Som rubriken säger, vi håller på och tar bort en vägg mellan stora rummet och ett sovrum, för att få in mer ljus och luftigare stora rum.

Vi har tagit bort spånskivorna som satt på väggarna mellan rummen, men lämnat kvar stommen/reglarna som dessa satt i.
Samt varje skiva hade sin egna "ram" med tre reglar som dom satt spikade i, den regeln i mitten på varje har vi tagit bort.
Mätte höjden mellan tak och golv före och efter, taket sjönk 5mm när man tog bort en mitt regel i varje "ram" så att säga, minns inte nu så här, men säg att det var 2360mm och sen 2355mm (i varje ram).

Då blev jag lite fundelurig och stannade där. :)
Så frågan är om jag behöver fixa en balk emellan, eller om det kanske är riskfritt.

Huset är ett 1½ plan från -73, bifogar ritningar på kåken och väggen i sig.

• Ritningar av ett 1½-planshus, sektion och fasad mot gata, med måttangivelser för renoveringsprojektet.
  • Svartvit ritning av en enplansvilla med botten- och vindsvåningsplan, markerat området för en vägg som tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis avlägsnad vägg med exponerade träreglar och verktyg på golvet i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Delvis demonterad vägg med utsatta reglar mellan två rum i ett hem under renovering.
    Skapa konto
F finntrollet skrev:
Som rubriken säger, vi håller på och tar bort en vägg mellan stora rummet och ett sovrum, för att få in mer ljus och luftigare stora rum.

Vi har tagit bort spånskivorna som satt på väggarna mellan rummen, men lämnat kvar stommen/reglarna som dessa satt i.
Samt varje skiva hade sin egna "ram" med tre reglar som dom satt spikade i, den regeln i mitten på varje har vi tagit bort.
Mätte höjden mellan tak och golv före och efter, taket sjönk 5mm när man tog bort en mitt regel i varje "ram" så att säga, minns inte nu så här, men säg att det var 2360mm och sen 2355mm (i varje ram).

Då blev jag lite fundelurig och stannade där. :)
Så frågan är om jag behöver fixa en balk emellan, eller om det kanske är riskfritt.

Huset är ett 1½ plan från -73, bifogar ritningar på kåken och väggen i sig.

Om jag förstår dig rätt så är överliggaren i varje ram nu böjd nedåt? Alltså att du har två olika mått i varje ram ett lägre i mitten och ett högre i kanten?

Konstruktionen i sig ser inte bärande ut imo.

Den väggen har högst osannolikt någon bärande funktion
Däremot är väggen som akvariet står mot bärande.
Det framgår av sektionsritningen

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nej den ser inte ut att vara bärande.

H
GoC GoC skrev:
Den väggen har högst osannolikt någon bärande funktion
Däremot är väggen som akvariet står mot bärande.
Det framgår av sektionsritningen
Står inte akvariet mot en yttervägg?
Väggen mittemot akvariet, dvs mellan kök och vardagsrum är väl sannolikt bärande, eller?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
H hrt skrev:
Väggen mittemot akvariet, dvs mellan kök och vardagsrum är väl sannolikt bärande, eller?
Så ser det ut att vara ja. Men oavsett så är inte den rappliga spånskiveväggen bärande
Medans hjärtväggen i huset är bärande

• Gilla
hrt
  • Laddar…
Verkar som alla är överens men varför sjönk taket 5 mm?

Väggen med akvariet är yttervägg ja, och mitt emot är mitten av huset.

Mjo var ju just att taket sjönk en skvätt som jag blev fundersam... Men nu när jag tänker efter, så mätte jag ju mot ramen som vi slog loss en regel ifrån. Den kanske låg i spänn bara?

Kanske boka loss en till i mitten och mäta mellan golv och tak då. ‍♂️

• Gilla
daala
  • Laddar…
H
F finntrollet skrev:

Mjo var ju just att taket sjönk en skvätt som jag blev fundersam... Men nu när jag tänker efter, så mätte jag ju mot ramen som vi slog loss en regel ifrån. Den kanske låg i spänn bara?

Ja nu får du mäta igen. Spänningen är oliiidlig ;)

F finntrollet skrev:

Så kan det ju vara. Kör på!

Då har vi bånkat loss tre av fyra som var kvar i mitten, mätte före och efter mellan golv och tak, 2385mm innan och sjönk 1-2mm bara.

Har smugit på ovanvåningen medans syrran har mätt nere, gick inte att se taket rörde sig, inte när jag gjorde lite gymnastik med små skutt..

• Gilla
FoJjen och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
H hrt skrev:
Den är bärande , ja . Syns på grunden som är förstärk precis där .

Vad sägs om detta? Smaska på betong så man får det jäms med resten av plattan där?

• Skadad kant av en betongplatta intill trägolv som behöver jämnas ut.
    Skapa konto
  • Ojämn betongkant möter slätt trägolv bredvid en vägg, avslöjar behov av jämnhet.
    Skapa konto
H
Vad är planen sen? Behålla befintliga golv?

H
F finntrollet skrev:
Vad sägs om detta? Smaska på betong så man får det jäms med resten av plattan där?
Var går vp röret?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.