pacman42 pacman42 skrev:
Det finns annat roligt man kan bygga också. Jag och sonen byggde en mobilstyrd bil. Vi använde gyrot i telefonen för att styra/gasa/bromsa.

Jag styr en analog jätteklocka och läser ned tid från en NTP-server. Ett alternativ till radiokontrollerade klockor.
Ooo! Fränt! :D

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har Ikeas knappar utställda på några ställen i huset för olika syften. De används för att styra fönster, varmvatten, belysning mm. Detta för att familjen som inte är lika inne i detta som jag är skall slippa använda Google eller plattor/telefoner när de vill göra saker. Vill man ha extra varmvatten så vet man vilken knapp man skall trycka på...
Samma här. Man får ju lätt världen emot sig om det inte finns lite vanliga knappar också. :rofl: Min dotter har stegvis börjat att använda appen till smågrejer, annars kör barnen bara knappar.

pacman42 pacman42 skrev:
Vilket system kör du hemma? HA? Domoticz? SmartThings?

Jag kör bägge de två senare då de är bra på olika saker. SmartThings används för i princip all ZigBee (främst belysning), medan nästan all egenbyggd elektronik samt alla temperatursensorer runt om huset går på Domoticz.
För att hålla ihop allting kör jag Home Assistant på Raspberry Pi. Där har jag Zigbee för en del lampor, knappar och sensorer, Bluetooth för växtsensor och en gammal Tellstick som jag råkade ha liggande sen förr.

Huvuddelen av belysningen går dock via Trådfri Hub (Men knapparna går i huvudsak inte via denna då de blir alltför begränsade. Tex använder jag Trådfri dimmers för att styra två stereoanläggningar.)

Jag använder Aqara-sensorer och somliga av dem tappade för ofta kontakten med Zigbee, så jag kompletterade med deras hub (men även den styrs uteslutande från HA) och jag har nu inga problem.

Kör ESP32 för att läsa av elmätaren och har ytterligare en som jag inte riktigt vet vad den ska bli.

Till det en del Tuya-grejer som ju går på Wifi. Ett par av dessa sitter i sommarstugan men får vara med på ett hörn även i min HA här hemma.

Har lite Google nest-grejer och Chromecast också för röststyrning och för att titta och lyssna på Tv/musik. Hade även en Nest cam men den var sjukt jobbigt att hantera i HA så jag tog den till sommarstugan istället. Har nu en skitbillig Tuya som inte heller den går att se i HA men det känns okej. Fick även tag i en 15-ish år gammal D-link som ger MJPEG så den fick jag in på typ tre minuter. :p

När det gäller appstyrning så är det HA-appen som gäller. Den största anledningen att jag började att kolla på HA var för att det blev för många appar att hålla på med, och jag hade automationer och scener huller om buller i alla appar så det var bara kaos. Nu när allt styrs från samma system så blev det ju otroligt mycket enklare.

pacman42 pacman42 skrev:
En sak till rörande automatiseringssystemen. Har du valt något av de vanligare lösningarna för ZigBee så finns det ju en uppsjö med roliga prylar på AliExpress.
Jag har inte riktigt orkat kolla där än. Tycker att Amazon är stökigt nog, men utbudet där är förmodligen mindre än på AliE. Ska nog göra ett försök vid tillfälle.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
För att hålla ihop allting kör jag Home Assistant på Raspberry Pi. Där har jag Zigbee för en del lampor, knappar och sensorer, Bluetooth för växtsensor och en gammal Tellstick som jag råkade ha liggande sen förr.

Huvuddelen av belysningen går dock via Trådfri Hub (Men knapparna går i huvudsak inte via denna då de blir alltför begränsade. Tex använder jag Trådfri dimmers för att styra två stereoanläggningar.)

Jag använder Aqara-sensorer och somliga av dem tappade för ofta kontakten med Zigbee, så jag kompletterade med deras hub (men även den styrs uteslutande från HA) och jag har nu inga problem.

Kör ESP32 för att läsa av elmätaren och har ytterligare en som jag inte riktigt vet vad den ska bli.

Till det en del Tuya-grejer som ju går på Wifi. Ett par av dessa sitter i sommarstugan men får vara med på ett hörn även i min HA här hemma.

Har lite Google nest-grejer och Chromecast också för röststyrning och för att titta och lyssna på Tv/musik. Hade även en Nest cam men den var sjukt jobbigt att hantera i HA så jag tog den till sommarstugan istället. Har nu en skitbillig Tuya som inte heller den går att se i HA men det känns okej. Fick även tag i en 15-ish år gammal D-link som ger MJPEG så den fick jag in på typ tre minuter. :p

När det gäller appstyrning så är det HA-appen som gäller. Den största anledningen att jag började att kolla på HA var för att det blev för många appar att hålla på med, och jag hade automationer och scener huller om buller i alla appar så det var bara kaos. Nu när allt styrs från samma system så blev det ju otroligt mycket enklare.
Jag kör SmartThings för familjen, det fungerar väldigt bra.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Kul tråd att läsa. Ger lite ny inspiration att ta tag i det hela igen.

/C

• Älska
David Wallin
  • Laddar…
Testade en ny grej i veckan. Jag och barnen tog bilen till Stockholm och hälsade på släkten. Speciellt när man har barn i bilen kan det vara bra att veta var alla McDonalds, Burger king, Subway och toaletter mm ligger - och även alla större rstaplatser där man kan springa loss benen lite när man åkt länge.

Jag la in en zon för varje plats jag vill ha koll på när vi åker åt ett eller annat håll. Sedan la jag upp en Waze-instans för varje zon som räknar ut restiden mellan zonen och min telefons position. På så vis kunde vi planera lättare var det skulle vara praktiskt att stanna, både utifrån tid och utbud.

Kanske låter invecklat det här men det visade sig vara riktigt praktiskt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.