I stugan som är 5x4 meter så är takkonstruktionen ungefär som jag försökt rita upp på bilden som på inget sätt är helt korrekt, men ni förstår principen hoppas jag. Balkarna består av 70x130 mm. Väggarna de står på är klena; uppreglat i sektioner med 28x68. Hammarbanden är lika klena. Jag ska stärka upp väggarna med stående 95mm med 60cc där jag kan. Men jag funderar på om jag borde stärka upp takbalkarna också?

På de längsgående balkarna är det råspont (eller vad man nu hade på 50-talet), papp och plåt. Men det låg tegel förut på taket. Snedstöttorna för mittenbalkarna står på en klen regel. Nu minns jag inte dimensionerna, men jag uppfattar det som en liggande typ 28x70. Men den ligger ovanpå stödmuren till murstocken, så på ena sidan har den bra stöd. Men på andra så står snedstöttan på mitten av ett 1,7m spann. Och där har "brädan" sjunkit märkbart synligt. Några cm iaf. Efter att ha rivit innertaket syns det väldigt tydligt.

Jag vill inte sätta en pelare mitt på golvet. Hur kan jag avlasta detta på något bra sätt?
Och går det att "pressa" tillbaka så det blir rakt, eller handlar det mer om att förebygga att det ev blir värre? Tydligen har det iaf varit sådär väldigt länge, och nu är taket lättare än det var från början, men jag skulle helst vilja att det blev rakt. Kanske stötta upp tillfälligt, ta bort "plankan" och kapa av snedstöttan, och sätta dit en grövre?

Sen är ju innertaket en historia för sig. De har byggt en konstruktion som i princip hänger i lite spik. Hela konkarongen svajar om man trycker lite på det. Jag hade aldrig vågat krypa där uppe, då hade nog allt ramlat ner. Men jag ser inte så många andra möjligheter att återanvända det. Men jag vill ju ha på träfiberisolering samt typ råspont. Idag ligger det några cm spån och en hög med fårull där uppe. Sen var det 2 lager av tretex spikat på, och sist en tunn träpanel. Misstänker att det kommer bli lite tyngre med min isolering. Tips?

• Skiss av takkonstruktion med snedställda balkar, visande en förenklad modell av takets struktur med stödjande element.
  • Rum under renovering med nedrivna träbitar på golvet, delvis rivet innertak och blottade väggar. Ljus kommer in genom en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt: Vägg med öppnad isolering, exponerade reglar, fönster, stege, stol och säck med byggmaterial i rum.
    Skapa konto
  • Hand som håller träregel mot svart bakgrund i en väggkonstruktion.
    Skapa konto
  • Gammal takkonstruktion i en stuga med synliga träbalkar och sliten isolering som hänger ner; skador och ojämnheter synliga i byggmaterialet.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.