Har just helrenoverat köket (som nästan är klart) och ett av de sista stora valen var ju vilket stänkskydd man ska ha mellan över- och underskåp. Vi visste att vi inte ville ha glas eftersom risken är stor att man får svabba och torka som en galning för att det ska se fräscht ut (beroende på vilken färg man har bakom), vi ville inte ha traditionellt kakel. Vi ville ha nåt mönster, som livar upp och gör köket lite roligt utan att det blir kaotiskt men det var inte det lättaste att hitta, googlade som en tok. Så tillslut såg jag på nyhetsmorgon ett företag som låter konstnärer, atrister etc göra mönster som sen trycks på laminat och jag fastnade för ett mönster, så sjukt snyggt. Sagt och gjort, jag ringde en återförsäljare för prisuppgift: 19 000:- jag höll på att göra på mig. Nej, nej, nej! Jag googlade vidare på alternativa material och fann att man kan ha plåt eller liknande. Och eftersom jag arbetar som billackerare bestämde jag mig för att lackera själv. Jag beställde aluminiumplåtar av en vän som är plåtslagare och satte igång. Och här är nu resultatet. Vi ska även montera upp vitlackerade plåtar på sidan om eftersom köket är i L-form. Vi tycker ialla fall att det är en rolig lösning och kul att ingen har exakt likadant.
Redigerat:
Wow, riktigt snyggt gjort!! Gör fler och sälj billigare än dom andra 
Tack alla! Kul att höra!vojma skrev:
Det är 1,2mm om jag inte missminner mig helt. Den är helt slät och sedan lägger man silikonkant precis som med kakel.
Jag har också tänkt den tanken att jag kan göra åt andra =) man kan ju göra vilka mönster som helst och vilka färger som helst. Skulle vara kul, en affärsidé kanske.
Tyvärr blir det ju inte gratis med material då men ändå =)
Jag kan säga att det är en hel del arbete, svett och tårar bakom =) så jag skulle nog inte ställa mig och göra en sån här stor och med så här mycket mönster och färger för 5000kr =) men absolut en rimlig summa jämfört med 19000 haha. Man måste ju även betala drift av lackbox och allt som tillkommer men absolut, nu satte tankarna igång o snurrade =) kulKattvovven skrev:
Redigerat:
Gissar att man lär sig streamlina saker rätt snabbt. Boka och fixa 20 plåtar, lacka och härda plåtar och under tiden göra något annat.. du förstår konceptet även om det särskilt inte stämmerhubbabulle skrev:Jag kan säga att det är en hel del arbete, svett och tårar bakom =) så jag skulle nog inte ställa mig och göra en sån här stor och med så här mycket mönster och färger för 5000kr =) men absolut en rimlig summa jämfört med 19000 haha. Man måste ju även betala drift av lackbox och allt som tillkommer men absolut, nu satte tankarna igång o snurrade =) kul
grymt snyggt
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
riktigt snyggt!