Hej. Bygger dubbelcarport med förrådet på gjuten platta (ca30m2).
Har entrepenörer genom de som levererat virket till grund och stomresning.
Jag trodde nog helt säkert att plattan skulle glättras för att få den jämn och fin. Vid gjutning så slodade gjutarna plattan så ränderna från gjutningen syns som mönster. Det gör mig inget i ett förråd. Men kanterna på plattan är verkligen inte fina. Kan detta få konsekvens när det ska byggas på? Gissar att det första steget är tjärpapp och syll sedan infästning av väggelement.
Arbetsorderna säger glättring alt slodning, och att grundens ytterkanter är hela och plana, för att möjliggöra inföstning av vägg.
Har entrepenörer genom de som levererat virket till grund och stomresning.
Jag trodde nog helt säkert att plattan skulle glättras för att få den jämn och fin. Vid gjutning så slodade gjutarna plattan så ränderna från gjutningen syns som mönster. Det gör mig inget i ett förråd. Men kanterna på plattan är verkligen inte fina. Kan detta få konsekvens när det ska byggas på? Gissar att det första steget är tjärpapp och syll sedan infästning av väggelement.
Arbetsorderna säger glättring alt slodning, och att grundens ytterkanter är hela och plana, för att möjliggöra inföstning av vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Glättad yta är att föredra då ytan blir lättstädad!
Cellplasten är synlig så de har inte täckt hela ytan med betong. Kanten är ojämn så en syll kommer inte ligga helt dikt med golvet mm. Nä, det får de åtgärda. Fylla i på ställen där betong saknas och slipa av där det sticker upp för mycket.
Vet ej hur tjock din yttervägg blir .
Troligtvis någonstans mellan 95 - 145 mm , då kommer syllen minst täcka 50% in på betongen .
Det som sticker upp får du slipa bort med lämpligt verktyg .
Kolla av det som sticker upp med en rätskiva .
Troligtvis någonstans mellan 95 - 145 mm , då kommer syllen minst täcka 50% in på betongen .
Det som sticker upp får du slipa bort med lämpligt verktyg .
Kolla av det som sticker upp med en rätskiva .
195+45.Tomture61 skrev:
Det som sticker upp får entreprenören slipa borta. De som ansvarar för både platta och stomresning. Frågan är om det går lägga en syll och få den plan mot ett sådant underlag?
Betongytan ska vara något högre än kantelementet. När man lägger på syllen får den inte belasta kantelementets ytskiva.
Ojämnheterna kan slipas med betongslip. Uppstickande stenar kan annars punktera tätningen mellan betong och syll och i värsta fall ge fuktproblem i syllen.
Jag råkade ut för samma sak när vi byggde hus. Glättningsmaskinen de hyrt fungerade inte och de hann inte hyra en ny innan betongen brunnit. De fick slipa plattan efteråt samt även spackla gropar. Jag tog in en besiktningsman. Entreprenören var här tre gånger innan plattan blev godkänd för att lägga parkett på.
Ojämnheterna kan slipas med betongslip. Uppstickande stenar kan annars punktera tätningen mellan betong och syll och i värsta fall ge fuktproblem i syllen.
Jag råkade ut för samma sak när vi byggde hus. Glättningsmaskinen de hyrt fungerade inte och de hann inte hyra en ny innan betongen brunnit. De fick slipa plattan efteråt samt även spackla gropar. Jag tog in en besiktningsman. Entreprenören var här tre gånger innan plattan blev godkänd för att lägga parkett på.
Ser helt okej ut för att vara enbart slodat. Att stenarna sticker upp på cellplasten är inget konstigt. Detta knackas bara bort sen.
Frågan är ju om det skulle varit glättat. Då får man slipa av den istället. Att skriva som de gjort är konstigt då slodning och glättning är olika kvalitetsnivåer.
Frågan är ju om det skulle varit glättat. Då får man slipa av den istället. Att skriva som de gjort är konstigt då slodning och glättning är olika kvalitetsnivåer.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver syllen vara förankrad i betongplattan, bef. hus
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur tätt behöver reglar sitta under plåttak för fribärande konstruktio
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolerar gammal platta och behöver jämna ovanför
Golv -
Behöver bärlager? Garageplatta
Grund & Markarbeten -
Betongplatta något större än växthuset - behöver den skyddas?
Grund & Markarbeten