Hejsan! Våran cirkulationspump (Wilo StarRS 25/4) till vattenfiltret har i stort sett gett upp, började med att den väsnades sen har motorn förmodligen gett upp helt, den blir bara varm och cirkulerar inget vatten och så läcker den undertill i tillägg. Vi har prövat tidigare att plocka isär och göra rent den, men det funkade i ca 3 dagar sen var det samma skit igen, den är helt enkelt körd. Nu till frågan, när man kollar pumpplotsens ersättningsförslag så ger den 2 olika, ena Stratos PICO, och den andra Yonos PICO, skillnaden i pris är ganska stort, huvudbryet är ju att Yonos när man kollar på den står att den endast är för VV och inte TKV vilket det är som pumpen behöver cirkulera, och jag personligen har kollat på Wilo Star-Z, vilket mer ser ut som en nyare modell av den vi har, problemet med den är att bygglängden verkar vara 30 mm kortare än vad vår nuvarande är. Behöver helt enkelt lite tips/råd på hur vi ska gå vidare 🤷
Bifogar bilder på pumpen
Filtret i fråga är ett Göinge kombifilter om någon undrar.

• Cirkulationspump Wilo StarRS 25/4 monterad på vattenfilter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller måttstock mot defekt Wilo cirkulationspump installerad vid rörledningar, indikerar problem med läckage och funktionsstopp.
    Skapa konto
  • En grön Wilo StarRS 25/4 cirkulationspump med en linjal som mäter rörlängd monterad på ett vattenfilter.
    Skapa konto
Ring Wilo +46 470 72 76 00 och fråga.

Krilleman
S Skanemasen skrev:
Hejsan! Våran cirkulationspump (Wilo StarRS 25/4) till vattenfiltret har i stort sett gett upp, började med att den väsnades sen har motorn förmodligen gett upp helt, den blir bara varm och cirkulerar inget vatten och så läcker den undertill i tillägg. Vi har prövat tidigare att plocka isär och göra rent den, men det funkade i ca 3 dagar sen var det samma skit igen, den är helt enkelt körd.
Wilo StarRS 25/4 är ju inte en pump för tappvatten.
Illa då pumphuset är i gjutjärn.

https://wilo.com/tw/en/Products-and-expertise/sv/produkter-och-expertis/wilo-star-rs/star-rs-25-4

Sikta på en pump som klarar av varmvatten cirkulation.
Då får du en pump som inte rostar, alltså tillverkad av mässing eller rostfritt.

Observera även att flera VVC-pumpar endast är 150mm i byggmåttet.
Lätt att göra fel där.

Här ser du rosten från materialet:

Wilo StarRS 25/4 cirkulationspump av gjutjärn med synlig rost vid anslutning, markerad med en grön pil.

L lat skrev:
46 470 72 76 00
Krilleman Krilleman skrev:
Wilo StarRS 25/4 är ju inte en pump för tappvatten.
Illa då pumphuset är i gjutjärn.

[länk]

Sikta på en pump som klarar av varmvatten cirkulation.
Då får du en pump som inte rostar, alltså tillverkad av mässing eller rostfritt.

Observera även att flera VVC-pumpar endast är 150mm i byggmåttet.
Lätt att göra fel där.

Här ser du rosten från materialet:

[bild]
Tack för svar! Har ringt Wilo, dom föreslog den nya Star-Z, men först och främst att fråga Aqua Expert om dom hade något förslag om det hela.

Intressant att den vi haft inte är/vart optimal för detta ändamål, förklarar ju varför den förmodligen gett upp också. Svärfar som haft hand om detta har ju bytt ut en del pumpar (har nog 3-4st cirkulationspumpar till som är kasserade ute i logen, förklarar ju det också..)

Ja det är ju det också med bygglängden.. De flesta verkar vara 150/130 så då måste jag evt bygga på röret antar jag för att det ska gå att få dit en ny om jag inte får tag på en 180mm.

Krilleman
S Skanemasen skrev:
Ja det är ju det också med bygglängden.. De flesta verkar vara 150/130 så då måste jag evt bygga på röret antar jag för att det ska gå att få dit en ny om jag inte får tag på en 180mm.
Jo det finns 180mm också.
Men det kostar...

Axplock av olika RSK med 180mm nedan:
5790494
5790542
5761266
5803098

Krilleman Krilleman skrev:
Jo det finns 180mm också.
Men det kostar...

Axplock av olika RSK med 180mm nedan:
5790494
5790542
5761266
5803098
Ja det är ju det såklart..av dom du länkat så är det ju den Grundfoss (ups 25-40 N 180) som verkar vara en av de få som faktiskt går att köpa i nuläget, och inte kostar galet mycket pengar.

Han jag pratade med på Aqua Expert vela ju såklart helst sälja in ett helt nytt filter med hela fadderittan, delvis med snacket om ny garanti på allt, vilket såklart är fint men i nuläget finns det inte direkt 60k att lägga på detta.

Pumpen som dom säljer/följer med är en Wilo ZRS15/4 , såklart då i bygglängd 150mm vilket är för kort, om jag såklart då inte måste ge mig på att börja skarva rör för att få in den då jag misstänker att det inte finns någon typ av unionskopplingar som har extra bygglängd på något vis.

Det smidigast i nuläget känns helt klart som att man får fixa en 180mm, och så är det bara att skruva loss den gamla och sätta dit den nya.

Uppdatering, köpte en 180 på Rinkaby, tog bort den gamla och smällde dit den, allt funkar som det ska nu!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.