God kväll

Bifogat finner ni min utsikt över Öresund, sett från danska sidan. Vi har Öresundsbron till höger, Turning Torso rakt fram, och Barsebäck till vänster, ungefär.

Problemet här är att det är ganska trafikerad väg mellan vårt hus och stranden, en av vägarna som leder från flygplatsen in till Köpenhamn. Det alltså andra vägen ni ser på bilden, den första är enbart till oss och grannarna och är i princip inte trafikerad. Den större vägen är 60-väg utan några gupp, dock övergångsställen före och efter vårt hus vilket dämpar hastigheten precis utanför lite. Många kör dock både 60 och mer än 60. Om 10 år finns en ny tunnel i Köpenhamn som kommer ta bort trafiken på denna väg rejält, hastigheten förväntas då sänkas till 40 och det kommer läggas gupp på hela sträckan. Det sagt så är det ju en bit dit och vi behöver ett staket som isolerar.

Trädgården idag är igenvuxen med buskage och detta ska bort oavsett. Bakom buskaget ut mot vägen finns idag inget staket, så något måste upp ändå, och då är väl det bästa att satsa på ngt som tar bort som mkt av bruset från vägen som möjligt. Jag tror vi kan komma upp i 1.80 m i höjd, och då även på sidorna om vår tomt så att vi plockar bort lite av ljudet därifrån också. Vi har möjlighet att sätta ngn växt utanför staketet mot vägen, om det hjälper.

Att staketet måste vara helt tätt och även ner mot marken vet jag. Men har ni några konkreta tips på vilka staket som lämpar sig bäst, om man ska ljudisolera maximalt? Vi kan bortse ifrån det estetiska tills vidare, även om det givetvis även kommer ha betydelse i det slutliga beslutet.

• Panoramavy över Öresund med Öresundsbron i fjärran, en trafikerad väg framför och buskage i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över Öresund med trafikerad väg i förgrunden och Öresundsbron i bakgrunden vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.