2 830 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Behöver hjälp välja vedpanna
Min gamla värmeanläggning har gjort sitt och med tanke på elpriset är bästa alternativet att sätta in en ny ved anläggning. Idag har jag en luft/vatten värmepump CTC Ecoair 107 från 2005 som är dockad på en CTC V25 från 1985. Behöver därför hjälp med val av vedpanna, främst val av märke/tillverkare. Lämplig storlek bör vara 30-40kw. Funderar på följande främst på pannor: Baxi Bonus Light 30kw, RB Ventum 40kW, Atmos Vedpanna DC 40 SX och Effecta lambda II 35 kw, Vedolux 32. Det finns några till jag funderar på men tycker de är för dyra. Det finns ju några att välja på så jag behöver verkligen tips.
Hur mycket vatten har du i tanken/tankarna ?
Än så länge har jag inga tankar alls men ska sätta in minst 1500l. Ska sätta in en 750l med vv, elpatron och extra slingor sen får jag se om det 1 eller 2 750l till eventuellt blir det 1 större istället för 2 750l beror på hur stort jag får in i pannrummet. Plats i pannrummet har jag men få in dom är en annan sak.Huggabuggaa skrev:
Jag vill inte ta ställning till olika märken på pannor men se till att du tar en som klarar tillräckligt lång ved och som har stadiga roster. Somliga tillverkare sätter för klena roster i pannor för längre ved. Samma grovlek oberoende av längd. För att spara material antar jag. Det blir dyrt med nya roster en eller två gånger i året.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Jag behöver hjälp att välja varmvattenberedare till villa.
Vatten & Avlopp -
Hjälp! Behöver nytt avlopp, vad skall jag välja?
Vatten & Avlopp -
Hjälp - Design på spiskåpa - Behöver hjäp att välja......
Kök -
Ska köpa ny trimmer/röjsåg, behöver hjälp att välja rätt!
Trädgårdsmaskiner -
Behöver hjälp med att välja häck
Häckar, Buskar & Träd