Jag har idag ett hus samt ett friliggande 2-bilsgarage med loft som ligger drygt 4.5m från tomtgräns. Jag skulle nu vilja bygga en utvändig trappa till loftet och byta ut befintligt fönster på gaveln till en dörr. Det finns en invändig trappa, men det är så brant att den är rent ut sagt farlig. Dessutom försvinner en del av utrymmet i både garaget, men även på loftet av denna trappa. Jag har varit i kontakt med stadsbyggnadskontoret och inser att jag behöver ansöka om bygglov.

Till saken är att jag har en mycket grinig granne som oftast säger nej till allt. Han har inte synts till den sista tiden, men nu var han i sin trädgård och jag ville då informera honom om detta tilltänkta bygge. Han var då mycket negativ till det och ville se ritningar innan hans ens tänkte fundera på det. Han klagar på allt som ligger nära hans tomt och detta trots att han inte har några fönster riktade mot mitt garage. Han ser alltså endast detta om han är på utsidan.

Så min fråga är; om jag får bygglov till att bygga den utvändiga trappan , behöver jag då även hans godkännande?

När mina grannar sökt bygglov har jag fått frågan från kommunen om jag har några invändningar

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Skall du ha trappan innanför 4.5 m-gränsen?

Söker du bygglov behöver du inte själv ha kontakt med din granne alls, det sköter bygglovsavd.
Är det inget som frångår detaljplanen så är det inte säkert grannen har något att säga till om, eller ens blir tillfrågad. Men han kan fortfarande överklaga bygglovet.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Bronken
Säkert olika i olika kommuner, men om du inte frångår detaljplanen tycker jag inte grannen borde behöva samtycka. Om det är längre än 4,5m från grannen (lite oklart här om trappen kommer närmare eller klarar den gränsen)

D
Om du får bygglov så är det OK. Sedan kan ju grannen överklaga men följer du detaljplanen och övriga bestämmelser så kommer överklagan bara att avslås hos kommunen och övriga instanser.

K Kane skrev:
Skall du ha trappan innanför 4.5 m-gränsen?
Ja, trappan hamnar närmare än 4.5m från tomtgräns.

Tack för svar! Jag ska i alla fall ansöka om bygglov så får jag se sen hur processen blir. Har en grinig granne som klagar över det mesta. Har är ytterst sällan ute och har inga fönster mot mitt garage så han ser bara det dom få gånger som han är ute. Idag har jag ett tråkigt plasttak som regnskydd för cyklar odyl där trappan är planerad att byggas och det kommer att se betydligt snyggare ut om jag får bygga den.

Han ser dock inte att en annan granne byggt en pergola väldigt nära tomtgräns då dom har planterat en thujahäck som är drygt 2 m hög (antagligen för att slippa ha interaktionen med honom) som insynsskydd. En annan granne satte upp en hög mur mot honom för att slippa honom :-)

S sapel skrev:
Tack för svar! Jag ska i alla fall ansöka om bygglov så får jag se sen hur processen blir. Har en grinig granne som klagar över det mesta. Har är ytterst sällan ute och har inga fönster mot mitt garage så han ser bara det dom få gånger som han är ute. Idag har jag ett tråkigt plasttak som regnskydd för cyklar odyl där trappan är planerad att byggas och det kommer att se betydligt snyggare ut om jag får bygga den.

Han ser dock inte att en annan granne byggt en pergola väldigt nära tomtgräns då dom har planterat en thujahäck som är drygt 2 m hög (antagligen för att slippa ha interaktionen med honom) som insynsskydd. En annan granne satte upp en hög mur mot honom för att slippa honom :)
Sök bygglov och låt kommunen sköta all kommunikation (vilket dom gör automatiskt).

PS. Pergola kräver inte bygglov om den inte är så tät att den uppfattas som "byggnad" (rumsbildning)

• Gilla
sapel
  • Laddar…
För säkerhets skull kan du kanske ta ett snack med bygglovshandläggare. Om det är så att de sannolikt kommer att ge avslag om grannen sätter sig på tvären, med hänsyn till att det ligger närmre gränsen än 4,5 meter ... då är det kanske lika bra att inte lägga onödiga pengar på en bygglovsansökan som inte kommer att gå igenom :-(

M Modig skrev:
För säkerhets skull kan du kanske ta ett snack med bygglovshandläggare. Om det är så att de sannolikt kommer att ge avslag om grannen sätter sig på tvären, med hänsyn till att det ligger närmre gränsen än 4,5 meter ... då är det kanske lika bra att inte lägga onödiga pengar på en bygglovsansökan som inte kommer att gå igenom :(
Låter nog som en bra plan! Ska ändå börja med att skissa upp trappan inför ett eventuellt bygglov och då kan jag bolla detta med handläggaren.

• Gilla
Modig
  • Laddar…
S sapel skrev:
Låter nog som en bra plan! Ska ändå börja med att skissa upp trappan inför ett eventuellt bygglov och då kan jag bolla detta med handläggaren.
En trappa utvändigt är också i normalfallet helt bygglovs- och anmälningsfri. Men byta fönster till dörr kräver tillstånd.

Jag har också för mig att trappa räknas inte som en del av byggnaden, räknas inte in i byggnadsarean tex. Du behöver lov för dörren till trappan, men det är mer än 4,5m från grannen.

Däremot så kan grannen alltid överklaga, och fördröja ditt bygge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.