Hej,

Har bott dryga året i en kåk utanför Västerås byggd 2006. Tidigare ägare (som byggde huset) verkar ha varit tidig på all möjlig teknik. Huset är mycket välskött och allt fungerar (än). För en amatör är det dock lätt att skrämmas av all denna teknik. Jag är glad så länge allt fungerar, men fasar inför dagen så det börjar bli kallt i huset mitt i december.

Jag tror det bästa för mig är att hitta någon som kan förklara hur allt hänger ihop, jag har inte tiden att från scratch läsa in mig på allt, och risken är att jag missar det väsentliga.

Kåken har bergvärme, solfångare och solceller. Köket är utrustat med en vattenmantlad vedpanna, som värmer vatten som går till golvvärmen. I teknikrummet är det otaliga rör, rattar, mätare och kranar som jag inte aning om hur de fungerar och vad de gör. Bokstäverna FTX minns jag att jag hörde i samband med köpet...

Ni tänker nog "fråga tidigare ägaren" men den vägen är tyvärr utesluten pga diverse anledningar.

Antingen tar jag in en firma (vilken typ av firma?) eller så hoppas jag på att någon vänlig själ i utbyte mot skälig ersättning kan svänga förbi och ge mig en timmes vägledning och ett par bra-att-tänka-på tips. För den som är intresserad av detta och har kunskapen så tror jag det skulle vara rätt kul att komma och kolla och ge lite tips och råd.

Har tidigare fått mycket bra hjälp på detta forum, och håller tummarna att det sker igen :).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.