Vi har en 50-tals suterrängvilla, boyta 200+ kvm. Bergvärmepump installerades 2016 men det går knappast att få över nitton grader inomhus. Det har inte gjort så mycket för vi gillar att ha det svalt. Men inför försäljning om något år bör vi nog göra något åt det.

Pumpen är en IVT Greenline HA på 10 kw, ”65 grader”, borrhålet är 200 m.

(Inom parentes sagt är gränssnittet allt annat än användarvänligt med ett evigt klickande upp o ner i menyer, och märket kommer inte ifråga när vi bygger nytt om något år. Men det är ändå inte där som det ovan beskrivna problemet ligger)

Värmekurvan är maxad men det räcker inte. Tillsatsvärme ställd som tillåten.

Vi har mest konvektionselement och de är vad vi förstått inte så lämpade för lågtempsystem som väl vårt system numera är.

Rörsystemet är på gott och ont lite komplext, uppdelat i tre kretsar, med strypventiler här o där. Kanhända överengineerat men borde å andra sidan ge bra inställningsmöjligheter.

Vi behöver anlita någon som vi har anledning tro begriper sig på alltihop vilket innebär att vi inte anlitar den ursprunglige installatören och inte heller den lokale rörmocken som hade rättså vaga ideer om vad som borde göras.

Kanske det är så enkelt som att byta alla tjugotalet konvektorer till gammaldags platta/tunna eller lamellbaserade radiatorer.

Men innan vi låter någon göra det vill vi känna att det blir rätt lösning, inklusive injustering av allting.

Så frågan är väl hur vi hittar en kvalificerad och seriös person eller firma i Göteborgstrakten som kan lösa vårt problem.

All förslag och synpunkter mottas tacksamt!

B blixtkub skrev:
Vi har en 50-tals suterrängvilla, boyta 200+ kvm. Bergvärmepump installerades 2016 men det går knappast att få över nitton grader inomhus. Det har inte gjort så mycket för vi gillar att ha det svalt. Men inför försäljning om något år bör vi nog göra något åt det.

Pumpen är en IVT Greenline HA på 10 kw, ”65 grader”, borrhålet är 200 m.

(Inom parentes sagt är gränssnittet allt annat än användarvänligt med ett evigt klickande upp o ner i menyer, och märket kommer inte ifråga när vi bygger nytt om något år. Men det är ändå inte där som det ovan beskrivna problemet ligger)

Värmekurvan är maxad men det räcker inte. Tillsatsvärme ställd som tillåten.

Vi har mest konvektionselement och de är vad vi förstått inte så lämpade för lågtempsystem som väl vårt system numera är.

Rörsystemet är på gott och ont lite komplext, uppdelat i tre kretsar, med strypventiler här o där. Kanhända överengineerat men borde å andra sidan ge bra inställningsmöjligheter.

Vi behöver anlita någon som vi har anledning tro begriper sig på alltihop vilket innebär att vi inte anlitar den ursprunglige installatören och inte heller den lokale rörmocken som hade rättså vaga ideer om vad som borde göras.

Kanske det är så enkelt som att byta alla tjugotalet konvektorer till gammaldags platta/tunna eller lamellbaserade radiatorer.

Men innan vi låter någon göra det vill vi känna att det blir rätt lösning, inklusive injustering av allting.

Så frågan är väl hur vi hittar en kvalificerad och seriös person eller firma i Göteborgstrakten som kan lösa vårt problem.

All förslag och synpunkter mottas tacksamt!
Verkar konstigt att ni inte får varmare än 19 grader på en sådan ny pump och installatören måste ha räknat galet om det nu är någon inställning som är tokig. Men misstänker att ditt rörsystem uppbyggnad ställer till det och känner igen det där och det krävs en ganska tung inställning av systemet som din installatören borde ha gjort från början. Bästa sättet är väl någon som har bra referenser som kan komma och titta och lägga en förslag hur du ska gå vidare.

A
Om kåken kräver 70C på vattnet så funkar ju inte 55C från pannan

P
Den där installatören kan verkligen inte brytt sig. Du bör hitta någon som kan pumpen och vill titta på hela systemet.
Lågtempsystem? Har ni golvvärme? Pumpen borde väl kunna skapa temperaturer för konvektorer. Har man både konvektorer/element och golvvärme så brukar man ha en shunt för lågvärmedelen.
Vad är strypventilerna till för delar av systemet?
Kan inte just den pumpen men kan inte se att kurvan är det enda i inställningarna man kan ändra. Borde finnas ett max. Det är inte så att denna är satt lågt som för ett golvvärmesystem?

Men detta är därför man valde någon som tog in helheten när vi skaffade jordvärmepump. Valde Thermia.
Efter jag berättat hur min framtida tankar i ombyggnad/renovering så valde de faktiskt en pump där vi kunde ha flera kretsar som styrdes av pumpen.

Tack för kommentarer hittills!

Jo, jag förstår ju att jag behöver anlita någon som riktigt förstår sig på det här.

Så huvudfrågan är hur jag hittar en sådan i Göteborgstrakten!

Att slumpmässigt ringa runt är ju knappast en framkomlig väg.

Det kan ju vara fråga om en sällsynt duktig VVS/värmepumpinstallatör/ eller någon seriös värmekonsult som ni kanske varit i nära kontakt med.

Förslag??

B blixtkub skrev:
Tack för kommentarer hittills!

Jo, jag förstår ju att jag behöver anlita någon som riktigt förstår sig på det här.

Så huvudfrågan är hur jag hittar en sådan i Göteborgstrakten!

Att slumpmässigt ringa runt är ju knappast en framkomlig väg.

Det kan ju vara fråga om en sällsynt duktig VVS/värmepumpinstallatör/ eller någon seriös värmekonsult som ni kanske varit i nära kontakt med.

Förslag??
Man kan ju alltid fråga grannar/arbetskamrater mm om dom är nöjda med deras installationen av värmepumpen som dom kan rekommendera och det brukar fungera bra.

Sävedalens Värme & Kylservice a.k.a. SVOKS THERMODYNAMIK AB(?) ger ett bra intryck på sin hemsida http://www.svoks.se, så jag tänker kontakta dem till att börja med.

Är det någon av er som har erfarenhet av dem?

Är det enrörssystem?

Vad jag förstått så är det tvårörsystem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.