7 165 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Behöver jag en sänksåg?
Just spånhanteringen var något min sambo tom. insåg att sänksågen var resor bättre på när jag råkade kapa sladden till sänksågen och fick köra vidare med cirkelsågen när vi la spårat spångolv i barnens rum. 
Jag har ägt min Bosch sedan den kom för snart ett? år sedan, och blir fortfarande lika glad varje ggn jag tar fram och sågar nåt med den. <3

Jag har ägt min Bosch sedan den kom för snart ett? år sedan, och blir fortfarande lika glad varje ggn jag tar fram och sågar nåt med den. <3
Sådana här trådar är farliga... Jag har ingen sänksåg men känner mer och mer att jag måste skaffa en. Har inget behov av att såga något för stunden, men det börjar kännas ovidkommande... :eek:
Behöver du inte såga med den är det ännu bättre för då blir det helt dammfrittAlfredo skrev:
Dessutom är det trevligt att ha sågen bara för att polera och titta på den. Mitt tips är som vanligt att torka av med våtservett och torr trasa efter varje gång du fingrat på den.
Det beror som redan sagts väldigt mycket på vad man tänker använda maskinerna till. Så har fungerar det för mig:
Kap/ger gammal ELU med nyare Dewalt-stativ. Noggranna vinklar och fina snitt. Praktisk för långa bitar och flera av samma längd. Har mest kapat reglar och panel. Precisionen i längdanhållet på bordet sådär, oftast tillräcklig för uppgifter enl ovan. Snabb och enkel att arbeta med. Spånhantering närmast obefintlig. Bör användas utomhus.
Bordssåg nyköpt GTS 10 XC. Klyvning mot stabilt och bra anhåll. Kapning av mindre bitar. Har köpt till ett par Axcaliber klingor jag inte hunnit prova. Bra spånhantering. Ersätter kap/ger för mindre bitar. Mjukstart och tyst gång.
TS55 med 2 st 1400 skenor. Mest använd för att dela skivor. T ex göra hyllplan av plyfa. 2 skivor i taget, dela på hela längden. Kapat bänkskivor i ek, perfekta snitt. Snabbt och noga. Mycket bra spånhantering. Har även provat att klyva 45-reglar, ett snitt med standardklingan. Inga problem och fina snitt, måste bara ha stöd under skenans bakkant. Kan med en liten jigg användas som kap/ger. Skulle troligen ge bättre noggrannhet för längdmåtten än Dewaltbordet men möjligen något långsammare. Kan ersättas av vanlig handklinga med bräda, rätskiva eller vad man hittar. Har man börjat använda sänksåg med skena så vill i alla fall inte jag gå tillbaka handklingan för sådana uppgifter. Behöver skaffa en lång skena, skarvbeslagen gillar jag inte.
Handklinga, har en riktigt gammal grön Bosch. Används för snabb och slarvig kapning av div reglar, slarvig delning av skivor. Om jag är osäker på vad biten innehåller förutom trä så får sänksågen vila.
Som sagt - beroende på vad man ska göra.
Dela skivor - sänksåg (ev handklinga)
Kapa/klyva mindre bitar - bordssåg
Kapa långa bitar - kap/ger (ev sänksåg med "kaplåda")
Klyva långa brädor/reglat - bordssåg (ev sänksåg)
Allt går att göra med handklinga med div hjälpmedel, dock inte lika bra, snabbt och snyggt.
Min prio: sänksåg, bordssåg, kap/ger, sticksåg, handklinga.
Bosse
Kap/ger gammal ELU med nyare Dewalt-stativ. Noggranna vinklar och fina snitt. Praktisk för långa bitar och flera av samma längd. Har mest kapat reglar och panel. Precisionen i längdanhållet på bordet sådär, oftast tillräcklig för uppgifter enl ovan. Snabb och enkel att arbeta med. Spånhantering närmast obefintlig. Bör användas utomhus.
Bordssåg nyköpt GTS 10 XC. Klyvning mot stabilt och bra anhåll. Kapning av mindre bitar. Har köpt till ett par Axcaliber klingor jag inte hunnit prova. Bra spånhantering. Ersätter kap/ger för mindre bitar. Mjukstart och tyst gång.
TS55 med 2 st 1400 skenor. Mest använd för att dela skivor. T ex göra hyllplan av plyfa. 2 skivor i taget, dela på hela längden. Kapat bänkskivor i ek, perfekta snitt. Snabbt och noga. Mycket bra spånhantering. Har även provat att klyva 45-reglar, ett snitt med standardklingan. Inga problem och fina snitt, måste bara ha stöd under skenans bakkant. Kan med en liten jigg användas som kap/ger. Skulle troligen ge bättre noggrannhet för längdmåtten än Dewaltbordet men möjligen något långsammare. Kan ersättas av vanlig handklinga med bräda, rätskiva eller vad man hittar. Har man börjat använda sänksåg med skena så vill i alla fall inte jag gå tillbaka handklingan för sådana uppgifter. Behöver skaffa en lång skena, skarvbeslagen gillar jag inte.
Handklinga, har en riktigt gammal grön Bosch. Används för snabb och slarvig kapning av div reglar, slarvig delning av skivor. Om jag är osäker på vad biten innehåller förutom trä så får sänksågen vila.
Som sagt - beroende på vad man ska göra.
Dela skivor - sänksåg (ev handklinga)
Kapa/klyva mindre bitar - bordssåg
Kapa långa bitar - kap/ger (ev sänksåg med "kaplåda")
Klyva långa brädor/reglat - bordssåg (ev sänksåg)
Allt går att göra med handklinga med div hjälpmedel, dock inte lika bra, snabbt och snyggt.
Min prio: sänksåg, bordssåg, kap/ger, sticksåg, handklinga.
Bosse
En stor fördel med sänksågen är att man kan dela en bit som är lika lång som rummet man är i !
Med bordssåg klarar man halva längden , biten skall ju både in och ut ur klingan .
Köp en .
Erik
Med bordssåg klarar man halva längden , biten skall ju både in och ut ur klingan .
Köp en .
Erik
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
hah dedär känner jag igen, domino setet jag köpte har åkt på den niten.. se men inte rörakinglolle skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 419 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 419 inlägg
Jag tycker det inte är själva sänk-funktionen som är det bästa med den utan skenan => enkelt att såga ett rakt snitt. Och idag så finns det cirkelsågar som har skenor. Dock brukar man ha finare klinga på en sänksåg så snitten blir så där fina.
Sen måste jag också säga som några ovan att en bordssåg är guld. Jag önskar att jag hade en. Nu får cirkelsågen jobba som "klyvare" med blandat resultat. En bordsåg står högt upp på min önskelista.
Så min sänksåg kommer nog på 6-7 plats.. allt beror på vad man för stunden gör. Jag har skaffat verktyg efter vad man gör i huset.
Dock har skruvdragaren plats #1 utan tvekan. Den är nog med på alla jobb... och sen kommer nog kompisen batteridrivna skruv/borrmaskinen och därefter strax bakom kommer kap/gersågen.
Sticksågen bubblar runt samma plats som sänksågen. Sen har borrhammaren denna sommar varit oftare i min hand tillsammans med vinkelslipen... Förresten har nog alla maskiner varit igång iår.
Sen måste jag också säga som några ovan att en bordssåg är guld. Jag önskar att jag hade en. Nu får cirkelsågen jobba som "klyvare" med blandat resultat. En bordsåg står högt upp på min önskelista.
Så min sänksåg kommer nog på 6-7 plats.. allt beror på vad man för stunden gör. Jag har skaffat verktyg efter vad man gör i huset.
Dock har skruvdragaren plats #1 utan tvekan. Den är nog med på alla jobb... och sen kommer nog kompisen batteridrivna skruv/borrmaskinen och därefter strax bakom kommer kap/gersågen.
Sticksågen bubblar runt samma plats som sänksågen. Sen har borrhammaren denna sommar varit oftare i min hand tillsammans med vinkelslipen... Förresten har nog alla maskiner varit igång iår.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Min domino låg oanvänd ganska länge också och jag brukade använda den som exempel på en av de onödigaste sakerna jag köpt (den är ju dessutom ganska dyr) men nuförtiden känns den inte alls onödig längre.pleqtiz skrev:
Mitt LR-32-set däremot...
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Finns det cirkelsågar som sågar med nollavstånd mot skenan? Det är förmodligen min favoritfeature hos sänksågen och sparar åtminstone mig mycket huvudbry.TheStills skrev:
Vet inte men tror att protools cirkelsågar sågar där de ska , vid kanten på skenan . Använder dessa dagligen på jobbet , men har ingen skena där . Helt klart bästa cirkelsågarna jag använt . Den lilla tar 55 mm , inget spår i bordet för skena men det finns nåt tillbehör . Den stora tar 68 mm har spår i bordet för skena . Samma klingor som festool passar . Erik
Rotexen är bara en av många slipar, på samma sätt som sänksågen är bara en av många sågar. Steget från cirkelsåg till bordssåg (i mitt fall en upp och nervänd sänksåg) är enormt. Motsvarar snarare steget från sandpapper och kloss till ett par eldrivna slipar, än köpet av en Rotex. Dominon är suverän, men dess enorma förmåga till trots är fräsbordet viktigare för mig.isolde skrev:
Skall tråden spåra ur från sänksåg till något viktigare föreslår jag det är närmast till diskussion om bordssåg.
--- Mats ---
Redigerat: