P Patrik Johansson6568 skrev:
Som sakt har verkligen noll kunskap på detta så ja vet ej vad du menar med radiatorerna …
Men det är inte för varmt inne vi eldar så elementen är av stängda.
Radiator = element

P Patrik Johansson6568 skrev:
Vi har vridit ner alla termostater på elementen så dom står på o.
Frågan om pannan va om det va nått som va fel inställt på den,
Ni ska inte behöva vrida "av & på" på termostaterna, utan ställa de på lämplig inställning, för då kommer de automatiskt att strypa/stänga av vattenflödet när ni eldar.
 
Demmpa Kan vara så att kurvan vad för hög. Såg även att pannan gick med nästan 9 kW ( 1 och 3 steget ) i småland, inte bra om dom inte bor i ett jättehus, men det vet vi inte. Får se om det ordnar sig för dom.
 
J jonaserik skrev:
Demmpa Kan vara så att kurvan vad för hög. Såg även att pannan gick med nästan 9 kW ( 1 och 3 steget ) i småland, inte bra om dom inte bor i ett jättehus, men det vet vi inte. Får se om det ordnar sig för dom.
Om termostaterna fungerar som de ska så kvittar det egentligen om framledningstemperaturen är så låg så att det knappt räcker till att värma huset eller om den är 60+⁰.

Att effektsteg 5 är akriverade (värmeelement 3 & 1, (7,4 & 1,9 kW)) på TS bilder kan bero på "stort" varmvattenuttag.
Eller rättare sagt så lär det vara pga det om bilden är tagen ett tag efter att TS har vridit ner alla termostater på 0.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om termostaterna fungerar som de ska så kvittar det egentligen om framledningstemperaturen är så låg så att det knappt räcker till att värma huset eller om den är 60+⁰.

Att effektsteg 5 är akriverade (värmeelement 3 & 1, (7,4 & 1,9 kW)) på TS bilder kan bero på "stort" varmvattenuttag.
Eller rättare sagt så lär det vara pga det om bilden är tagen ett tag efter att TS har vridit ner alla termostater på 0.
Hur tycker du att vi ska ställa in den vi har alltid elementen på noll i hela huset (litet hus) vi eldar och har luftvärmepump använder me andra ord bara varm vatten till dusch o annat i hushållet inte till att värma huset…
 
Om ni inte använder elpannan till annat än varmvatten så går det egentligen att stänga av värmedelen helt genom att vrida vredet från "sol" till "noll", då kommer shunten att stänga samt cirkulationspumpen kommer att stanna.

Sen hade jag satsat på att byta ut elpannan till en LVVP. Det kommer då bli jämnare temperatur samt tystare än vad det blir med LLVP.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att effektsteg 5 är akriverade (värmeelement 3 & 1, (7,4 & 1,9 kW)) på TS bilder kan bero på "stort" varmvattenuttag.
Svar fel. Den pannan är bara en vattenkokare för värmen och det finns ingen koppling med VV. Den ligger som brukligt, för dessa s.k. pannkakor på topp av en VVB. Om den går med så hög effekt så måste det vara väldigt varmt flöde ut i systemet, vad detta beror kan bara TS svara på. Vrides termostaterna ner till noll så kommer pannan och indikeringen för effekten att koppla ner.
 
J jonaserik skrev:
Blir det inte bra så kommer du tillbaka i din tråd. Är det bra så ha
Ett Gott Nytt ÅR
Hej igen en sista fråga.
Ska förtydliga hur vi har det här hemma,
Vi har alla element på noll vi eldar o har luftvärmepump så vi använder ingen varmvatten till att värma huset utan bara till dusch o annat till hushållet ska vi ha samma inställning som du skrev i går nu när ja förklart lite mer hur vi har det i hemmet….
 
J jonaserik skrev:
Svar fel. Den pannan är bara en vattenkokare för värmen och det finns ingen koppling med VV. Den ligger som brukligt, för dessa s.k. pannkakor på topp av en VVB. Om den går med så hög effekt så måste det vara väldigt varmt flöde ut i systemet, vad detta beror kan bara TS svara på. Vrides termostaterna ner till noll så kommer pannan och indikeringen för effekten att koppla ner.
TS har redan alla termostater nedvridna på noll.

@Patrik Johansson6568
Om det @jonaserik skriver stämmer angående att den bara är för radiatorkretsen så ska du kunna vrida av huvudbrytaren till noll å ändå ha tillgång till varmvatten.
Men då behöver du ha en separat VVB med egen elpatron och egen elmatning.
 
Jepp. tas ingen värme ut till vattenburna system, så kommer/ska pannan koppla ner så inga lampor lyser för inkopplade steg. Den kan koppla in något under kortare period för att hålla en temp I PANNAN bara och detta gör den oavsett inställningar för kurva. Så håll ett öga i bland på indikeringen, nu sitter det en cirkulationpump i pannan och det är inte bra om den snurrar och inget vatten transporteras genom den. Den får då ingen kylning och kan bli för varm. Använder ni inte den vattenburna värmen alls så är det bättre att stänga av pannan helt med strömbrytaren uppe till vänster. Vid uppstart så kommer den att värma på som vanligt, det enda som kan bli, är att i pannan finns en tidsfaktor som begränsar till max 6 kW under 2 timmar, enligt dom regler som finns för EL-pannor. Vid uppstart så måste minst ett element vara helt öppen på termostaten, så ett flöde blir över pannan. Stängs pannan av så behöver ni inte tänka på att stänga elementen, det finns ingen värme eller flöde i hela huset för värme, alla element är kalla.
 
man vrider knappen till sommarläge då får man endast varmvatten och ingen värme till elementen
 
T tergo skrev:
man vrider knappen till sommarläge då får man endast varmvatten och ingen värme till elementen
Tackar 🙏
 
J jonaserik skrev:
Jepp. tas ingen värme ut till vattenburna system, så kommer/ska pannan koppla ner så inga lampor lyser för inkopplade steg. Den kan koppla in något under kortare period för att hålla en temp I PANNAN bara och detta gör den oavsett inställningar för kurva. Så håll ett öga i bland på indikeringen, nu sitter det en cirkulationpump i pannan och det är inte bra om den snurrar och inget vatten transporteras genom den. Den får då ingen kylning och kan bli för varm. Använder ni inte den vattenburna värmen alls så är det bättre att stänga av pannan helt med strömbrytaren uppe till vänster. Vid uppstart så kommer den att värma på som vanligt, det enda som kan bli, är att i pannan finns en tidsfaktor som begränsar till max 6 kW under 2 timmar, enligt dom regler som finns för EL-pannor. Vid uppstart så måste minst ett element vara helt öppen på termostaten, så ett flöde blir över pannan. Stängs pannan av så behöver ni inte tänka på att stänga elementen, det finns ingen värme eller flöde i hela huset för värme, alla element är kalla.
Tack för svaret känns bökigt o stänga av o på pannan kan man ha typ ett element på för att få tillräckligt kylning på cirkulationspumpen?
 
Jepp kan vara stökigt med det , men ni kan ställa ner kurvjustering till - 10 då kommer pannan inte att starta, kan bli någon gång men inte ofta. Dyker tempen ute kraftigt till många minusgrader ute så kommer den att ge lite värme ut. Som ett exempel , med inställd på kurvan på 1 ska den ge 40 C ut, så kommer den att ge bara 30 C ut. Sen en kommande klassiker med termostater på elementen. Stänger man dom helt, det är en liten pigg innanför termostaten som kan fastna i stängt läge och det blir igen värme på elementet. Så öppna dom helt, Pannan kan känna av att det behövs värme ändå och starta värmen. Blir det så, kan ni även ställa ner kurvan till 0,5 tillfälligt, då blir nästan noll för pannan att starta. Men pumpen kommer att gå med kylning.
 
J jonaserik skrev:
Jepp. tas ingen värme ut till vattenburna system, så kommer/ska pannan koppla ner så inga lampor lyser för inkopplade steg. Den kan koppla in något under kortare period för att hålla en temp I PANNAN bara och detta gör den oavsett inställningar för kurva. Så håll ett öga i bland på indikeringen, nu sitter det en cirkulationpump i pannan och det är inte bra om den snurrar och inget vatten transporteras genom den. Den får då ingen kylning och kan bli för varm. Använder ni inte den vattenburna värmen alls så är det bättre att stänga av pannan helt med strömbrytaren uppe till vänster. Vid uppstart så kommer den att värma på som vanligt, det enda som kan bli, är att i pannan finns en tidsfaktor som begränsar till max 6 kW under 2 timmar, enligt dom regler som finns för EL-pannor. Vid uppstart så måste minst ett element vara helt öppen på termostaten, så ett flöde blir över pannan. Stängs pannan av så behöver ni inte tänka på att stänga elementen, det finns ingen värme eller flöde i hela huset för värme, alla element är kalla.
Vi har detta system, och vet inte alls hur det funkar, men har dock för kallt i element på övervåningen, men golvvärme på nedre våning funkar super bra. Hjälp?
 
Låter som värmekurvan är för lågt inställd så att framledningstemperaturen räcker till golven men inte till radiatorerna vilka kräver en högre temperatur för att ge mer värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.