverkan, och tror det har med osmos att göra)..K khessman skrev:Njae, du fyller ju inte på värmesystemet med syrefritt vatten direkt. Vid varje påfyllning så följer nytt syre med in och försvinner efter tag genom oxidering i systemet. Om radiatorn suttit där i 30-40 år så har det säkerligen blivit några påfyllningar. De flesta gamla radiatorer har rätt så tjockt gods så de håller länge men det finns ju alltid en svagaste punkt samt att det kan har varit en halvdålig radiator från början som inte håller lika länge som de andra. Eftersom ett värmesystem oftast är trycksatt lite över 1Bar så innebär det att du har ett övertryck gentemot atmosfärstryck vilket gör att om det läcker så kommer det inte att komma in syre, snarare trycks det ut. Om man däremot fyller med nytt vatten hela tiden så kommer det absolut att komma in mer syre, kanske var så du menade?
Sen, visst, ju oftare man behöver fylla på sitt system, desto mer syre fyller man ju på med..
Annars hade väl "alla" värmesystem med 30-40 år på nacken läckt och behövt bytas ut?
Mitt hus är från 40-talet och har nästan bara originalradiatorer samt att samtliga rör (utom nån stump vid pannan och något bytt element) är original.. då borde de väl läcka nu då allihop?
Om du har ett övertryck i systemet så kommer det inte att komma in nytt syre. Venturieffekt kommer ej ske vid dessa låga tryckskillnader. Förstår inte det sista du skrev? Som sagt så försvinner syret då det reagerar med godset, dvs oxiderar.
"Otrygghetskänsla"! Det var väl ändå att ta i. Så söndergullad är förhoppningsvis inte vår TS.O Ovation skrev:
Som sagt var. Har du en "svetsbar" person i närheten som svetsar igen poren för någon hundring, så prova med det först. Eller så byter du ut det. I vilket fallsom helst, är det ingen raketvetenskap precis.
Byt om möjligt även termostatventilen. Men inte för att den skulle sätta igen sig med tiden, utan för att "termostaten" med tiden fungerar sämre och sämre.
Staffan
Nej, jag pratar om ejektorverkan, när vätskan rinner förbi hålet så drar den med sig syre in, även om trycket inuti kärlet är större än det utanför..K khessman skrev:
Det sista jag skrev har att göra med det som skrevs angående ålder på värmesystem, med den logiken som gavs i det inlägget jag svarade på så borde väl då rimligtvis alla gamla system vara helt slut, iaf när de är närmare 100 år? Och så är ju inte fallet..
Med tanke på det låga flödet samt det (så vitt jag förstår) pyttelilla hålet, vill det nog till att syre dras in i systemet.Violina skrev:
Nej, jag pratar om ejektorverkan, när vätskan rinner förbi hålet så drar den med sig syre in, även om trycket inuti kärlet är större än det utanför..
Det sista jag skrev har att göra med det som skrevs angående ålder på värmesystem, med den logiken som gavs i det inlägget jag svarade på så borde väl då rimligtvis alla gamla system vara helt slut, iaf när de är närmare 100 år? Och så är ju inte fallet..
En övernitisk villaägare kan rosta isönder sitt värmesystem på nolltid genom ständiga påfyllningar. I övriga fall, är de närmast outslitliga.
Staffan
Ja..Staffan2000 skrev:
Är lite det jag vill mena också, ingen mening att åtgärda symtom innan man hittat sjukdomen..
Ok, men nu råkar ejektorverkan bygga på Venturi-effekten. Men vet du vad, jag hade fel här. Ni har helt rätt om att syre borde kunna sugas in fastän det är högre tryck på insidan röret enligt Venturi-effekten. Angående ålder på värmesystem så har du missuppfattat det jag skrev. Jag menade att om systemet är 40-50 år gammalt så har det säkerligen fyllts upp flera gånger(nån kanske bytt en en radiator förr eller lagat läckage och då tömt och fyllt igen). Jag påpekade inte att ålder har nåt mer det att göra mer än så.Violina skrev:
Nej, jag pratar om ejektorverkan, när vätskan rinner förbi hålet så drar den med sig syre in, även om trycket inuti kärlet är större än det utanför..
Men jag ber nu om ursäkt för denna extremt off-topic diskussion i TS tråd, måste dock erkänna att jag finner det intressant att diskutera sådant här men det kanske vi borde göra i en egen tråd isf.
Jag har samma problem, hur kan lag det ?Staffans2000 skrev:
Tack för ditt svar.J jonaserik skrev:
Enligt din åsikt är byte det korrekta sättet. Kan jag stänga av vattnet när jag byter från värmesystemet?
Dom nya elementen ska ha ett elementkoppel och det kommer nog inte att passa till dina rör vad jag vet om anslutningar. Elementet måste bort helt och med nytt koppel så blir det att tömma ner systemet. När ett element ska tas bort, är det skit/svart vatten i det kvar och kommer det ut på ett trägolv så blir svart och är i princip omöjligt att få bort. Så låt en proffs komma och kika på det, hur det med kopplingar ska göras. Det kan du göra innan du köper element. Du ska visa en broschyr på dom du tänker på och säga att barnen tänker köpa sådana till dig som present. En röris vill gärna sälja och montera dom.