Byggahus.se
Är i skedet att ta över min farfars hus och uppvärmningen där är vedpanna. Till detta finns 2 acc tankar på 750liter. Har proveldat några gånger och det går bra. Men hur stor gradskillnad bör det vara mellan toppen och botten? Har hört att det ska vara nån form av skiktning men begriper inte riktigt vad det är. I nuläget så är botten temp ungefär hälften av topptemp (t,exär det 80 i toppen är det 40 i botten). Är detta bra eller dåligt?
 
man vill gärna ha skiktning i tanken. dvs att det är varmare i toppen än botten. Det är ju mer användbart med en mindre volym i toppen som är riktigt varmt än att hela tanken är jämn varm. MAn brukar därmed ta ut varmvatten och radiator vatten i toppen av tankarna och då får man ett snabbare system om man har bra skiktning. Mina föräldrar har ett system som pappa byggde ihop så som han tyckte var bäst. Det har obefintlig skiktning och 1500l volym på acktankarna. Tar en stund att elda upp så de får vettig temperatur.
 
Hej! Välkommen till pannans mystiska värld :) Jag skulle säga att 80 grader i toppen och 40 i botten är helt normalt. Om vi låter huset kyla ut kan det vara 15 i botten och 80 i toppen i början av eldningen, skiktet sänker sig sedan ner genom tanken och om man eldar på ett tag blir hela tanken genomladdad. Som tidigare skribent säger så ger detta ett snabbare system. Skiktningen styrs av hur systemet är uppbyggt, om laddkretsen hämtar vatten i botten och lämnar i toppen får man skiktning. Våra tankar är parallellkopplade så att laddningen sker samtidigt i de tankar som är öppna. Det finns även system som är kopplade i serie men dom har jag ingen kunskap om.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.