3 016 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Behöver hjälp att hitta en transformator till portöppnare
Någon som är kunnig som kan hjälpa mig hitta en transformator som funkar lika som den på bild? Den mår inge vidare efter kortis i matning till garage
Eventuellt ett relä också se bild
Eventuellt ett relä också se bild
Du får söka på nätet. Sökord t ex: 230V 2*24V 70VA.
Primärlindningen ser lite grillad ut men jag begriper inte varför om det var kortis på matningen till transformatorn? Är den lackisolerade koppartråden svart så är troligen lacken bortbränd och transformatorn fungerar inte som tänkt. Är man tålmodig och har flinka fingrar så går det att skaffa tråd och linda om den 😁
Primärlindningen ser lite grillad ut men jag begriper inte varför om det var kortis på matningen till transformatorn? Är den lackisolerade koppartråden svart så är troligen lacken bortbränd och transformatorn fungerar inte som tänkt. Är man tålmodig och har flinka fingrar så går det att skaffa tråd och linda om den 😁
2 av 3 faser försvann, hela fastigheten stod o blinka som ett disco. Endast ena portöppnaren som slutade fungeraT TommyC skrev:Du får söka på nätet. Sökord t ex: 230V 2*24V 70VA.
Järnkärnetransformatorer är inte så vanligt längre. Du behöver 70 VA eller mer för att säkert kunna ersätta den. Är det växelström som styrs ut eller skulle det gå med en modernare pryl som ger ut DC i stället?
Reläet finns på flera ställen om du söker på "G5LE-1-VD". Till exempel Farnell.
https://se.farnell.com/omron-electronic-components/g5le-1-vd-dc24/power-pcb-relay-04m9773/dp/3872866
Reläet finns på flera ställen om du söker på "G5LE-1-VD". Till exempel Farnell.
https://se.farnell.com/omron-electronic-components/g5le-1-vd-dc24/power-pcb-relay-04m9773/dp/3872866
Det låter absolut som ett scenario där saker kan gå sönder. Men att just transformatorn skulle gå sönder av det är förvånande. Är det avbrott när du mäter på sekundär eller primärsidan? Det verkar finnas en termosäkring i den. Går den att komma åt?H holge skrev:
Säkringen gick direkt när man stoppade i en ny, gav iväg kort o trans till en vän som mätte o dömde ut transen. Han jobbar med gps och kretskortA Avemo skrev:
Helst en likadan men verkar vara svårt att få fatt i. Men finns det något annat som passar så är ju det intressantA Avemo skrev:
Jag kan inte minnas att jag någonsin har sett en grillad primärsida på en transformator. Hör med nätleverantören vad som hände. Dom kanske hade en ovanlig kortslutning som gav för hög spänning på den enda(?) kvarvarande fasen. Kanske huvudspänning 380V in? Jag bara gissar men nätägaren har säkert mer information och förhoppningsvis så mörkar dom inte. Hör med försäkringsbolaget om möjlighet till ersättning.
Matningen var på egen tomt, alltså frän elskåp till garage. Visade sig vara en felaktig kabel sen tidigare ägareT TommyC skrev:Jag kan inte minnas att jag någonsin har sett en grillad primärsida på en transformator. Hör med nätleverantören vad som hände. Dom kanske hade en ovanlig kortslutning som gav för hög spänning på den enda(?) kvarvarande fasen. Kanske huvudspänning 380V in? Jag bara gissar men nätägaren har säkert mer information och förhoppningsvis så mörkar dom inte. Hör med försäkringsbolaget om möjlighet till ersättning.
Nästa tråkiga fråga är vad den förmodade överspänningen som knäckte trafon hann ställa till med på kretskortet innan säkringen löste ut.
Kan du ta några detaljerade bilder på kretskortet så kanske någon här kan bedöma om det finns ytterligare sannolika problem?
Kan du ta några detaljerade bilder på kretskortet så kanske någon här kan bedöma om det finns ytterligare sannolika problem?
När han provkörde kretskortet verkade det bara vara reläet på bild som har gett uppT TommyC skrev: