428 läst · 3 svar
428 läst
3 svar
Behövs verkligen absorberingsduk och latrinpåsar till Separett tiny?
Vi behöver installera en toalett i farstun i vårt torp, eftersom jag har drabbats av ett funktionshinder som gör att jag inte kan ta mig till utedasset vintertid. Efter att ha förkastat mulltoa och andra varianter som inte fungerar i minusgrader lutar det åt att vi köper en Separett tiny med urinledning.
Inköpspriset är rimligt och nu funderar jag på löpande kostnader. El som drar fläkt verkar vara nödvändigt, men behövs verkligen latrinpåsar och absorberingsduk? Systemet är liknande det vi har på utedasset och där har vi en tunna med mull i botten. Borde inte det kunna fungera även i en Separett tiny? Vad tror ni?
Inköpspriset är rimligt och nu funderar jag på löpande kostnader. El som drar fläkt verkar vara nödvändigt, men behövs verkligen latrinpåsar och absorberingsduk? Systemet är liknande det vi har på utedasset och där har vi en tunna med mull i botten. Borde inte det kunna fungera även i en Separett tiny? Vad tror ni?
Kan det vara en fördel med latrinpåsar under vintern. Innehållet kanske lättare kan tippas över i latrinkomposten utan att fekalier fastnar på hinkkanterna. Fördelen med Separett tiny är att det just går att kombinera med vårt befintliga system för latrinkompostering.
Idag ställer vi dasstunnorna, med lock och luftning, orört i 6-12 månader. Därefter hällar vi över och varvar fekalier och mull i efterkomposteringsbehållare. När det är färdigkomposterat använder vi det som jordförbättring i trädgården. Kommer latrinpåsar förlänga komposteringstiden?
Idag ställer vi dasstunnorna, med lock och luftning, orört i 6-12 månader. Därefter hällar vi över och varvar fekalier och mull i efterkomposteringsbehållare. När det är färdigkomposterat använder vi det som jordförbättring i trädgården. Kommer latrinpåsar förlänga komposteringstiden?
Vi använder latrinpåsar både i "dasset" och i inomhustoaletten ( Separett Villa), mest för att tunnorna aldrig blir smutsiga då. Elförbrukningen av fläkten är inte speciellt stor. Vi har ingen återanvändning i kompost utan gör så här :
1. Sätter påse/säck i tunna.
2. Lägger i lite strö i botten.
3. Använder toaletten och ströar lite emellanåt tills det blir dags att byta.
4. Fyller på lite vanlig jord och låter säcken stå 6-12 månader i en tunna med en liten luftningsspringa vid locket.
5. Lyfter ur säcken ur tunnan och går upp i skogen med den. Gräver ner innehållet till trädens stora förtjusning ( man får byta grävställe ibland för det blir MYCKET nya rötter där man dumpat).
1. Sätter påse/säck i tunna.
2. Lägger i lite strö i botten.
3. Använder toaletten och ströar lite emellanåt tills det blir dags att byta.
4. Fyller på lite vanlig jord och låter säcken stå 6-12 månader i en tunna med en liten luftningsspringa vid locket.
5. Lyfter ur säcken ur tunnan och går upp i skogen med den. Gräver ner innehållet till trädens stora förtjusning ( man får byta grävställe ibland för det blir MYCKET nya rötter där man dumpat).
Tack för svar, intressant att höra hur ni löser uppgiften. Jag kan tänka mig att latrinpåsen spelar en roll för hygienens skull och speciellt i Separett tiny som har en relativt liten behållare. Om man kör utan påse tror jag att man behöver flera behållare så att man hinner göra rent dem mellan tömningarna.HasseTeknik skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behövs verkligen acktank idag med inverterstyrda värmepumpar?
Värmepumpar -
Behövs verkligen grannens medgivande till plank?
Trädgård allmänt -
Behövs verkligen extra luftreningsfilter till Mitsubishi Hero?
Värmepumpar -
Behövs det verkligen ingen luftspalt bakom stående panel?
Fasad -
Behövs verkligen dränering?
Grund & Markarbeten