Jag behöver något långt (120-150 cm) och rakt att använda som linjal när jag bygger. Just nu använder jag mitt 120 cm Hultafors vattenpass, men det är ofta lite för kort och har rundade kanter som inte är så bra att rita mot. Dessutom är libellen i vägen.

Det finns väl något som heter rätskivor, men det verkar vara något grövre som används för att jämna ut puts?

Någon som kan tipsa om vad jag ska skaffa?

harry73
Rättskiva funkar bra. Finns i olika längder.

Rätskivor!
Eller en aluprofil. De är 2 m långa. Hornbach, Bauhaus har det.

För längre avstånd kan det gå bra med en Al-stege också, om du bara kollar att den är rak från början.

C
Slagsnöre är bra för långa avstånd. Så slipper du rita också :D

Håller med föregående skrivare!

Om man ska spinna vidare:
Laser funkar väldigt bra som referenspunkt om du ska väga av med en vågrät linje och tumstock

Jckssn skrev:
[länk]

Annars funkar ju skenan till sänksågen finfint (och har du ingen sänksåg är det bara en tidsfråga eftersom du hänger på den här forumsdelen)
Den tänkte jag på. Mindes inte var köpa.
:thumbup:

Som andra redan sagt så är rätskiva generellt bra val men kolla om den verkligen är rak när du är i affären. Jag köpte nyligen 150 och 200 cm. Det tog mig typ en halvtimme att gå igenom alla med en Hultafors MST som referens och valde till sist de rakaste. De är billiga och är därför sällan helt raka och retar mina OCD-skadade nerver något oerhört... :D

C
He he, ja visst är det märkligt med mätverktyg som inte håller måttet. Min "rätkäpp" är ett vattenpass som fått byta arbetsuppgift efter att jag kom på att det visar rakt när man tittar på libellen från ena hållet men rejält snett när man tittar på samma libell från andra hållet. Jag var bra förvirrad innan jag kom på det och fortfarande, måste jag erkänna, inte riktigt klar över hur det kan gå till. :confused:

Kolla stålskalor, verkstadslinjaler samt precisionslinjaler på OTD Tools. Väljer du en stålskala, välj en med matt skala så att den är läsbar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.